• Mamman02

Matkonto för familj med 4 barn?

Ja, som rubriken lyder - hur mycket lägger ni på mat?
    Vi är 2 vuxna, 4 barn i åldrarna 19,11,6 och 1,5.
    I matkontot räknar vi även in sånt som blöjor, schampo, toapapper, tvättmedel osv.

I dagsläget har vi ett matkonto på ca 7000 kr.
    Tar gärna emot tips på hur vi kan minska detta! Försöker storhandla 1-2 ggr/månad. Handlar mest på ica, i enstaka fall på willys (är en liten bit att åka)     

• Svar på tråden Matkonto för familj med 4 barn?
  • Tesserese

Vi är också en familj på 6 pers med barn i åldrarna 12, 8, 3½ och 2.

Varannan vecka är 8-åringen hos sin mamma och 12-åringen är hos mamma ca 2 dagar varannan vecka (dom två är helsyskon).

Vi lägger gärna lite extra på maten och lagar det mesta från grunden, ibland kan det bli halvfabrikat när man inte har så mycket tid. Mellan 1000-2000 kr i veckan går det åt till mat, hygien, städ och hundmat. Handlar i det mesta på Willys och Hemköp, men städ och hygien handlar jag mycket på Dollarstore.

• Mamman02
    Tesserese skrev 2013-10-11 10:53:14 följande:
    Vi är också en familj på 6 pers med barn i åldrarna 12, 8, 3½ och 2.

Varannan vecka är 8-åringen hos sin mamma och 12-åringen är hos mamma ca 2 dagar varannan vecka (dom två är helsyskon).

Vi lägger gärna lite extra på maten och lagar det mesta från grunden, ibland kan det bli halvfabrikat när man inte har så mycket tid. Mellan 1000-2000 kr i veckan går det åt till mat, hygien, städ och hundmat. Handlar i det mesta på Willys och Hemköp, men städ och hygien handlar jag mycket på Dollarstore.

Ok! Ja, men då är vi kanske inte helt ute och cyklar då!
  • DetÄrBaraLillaJag

Vi är 6 personer i hushållet 3 vuxna 3barn varav ett blöjbarn.. Vi lägger ca 4500kr i månaden på mat och hygien och städ.. Vi lagar all mat från grunden och handlar nästan alltid efter annonsbladet.. Plus att jag fyller frysen när det är riktigt billigt och bunkrar mkt när det är billigt..

• Tesserese

Det jag tycker är det bästa för att hålla nere kostnaderna är att göra en veckomatsedel, handla mycket av kött, kyckling och fisk när det är billigt eftersom det är det som är dyrast och sen håller det sig ju ett tag i frysen.

• DetÄrBaraLillaJag

Ja och inte köpa dyrt kött.. Och aldrig slänga rester.. Och vi drygar ofta ut pastasåser med morötter och bönor.. Gör köttgrytor, köper julskinka efter jul för några kr per kilo och fryser in ner tärnade till pastasåser och pizzor.. Bakar ofta bullar och kakor att ha i frysen till olika utflykter, när jag bakar gör jag mkt åt gången.. Plus att handla typ schampo toabalar och sånt på extrapris.. Tex förra veckan hade vårt Willys gliss schampo och balsam för 11kr flaskan och toapapper för 69kr balen.. Då bunkrar jag! Och köper mkt billighets märken, typ eldorado ärtor och spenat istället för Felix vilket brukar vara ca 1/2 priset..

Köper Inte så mkt läsk men har vi det bara för familjen är det ofta budget läsk, köper nästan bara godis om det är billigt.. Men sen så frågar sällan familjen om det heller men blir väldigt glada om vi har det..

Nu har vi ganska mkt frukt och bär hemma och jag saftar och syltar en del, vilket blir billigare än att köpa..

Jag tänker hela tiden många bäckar små.. Och så är det verkligen.. Jag har jämfört priserna på på vårt Coop och Willys varorna är i snitt 2kr billigare på Willys minst, Så på 50 varor är det 100kr.. Sen är det ju ännu billigare när det är annonsvaror.. :)

• Monchichier

Jag har sagt det förut och säger det igen, mat SKA kosta.
    Vi är två personer som lägger ungefär 10.000 på mat. 

• DetÄrBaraLillaJag

Så du menar att vi skulle lägga 30000kr på mat en normal månad?? Tyvärr så är det inte så att det går för alla.. Då skulle vi inte ha råd att varken bo lr köpa kläder..

• Likaro80

Håller med om matsedel. Vi har börjat veckohandla. Jag fattar inte hur ni kan handla såpass billigt. Vi är 4 stycken, två små under 4 år och vi handlar mat för ca. 5-6000kr. Men vi unnar oss en del gott och köper helst ekologiskt..

• Solrosens
    Monchichier skrev 2013-10-11 23:12:08 följande:
    Jag har sagt det förut och säger det igen, mat SKA kosta. Vi är två personer som lägger ungefär 10.000 på mat. 

WOW hur lyckas man med den bedriften?
Svar på tråden Matkonto för familj med 4 barn?