• Anonym (cement)

Bytte jobb och ångrade mig

Jag tog min examen för några år sedan. Sedan sökte jag och fick jobb på en arbetsplats där jag trivdes med arbetsuppgifterna. Dock fanns det en hel del problem mellan några av mina kollegor samt att jag inte trivdes hundra med min närmsta kollega (och en del andra saker som inte var så bra) vilket resulterade i ett tungt arbetsår.

Det dök upp ett annat jobb som på pappret verkade lovande och spännande. Jag fick jobbet och började för några månader sedan. Utan att gå in på för många detaljer, så visade sig det nya jobbet vara ett stort nedköp som det verkar . Jag försöker göra allt i min makt för att trivas, men det finns en hel del saker som gör jobbet svårjobbat (är jag inte ensam om att tycka). Jag trivs inte alls och känner mig fast i cement nu.

Vill verkligen inte vara någon "hopp-jerka", det var aldrig min intention. Men jag ser inget annat val än att titta efter ytterligare ett annat jobb..jag jobbar i en bransch där det är lätt att få jobb.

Så jag undrar, har någon därute varit med om samma sak? Att ni fick prova er fram lite för att hitta en sjyst arbetsplats att trivas på?       

• Svar på tråden Bytte jobb och ångrade mig
  • Anonym (cement)

Ingen? Hittade ni "rätt" direkt efter examen?

Jag velar mellan att akut hitta annat jobb och att försöka stanna och kämpa lite till..det skulle förstås kännas som en seger att övervinna den här vantrivseln... 

och så måste jag ge en liten varningens finger..du vet vad du har - men du vet inte vad du får!...

• tjej87

Att byta ett par gånger i början av sin karriär är inget konstigt tycker jag. Jag vet flera som har hoppat runt under ett par år. Visst, på en intervju kan man säkert få frågan men då har du ju förhoppningsvis svar på vad du vill ha och inte vill ha i ditt arbete och både du och den som intervjuar kan se om det nya jobbet verkar passa dig bättre :) Sen så prata med din nuvarande chef om problemen, vad det är som inte stämmer med hur det verkade på pappret. En bra arbetsgivare vill ha feedback och vill jobba med sina anställda.

Jag tycker inte att man ska vara rädd för att byta jobb om man inte trivs 100% på den nuvarande arbetsplatsen. Man vet ju visserligen vad man har men det kan ju bli ännu bättre efter bytet :) 

• Anonym (cement)

Jag tänker som du att det egentligen inte borde vara så ovanligt att byta ett par gånger i början och det är ju väldigt sällan jag hör om kollegor som stannat på sin första arbetsplats hela sin karriär.

Men det tär på krafterna att byta! Rutinerna på gamla jobbet var urenkla att komma in i, den här arbetsplatsen "erbjuder" av praktiska skäl svårigheter som tyvärr inte är mycket för chefen att göra åt. Det mörkades när jag var på intervju. Den som slutade på min position innan mig slutade för att det var för svårjobbat och dåligt stöd från ledningen.

Det som känns värst är att det inte vänder. När ska det börja kännas ok? Hur länge ska jag hålla ut? 

Jag tyckte jag var noga med att ställa de frågor jag tyckte var viktiga under intervjun, men det räckte inte tyvärr. Nu vet jag - som du säger - lite mer noga vilka frågor jag ska ställa en annan gång...      

• sötare

idag är det inte så vanligt att man är lojal mot det företaget som man arbetar på, på samma vis  som man var förr å stannade hela arbetslivet ut på. Känner du att det inte är rätt för dig ska du naturligt vis byta jobb. Dock jobba kvar tills du hittar ett nytt och när du slutar så ge feedback till dem att du kände dig lurade och att det inte var rätt för dig på grund av ...

Du ska absolut inte ha dåligt samvete.
    Lycka till. 

• Anonym (cement)

Tack båda två för era peppande svar!

• Dina08

Kanske kan vara idé att ta vikariat och känna sig för på olika arbetsplatser?

Svar på tråden Bytte jobb och ångrade mig