• bibbi78

Magsjuk 1 åring, tips på dryck/mat

Hej.

Min lilla gosse på 1 år har blivit magsjuk. Han är super kräsen annars och äter/dricker väldigt dåligt då han får tänder, är sjuk eller om det är stimmigt omkring.

Jag tycker att jag provat det mesta. Vitt bröd med smör, vitt bröd utan smör, fryst fruktpure (han är galen i glass), fruktsoppa, mosad banan etc etc men han vill inget ha. utöver det så har jag en spruta som jag fyller med vätskeersättning och sprutar in i munnen. Men då blir han så arg så han kräks. Någon som har några tips på vad ni ger era barn och som fungerar när era barn är magsjuka. Vätskan är ju viktigast. Förra gången fick vi till slut åka till sjukhuset och sätta dropp på honom. Välling är vad jag förstår (enl vårdguiden) inte så bra. Har ringt dit också men jag tycker att man får bättre svar vad gäller detta av erfarna föräldrar.

Tusen tack på förhand

Mvh nerspydd mamma

• Svar på tråden Magsjuk 1 åring, tips på dryck/mat
  • Tildalainen

ProViva. Vatten. Viktigast är att han får i sig vätska. Isglass. Kokt ris när han slutat kräkas. Potatismos.

• Blåsippan84

Nu var det 3 åt sedan vi var i samma sits, men har för mig att det finns risvälling/risgröt som var mer skonsamt än havreprodukterna. Isglass, äpplejuice.

• Ollibolli

När min son var i den åldern så var det välling och blåbärssoppa som funkade. Ibland doppade jag lite smörgåsrån i blåbärssoppan så de blev mjuka.
    Eller krossa några mariekex i en djup tallrik och häll över upphettad mjölk och mosa ihop det till en gröt.
    Glass. Varm soppa gjord på buljong med endast lite tunn smal pasta i och ev kokta morötter. 

• Eleonor01

Nyponsoppa
    Blåbärssoppa
    Smoothie
    Isglass
    Proviva
    Juice
    Fruktkräm
    Prova allt di aldrig provat förr. Då kanske han blir nyfiken å smakar. Det som en gång har varit i magen har ju faktiskt gjort lite nytta fast man inte tror det

• Tildalainen

Ett litet tillägg, ge honom INTE avslagen Coca Cola om du skulle få för dig det. Sockret i colan kan förvärra tillståndet avsevärt.

ProViva är det absolut bästa du kan ge honom. Inget med socker. 

• Hannah76
    Tildalainen skrev 2013-10-11 14:25:52 följande:
    Ett litet tillägg, ge honom INTE avslagen Coca Cola om du skulle få för dig det. Sockret i colan kan förvärra tillståndet avsevärt.

ProViva är det absolut bästa du kan ge honom. Inget med socker. 

Proviva är det ju mycket socker i.

Men när mina barn har varit magsjuka har de fått precis vad de ha velat ha. Det som har funkat bäst (och som funkar än i dag fast de är större)   är isglass, frukpureer och vitt bröd. Det har varit det som de har varit sugna på. Chips har de velat ha när de börjat bli piggare.
    Har trugat i vätskeersättning. 
  • Tildalainen
    Hannah76 skrev 2013-10-11 15:10:27 följande:

Proviva är det ju mycket socker i.

Men när mina barn har varit magsjuka har de fått precis vad de ha velat ha. Det som har funkat bäst (och som funkar än i dag fast de är större)   är isglass, frukpureer och vitt bröd. Det har varit det som de har varit sugna på. Chips har de velat ha när de börjat bli piggare.
    Har trugat i vätskeersättning. 
    Nope, finns sockerfri Proviva. Och det är också det som sjukvårdsupplysningen rekommenderar.
    Vanliga salta potatischips ska tydligen vara stoppande också. 
  • Hannah76
    Tildalainen skrev 2013-10-11 15:16:56 följande:
    Nope, finns sockerfri Proviva. Och det är också det som sjukvårdsupplysningen rekommenderar.

Vilken av dem är sockerfri?
  • Tildalainen

Sorry Hannah76 - jag hade fel! Det är socker i ProViva:

Från ProVivas hemsida:
    I ProViva finns bara naturligt socker. Vi strävar hela tiden efter att hålla nere sockerinnehållet. Vissa fruktsmaker kräver dock ganska mycket socker för att inte få en fadd smak, medan det med andra frukter går att sänka sockerinblandningen utan att smaken försämras. De flesta ProViva-produkterna innehåller cirka 5 % tillsatt socker.

• Hannah76
    Tildalainen skrev 2013-10-11 15:20:13 följande:
    Sorry Hannah76 - jag hade fel! Det är socker i ProViva:

Från ProVivas hemsida:
    I ProViva finns bara naturligt socker. Vi strävar hela tiden efter att hålla nere sockerinnehållet. Vissa fruktsmaker kräver dock ganska mycket socker för att inte få en fadd smak, medan det med andra frukter går att sänka sockerinblandningen utan att smaken försämras. De flesta ProViva-produkterna innehåller cirka 5 % tillsatt socker.

Fan jag som hoppades att du hittat en sockerfri  Glad För i en liter vanlig är det typ 31 sockerbitar.
  • Tildalainen

Hm, skumt att det funkar så bra mot magsjuka då ifall det innehåller socker som kan reta magen... å andra sidan innehåller den så mycket bra för magen så det kanske uppväger

TS: lycka till med sonen, hoppas att han mår bättre imorgon! 

• angeni

Tänk inte så mkt på vad han får i sig, utan snarare att han får i sig. Värskersättning förstår jag att han inte vill ha då det smakar helvete. Svag saft, soppor av alla dess slag, glass,

Chips är bra på två sätt, tillför salt till kroppen som den förlorat och gör honom törstig.( vilket är en positiv bieffekt)

Frukt, kokta grönsaker, kokt ris, fisk osv.

• angeni

Ge han ur roligare förpackningar, festis? Roliga muggar, gör det till något positivt och inte negativt.

• modsey
    Tildalainen skrev 2013-10-11 15:16:56 följande:
    potatischips är inte stoppande!
    Det är däremot bra ändå att ge några, eller lite salta pinnar eller ostbågar för att få i barnen saltet. Plus att de blir lite törstiga av det också
    och TS fungerar avslagen cola så ge för guds skull det, han lär inte klunka i sig så mycket av det i alla fall.
    Annars festis
    Frukt som vattenmelonbitar, lite vindruvor.
    Piggelin eller annan isglass är bra.

Den här länken är jättebra med olika råd och tips.www.uppsalabarnlakare.se/1571a6eb-2631-4e9d-9477-abd75b3838d6-29.html

• pigglet

Vätska, vätska, vätska. Han behöver absolut inte få i sig någon "mat", känn lugnet. Man klarar sig utan mat väldigt länge, även 1-åringar.

Han bahöver vätska, och så lite salt och socker. Bara vatten retar magen och gör dessutom att den inte tar upp vätskan lika bra. Vätskeersättning är det allra bästa, men det verkar inte funka för er att du ger i spruta. Så här kommer lite tips.
    Frys in det som iskuber i stället, sätt en tandpetare i så har du en liten "glass".
    Dricka i sugrör kan vara kul.
    Dricka ur dockservisen.
    Blanda ut den med lite koncentrerad äppeljuice (äppeljuice är också bra mot diarré).

Annars: festis eller saft eller juice. Och så ett salt kex eller salt pinne emellanåt, så får han i sig salt och socker. 

Välling är tufft för magen och man kräks lätt av det, även om man ger majsvälling. Frukt är också knepigt. Den enda frukt man ger vid magsjuka är om banet har diarré och då är det grön banan eller rivet grönt äpple som gäller.

Här kör vi på salta kex, smörgåsrån med smör, rostat bröd. När barnet börjar vilja äta igen är det kokt potatis och ris osv. Äggröra.          

• bibbi78

Tusen tusen tack för alla tips! Han fick i sig isglass, kex och blåbärsdryck.

Svar på tråden Magsjuk 1 åring, tips på dryck/mat