• Slumraren

Vad kan man göra av svarta och/eller röda vinbär?

Hej!
    Vi råkar ha vinbärsbuskar på tomten (stod där när vi flyttade in). I fjol gjorde jag saft och gelé, men vi har massor kvar eftersom varken jag eller min man är så förtjusta i det. Det går inte heller åt speciellt många burkar syltade eller mosade vinbär hos oss, så jag vet inte riktigt vad vi ska göra med bären...

Planen är väl att göra pyttelite saft för att koka älgstek i, men vad ska vi göra med resten? Har ni recept på kakor, pajer, mat... som vi kunde testa och lära oss gilla? Det skulle kännas mer motiverande att plocka bären om man vet vad man ska ha dem till.

• Svar på tråden Vad kan man göra av svarta och/eller röda vinbär?
  • Emma m Theodor

Det finns inget godare än svartvinbärssaft tycker jag

• Jennie Brunflo

Bärpaj!!!!

Svartvinbärspaj är mums!!!

Jag tycker även om rödvinbärskaka.

Frys även in svartvinbär...sådär ca2dl i småpåsar. Då kan du ta fram en påse och göra svartvinbärspaj mitt i vinter och det smakar färskt!
    Lika med rödvinbär och krusbär!

Du kan även koka kräm på bären. Det blir gott om man blandar svart- och rödvinbär och kokar kräm.

Jag ska hämta några recept åt dig...vänta här... *s*

• Jennie Brunflo

Bärmuffins 225 grader i 10-15 minuter

100 gr smör eller margarin
    4 dl mjöl
    1½ dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    1/4 tsk salt
    2 ägg
    2 dl filmjölk (eller yoghurt eller mjölk)
    1½ dl bär + 2 msk mjöl

Smält smöret och ställ att svalna. Sätt på ugnen.
    Mät upp allt torrt i en bunke och rör om. Gör en grop i röran och häll i det blöta (inte bären). Rör snabbt ihop det hela - smeten ska inte bli helt jämn och slät.
    Blanda bären (frysta eller färska, inte tinade) med mjölet och blanda hastigt ner dessa i smeten.
    Klicka ut i 16 formar.
    Grädda!

MUMS!

(Godast med svartvinbär eller blåbär tycker jag själv.)

• Jennie Brunflo

Bärkaka uppåner 175 grader i 40minuter

½ liter röda vinbär
    ½ liter svarta vinbär
    2 nektariner eller persikor
    100 gram smält smör eller margarin
    3 ägg
    2½ dl socker
    2 dl mjöl
    2 msk potatismjöl

3 msk florsocker till dekoration om man vill

Dela frukten i halvor och ta bort kärnan. Skär i smala klyftor.
    Smöra och bröa en rund sockerkaksform.
    Smält smöret och ställ åt sidan så det får svalna. Knäpp på ugnen.
    Vispa ägg och socker LÄNGE. Minst 3 minuter med elvisp. Tillsätt margarinet i en fin stråle under vispning och sedan även mjölet.
    Lägg bären i en skål och blanda med potatismjölet.
    Lägg frukten i ett käckt mönster i sockerkaksfomen och häll bären lite huller om buller ovanpå.
    Häll på smeten och grädda långt ner i ugnen.
    Låt kakan svalna innan den stjälps upp. Strö på florsocker om så önskas.

Servera med vispgrädde ELLER glass ELLER kräm fräsch....eller ät den bara som den är!

• Eja

jag brukar ofta gör kräm, det tycker jag är jättegott!
    bara koka upp med vatten tillsätta socker efter smak och sedan lite pot. mjöl, till tjockleken,
    mums och går jättefort, blanda gärna svarta och röda!!!

• Jennie Brunflo

OBS!

Vill du inte ha dina bär så kommer jag GÄÄÄÄRNA och tar dom!

• Jennie Brunflo

Rödvinbärskaka 200gr 45 minuter (lite jobbig att göra)

2 liter röda vinbär
    200 gram mjukt smör
    3 dl socker
    3 3/4 dl mjöl
    2 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    5 ägg
    2 msk vaniljsocker
    2 msk florsocker

Rör smör och 1½ dl strösocker poröst, rör ner 3 ägg ett i sänder. Blanda 3½dl mjöl, 1 1/4 dl potatismjöl och bakpulver med varandra och blanda ner i äggsmeten.
    Smörj en långpanna och platta ut degen i den. Häll över vinbärena i ett jämt lager. Grädda mitt i ugnen i 30 minuter.
    Dela 2 ägg och vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ihop öggulorna med resten av sockret och vaniljsockret till en påsig smet. Blanda resten av potatismjölet och mjölet och vänd ner äggvitorna och mjölblandningen i äggsmeten.
    Ta ut kakan ur ugnen efter 30 minuter och bred på smeten, grädda ytterligare 15 minuter.
    Sikta florsocker över. Skär i 20 bitar.

• Puttran

Mina favoriter är saft och gelé! Det är så mumsigt med gelé till en stek! Ååh nu blir jag sugen!

• Slumraren

Å, jättetack för recepten Jennie! Det låter verkligen gott och om nån vecka när bären är mogna ska jag prova dom. Kanske det finns hopp ändå

• Xnia

paj o gelé! (det går MASSOR av bär till gelé )

• Semirhage

Spara lite bär som dom är i påsar och använd i stället för isbitar när du bjuder på dricka!
    Lite roligare än vanlig is och ser lite lyxigt ut!

• Blivande mor

Svartvinbärsmarmelad!! Mums, kan man inte leva utan.

• Sparvel

Svartvinbärssaft är ju det godaste som finns! O nyttigt! Det sprutar av c-vitaminer!

Man kan också göra saft på bladen, det smakar som fläder ungefär, fast godare.

• Hanny

paj, gelé, sylt, marmelad, blanda ut i gröten.. Jäg älskar både röda och svart vinbär..

• citronisen

Tanken på varm, hemlagad svartvinbärssaft kan nästan få mig att vilja bli förkyld... Superkur och fantastiskt gott!!!

• Themis

Om man inte gillar ren svartvinbärssaft så gör blandsaft-lägg i äpplen och lite jordgubbar och kanske mer socker så blir det en annan smak på det hela...

Svarta vinbär är en riktig kick för kroppen, massor av både järn och c-vitaminer!

• HaltaLotta

Göra flera pajer på en gång, så kan du frysa in några också! Perfekt om man får oväntat besök - bara ta upp en paj (eller pajbit om man fryser dom så) in i micron o MUMS!

Svar på tråden Vad kan man göra av svarta och/eller röda vinbär?