Agdaa skrev 2013-10-13 19:23:08 följande:
Jag jobbar heltid nu. Har 90 dagar kvar, varav 70 på lägstanivå. Den andra föräldern är inte aktuellt. Han vägrade att föra över dagarna så jag fick de inte förrän jag hade börjat jobba efter en lång process. Annars hade jag kunnat ta dem då o börjat jobba senare. Men kanske kan ta en i veckan å va ledig tex fredagar. Men nu går han ju i skolan så man får väl ta halva fl-dagar om d funkar?
Som sagt, de 20 SGI-dagarna kan du ta under loven, Tar du ledigt måndag-fredag från jobbet så kan du även ta ut föräldrapenning för lördagarna och söndagarna och således få 9 dagars ersättning för en veckas ledighet.
Gör du så under delar av loven och eller strödagarna man är ledig i april, maj och juni så hinner du nog få ut dem.
De 70 LN-dagarna hinner du nästan få ut allesammans ifall du börjar ta ut dem på lördagar och söndagar fr o m nu. Du behöver inte gå ner i tjänst för det. Eller ta ledigt 1/8 dag och begär FP för hela dagen på Lägstanivå.
Angående SGI-dagarna så får du bara begära FP för samma omfattning av arbetsdagen som du avstått att arbeta. Är han i skolan 4h och du är hemma med honom 4h kan du få FP för de 4h på SGI-nivå.