• greeneyes

föräldrapenning med skolbarn?

Hej,
    Min dotter har börjat skolan och nu väntar jag syskon. Har en hel del dagar med FP för dottern kvar att ta ut och de måste ju förbrukas snart.
    Men vilka regler gäller då? Får jag ta ut FP fast hon är i skolan (dock inte fritids)? För jag kan ju inte ta enbart lör-sön ju.
    (Och nej, jag kan inte bara ta ut på lov, har fler dagar än så kvar).

Tacksam för svar.

Dotter född 2007, Planerat snitt 131101
  • Svar på tråden föräldrapenning med skolbarn?
  • MajaVira

Hur långa skoldagar har hon? Du borde iallafall kunna ta 1/4 dagar för henne och sedan fylla på med ytterligare del för bebisen.

• greeneyes

Hon går 8,15-12,30 eller 8,15-13,30 (sista timmen är fri lek och valfri).

Om man jämför det med hennes tider när jag jobbade heltid så var de 07-18 så det är ganska stor skillnad. (Dock hämtade min partner och mormor tidigare en del av dagarna så hon gick inte alltid så länge!).

• pigglet

De dagar hon är i skolan kan du ta 1/4 sgi-dagar, 7 dagar/vecka. Det blir 1,75 sgi-dagar/vecka, alltså 70 sgi-dagar på ett år.
    Eller så kan du ta hela ln-dagar, 7 dagar/vecka. Då går alla ln-dagar åt på 13 veckor.

Tar du fp alla skollov under 1 år blir det ca 16 veckor, dvs 112 sgi-dagar. + hela helgen innan den veckan också, så typ 10-12 dagar till. 

Dagarna finns kvar tills hon fyller 8 år eller går ut 1:an, det som inträffar senast.

• greeneyes
    pigglet skrev 2013-10-11 20:19:19 följande:

De dagar hon är i skolan kan du ta 1/4 sgi-dagar, 7 dagar/vecka. Det blir 1,75 sgi-dagar/vecka, alltså 70 sgi-dagar på ett år.
    Eller så kan du ta hela ln-dagar, 7 dagar/vecka. Då går alla ln-dagar åt på 13 veckor.

Tar du fp alla skollov under 1 år blir det ca 16 veckor, dvs 112 sgi-dagar. + hela helgen innan den veckan också, så typ 10-12 dagar till. 

Dagarna finns kvar tills hon fyller 8 år eller går ut 1:an, det som inträffar senast.

Tusen tack för din utförliga uträkning
  • Agdaa
    pigglet skrev 2013-10-11 20:19:19 följande:
    De dagar hon är i skolan kan du ta 1/4 sgi-dagar, 7 dagar/vecka. Det blir 1,75 sgi-dagar/vecka, alltså 70 sgi-dagar på ett år. Eller så kan du ta hela ln-dagar, 7 dagar/vecka. Då går alla ln-dagar åt på 13 veckor. Tar du fp alla skollov under 1 år blir det ca 16 veckor, dvs 112 sgi-dagar. + hela helgen innan den veckan också, så typ 10-12 dagar till.  Dagarna finns kvar tills hon fyller 8 år eller går ut 1:an, det som inträffar senast.

Är det exakt på födelsedagen som gränsen går för att ta ut fp? Min son fyller 8 före sommaren men skulle helst ta ut fp istället för semester nästa år men d går alltså inte? :(
  • Simben

Agdaa; nej det går inte de som fyller innan skolavslutningen det år de fyller 8 har bara fram till den dagen skolavslutningen är. De som fyller efter har fram till sin 8 årsdag. Min tjej fyller oxå precis innan så hennes dagar tog jag slut på nu denna sommar som var då jag pluggar och inte kan ta ut nästa sommar.

• Agdaa

Tog 7 veckors semester detta år o kommer att vara ledig varje lov till nästa sommar men har ändå mycket kvar så d är surt att man måste slänga dom i sjön :(

• Billabong

Agdaa: Hur många dagar har du kvar på SGI-nivå respektive LN-nivå?

Jobbar du heltid nu eller deltid, i så fall hur ligger din arbetstid? Kanske kan vi hjälpa dig att se hur du kan ta ut mesta möjliga av de kvarvarande dagarna.

Eller om barnets andra förälder kan ta ut en del dagar? Såvida det inte är dagar som är reserverade för en av er.

• Agdaa

Jag jobbar heltid nu. Har 90 dagar kvar, varav 70 på lägstanivå. Den andra föräldern är inte aktuellt. Han vägrade att föra över dagarna så jag fick de inte förrän jag hade börjat jobba efter en lång process. Annars hade jag kunnat ta dem då o börjat jobba senare. Men kanske kan ta en i veckan å va ledig tex fredagar. Men nu går han ju i skolan så man får väl ta halva fl-dagar om d funkar?

• Simben

De 20 sgi hoppas jag du hinner ta ut iallafall. Tänk på att om du tar alla lov att du även tar både lördag och söndag både innan och efter så 9 dagar går åt vid en vecka lov. När det gäller ln dagarna så kan du ta en hel sådan även om barnet bara är hemma en liten del av dagen så du kan ju ta ledigt från den tiden ditt barn slutar skolan på fredagar och då ändå ta en hel ln dag varje fredag. När kommer bebisen? Eller läste jag fel?

• Simben

För om bebis kommer nu till jul tex då kan du ta fp för lilla alla dagar utom fredag till exempel då du kan ta en ln dag plus då även för helgen så tre dagar på stora barnet dras varje vecka. Eller en ln dag på fredag och sgi lördag söndag.

• Callan

Passa på att vara med dottern i skolan en fredag tex och ta ut sgi-dag så får du ta lö+sö också med sgi.
    Ganske trevligt att vara med nån dag ibland och se hur de har det! 

• pigglet

Lägstanivådagarna behöver aldrig "brinna inne". Eftersom de har så generösa regler. Man kan jobba heltid och ändå ta hela ln-dagar lö + sön. Då går det alltså åt 104 ln-dagar på ett år - fast barnet går i skolan och man själv jobbar heltid!
    Det räcker också att man tar ledigt en enda timme från jobbet, så får man ta en hel ln-dag! 

• greeneyes

En tilläggsfråga: 
    För att få ta ut sgi-dagar på lördag och söndag måste man ju ta en dag i anslutning till helgen. Men måste den vara hel FP eller kan man ta en halv dag på ex fredagen?  

Dotter född 2007, Planerat snitt 131101
  • pigglet

Nu pratar du om sgi-dagarna.
    Tar du en halv sgi-dag på fredag kan du ta en helv dag även lö och sön. Dvs sammanlagt 1,5 sgi-dag. 

• greeneyes
    pigglet skrev 2013-10-15 20:14:44 följande:

Nu pratar du om sgi-dagarna.
    Tar du en halv sgi-dag på fredag kan du ta en helv dag även lö och sön. Dvs sammanlagt 1,5 sgi-dag. 

Japp, tack för svaret.
  • Billabong
    Agdaa skrev 2013-10-13 19:23:08 följande:
    Jag jobbar heltid nu. Har 90 dagar kvar, varav 70 på lägstanivå. Den andra föräldern är inte aktuellt. Han vägrade att föra över dagarna så jag fick de inte förrän jag hade börjat jobba efter en lång process. Annars hade jag kunnat ta dem då o börjat jobba senare. Men kanske kan ta en i veckan å va ledig tex fredagar. Men nu går han ju i skolan så man får väl ta halva fl-dagar om d funkar?

Som sagt, de 20 SGI-dagarna kan du ta under loven, Tar du ledigt måndag-fredag från jobbet så kan du även ta ut föräldrapenning för lördagarna och söndagarna och således få 9 dagars ersättning för en veckas ledighet.
    Gör du så under delar av loven och eller strödagarna man är ledig i april, maj och juni så hinner du nog få ut dem.
    De 70 LN-dagarna hinner du nästan få ut allesammans ifall du börjar ta ut dem på lördagar och söndagar fr o m nu. Du behöver inte gå ner i tjänst för det. Eller ta ledigt 1/8 dag och begär FP för hela dagen på Lägstanivå.

Angående SGI-dagarna så får du bara begära FP för samma omfattning av arbetsdagen som du avstått att arbeta. Är han i skolan 4h och du är hemma med honom 4h kan du få FP för de 4h på SGI-nivå.  
Svar på tråden föräldrapenning med skolbarn?