• smurffan

blir tokig på gulsoten!!!!

Snälla hjälp mig! Min son föddes v 36+3 och vi fick åka hem dagen efter förlossningen. sen kom vi tillbaka 4 dagar senare för han hade gulsot och väldigt höga värden, bilirubin låg på 462. så vi skulle göra ett blodbyte men i sista sekunden nere på neo så hade de sjunkit till 370 så vi fick sola ytterligare ett dygn sen åkte vi hem med ett värde på 250. efter de såg proven ut följande: stigit till 275 , stigit till 320 , sjunkit till 290 sen skrev dom ut oss och sa att nu har de sjunkit av sig själv så nu lägger vi ner det här!!! Jag har sen dess gått och varit orolig för gulsoten.... Så åkte in självmant till akademiska idag 1 månad senare för att ta nya prover för att slippa vara nojig. Nu låg proverna på 205 men då hade han solat 1 timme precis innan!!!! dom sa att de inte var någon fara och att vi skulle komma in igen om han blir gulare....

Ååååh snälla kan någon lugna mig? är de normalt att bilirubinet är 205 efter mer än 1 månad???? Jag mår riktigt dåligt av det här. Är det någon som varit i samma situation? Har läst om att barn kan få hjärnskador av hög gulsot. är 462 så högt???? :( :( :( 

• Svar på tråden blir tokig på gulsoten!!!!
  • idis78

Min äldsta son föddes i v37+0. Han hade 481 i bilirubin 3 dagar efter förlossningen. Han solade i 5 dagar. När han var 8 dagar så behövde han inte sola mer. De sade att när de blir så gamla kan kroppen ta hand om bilirubinet själv.

Han var på kontroll på barnmottagningen i gång i halvåret till han var 18 månader för att se så att han ej fått neurologiska skador av sitt höga värde.

Inget fel på honom nu. 7 år gammal är han nu.

• emmson88

Samma för oss, värdet gick bara uppåt trots att de sa att imorgon har det nog gått ner, kom inte upp lika högt som för er men till 420 så vi va redo för blodbyte då vi trodde att det skulle forts stiga men så solade han med alla lampor åt alla håll så gick det lite neråt, då fick vi komma ner från neo till bb igen och sola med mindre lampa som vi kunde ha med oss därnere men dagen efter skulle det ha gått ner sa läkaren, men återigen hade det stigit.. Jag och min sambo blev väldigt skeptiska och trodde inte på va de sa längre, så blev vi utskrivna efter lite över en vecka. Nu var vi där på prov förra veckan och då hade det gått två v sen utskrivning och då hade det gått ner endast 50 enheter på 2v.. Så det låg på ca 190.. Men de sa samma till oss att det konmer fortsätta neråt nu så man får ju lita på det..

Man oroar sig ju såklart.. Men vi får hoppas att de har rätt, det är ju vanligt detta och de borde veta vad de gör :) sålänge barnet är pigg och äter så behöver vi nog inte oroa oss :)

• smurffan

Tack för era svar!! skönt att höra att man inte är ensam... :) emmson88 hoppas de fortsätter sjunka för oss båda!! imorgon ska vi få svar om våran kille har någon leversjukdom som kan orsaka de höga värdena.. vet du varför hen hade så höga värden?? :o

• emmson88

Ja det berodde på att min blodgrupp och min sambo rickards blodgrupp inte matchade, sonen alvin fick rickards blodgrupp och detta gjorde att mina blodkroppar stötte bort alvins! Det finns olika typer av detta, vårt fall va mindre "farligt" då det hade vart värre om det var att jag hade haft negativ blodgrupp.. En hel vetenskap men ungefär så :) har ni fått reda på något mer???!

• smurffan
    emmson88 skrev 2013-10-19 09:32:26 följande:
    Ja det berodde på att min blodgrupp och min sambo rickards blodgrupp inte matchade, sonen alvin fick rickards blodgrupp och detta gjorde att mina blodkroppar stötte bort alvins! Det finns olika typer av detta, vårt fall va mindre "farligt" då det hade vart värre om det var att jag hade haft negativ blodgrupp.. En hel vetenskap men ungefär så :) har ni fått reda på något mer???!
    Jag och sonen har också olika blodgrupper. men i mitt fall så är det jag som är negativ och han positiv. Men till mig har dom sagt att dom inte har någon aning vad de beror på utan bara att de kan bli så när man är för tidigt född.. Vi fick svaren på leverproverna i måndags och han hade ingen leversjukdom iallafall *skönt*. Men dom verkar ju ha lagt ner våran utredning. Så jag tänkte ringa dit om några veckor igen och ta nya prover så vi ser att det verkligen fortsätter sjunka. även om dom tycker det är ``onödigt`` så vill jag vara på den säkra sidan.. 

Alla olika doktorer säger bara hela tiden att de kan ta lång tid innan gulsoten helt försvinner. Men hur gammal är din son?  Min son Leon ökar jättemycket i vikt, han har lagt på sig i snitt 500g i veckan.. så äta kan han! :)

Ser man att Alvin är gul? för Leon har aldrig varit supergul utan mer ``lite brunare än andra bebisar``....
  • emmson88

Skönt att det inte var något med levern!! Förstår dig, vill också ta nya prover efter ett tag, fattar inte varför de inte tycker det själva men de verkar väldigt säker på sin sak i den frågan men ändå, de kan ju ha fel tänker man..

Alvin blev väldigt gul och var det fram till för 2 veckor sedan ca, sedan var bara näsan gul och nu syns det knappt! Nu är han 5v imorgon! Men precis som Leon så äter han bra och har gått upp 1,5 kg sen födseln så jag tror inte vi ska oroa oss för de säger ju även att om barn är sjuka av gulsot så blir de trötta och hängiga och slutar äta!! Hur gammal är Leon?! :)

• Lexikon

Du kan låta bebisen ligga i solen innanför ett fönster utan kläder så märker du att det gula minskar.

Min son föddes 39+6 och var väldigt gul varje morgon, men efter ett par timmar i solljus så kunde man knappt se något alls. 

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • smurffan

ja exakt. nu får vi bara lita på vad dom sagt helt enkelt! och så länge dom växer som dom ska så är de nog ingen fara hoppas jag!

Leon är 6 veckor nu, gud va tiden går fort! och han har redan gått upp från 2.8 till 5 kg.. jisses orkar snart inte bära babyskyddet.

• smurffan

Lexikon- Tack för tipset. vi har försökt med det. och visst märker man skillnad! så får väl helt enkelt fortsätta med det..

Svar på tråden blir tokig på gulsoten!!!!