• Anonym (Thess82)

lichen ruber

Hej!
    Fick för ca 2 veckor sedan diagnosen lichen ruber,trodde dem,efter att ha tagit en biopsi o sett lichenoida "tecken".
    Smörjer mig med dermovat men är mycket skeptisk. Har smörjt mig en gång tidigare men det blev ju inte bra den gången. Har haft näst intill samma symtom i 12 år,men det sista året har det blivit värre. Haft bakteriell vaginos o urinvägsinfektioner o svamp hela tiden.
    Sexliv? Vad är det?
    Snälla någon som har det likadant?
    Jag e mycket fundersam över vad det kan vara o hur salvan ska kunna hjälpa denna gången. Har tyvärr kollat upp ingredienserna i salvan o det är inga trevliga ämnen där i.
    :/

• Svar på tråden lichen ruber
  • Therese 734

Ska kanske tillägga att jag själv behandlade mig mycket med pevaryl o canesten när jag var yngre på inrådan av Gyn sköterskor:/

Har efter det fått mycket sköra slemhinnor,som lätt spricker.

• Anonym (Lichen)

Jag har diagnosen Lichen sclerosis sen ett drygt halvår. Ingen av sjukdomarna försvinner tyvärr helt av salvan, man får hoppas på att hålla undan symptomen. det hindrar  sammanväxningar. Avänds tydligen  på småflickor som har sammanväxta blygdläppar, dom blir bra.

Jag blir vansinnig på alla dessa råd om självbehandling med svampmedicin. jag fick också det rådet per telefon av  en barnmorska, för att det inte fanns tid hos läkaren. Får man snabb hjälp så kan man visst bli besvärsfri av Dermovat men har det hunnit bli kroniskt så är det försent. Dessa dåliga råd med egenvård fast ingen har tagit svampprov eller tittat efter lichen-tecken gör ju att behandlingen dröjer. 

Jag kör enligt gynekologens tips Dermovat två ggr/vecka, tvättar med mandelolja, smörjer med vitt vaselin och östrogenkräm några ggr i veckan.
     Har ofta kjol, för byxsömmen irriterar. Till och med träningsbyxor och trosor känn lite jobbigt men att cykla i jeans är riktigt smärtsamt. Jag har inga problem med penetration vid sex men däremot blir jag öm efteråt  vid smeksex och oralsex, och har tyvärr tappat lite av känseln i klitoris. Mitt värsta bekymmer är det och den ständiga irritationen av kläder.

Jag har funderat på att prova havtornsolja som man äter i kapselform, om du eller nån har provat? 

Svar på tråden lichen ruber