• Scruffy

börja med gröt - massa frågor

Hade tänkt börja ge jennifer gröt, som så småningom ska bli frukost och kvällsmål.
    Hon är 5 månader och 1 vecka.
    Köpte Sempers Majs och Havregröt.

Det finns dosering för smakportioner. Hur mycket kan jag börja med, ska det också vara någon tesked som mat smakisarna?
    Törs jag börja med det som kvällsmål, eller finns det risk att hon reagerar på något sätt, eller ska jag börja med det på morgonen.

• Svar på tråden börja med gröt - massa frågor
  • mammatilldig

det finns absolut en risk att hon reagerar. forskning visar att de flesta magar inte är redo för fast föda redan så därför rekomenderar livsmedelsverket att man väntar tills barnet är 6 månader. tänk också på att ta det lugnt med gluten.

• Scruffy

Ytterligare en sak som jag glömde - ska jag erbjuda ersättning efteråt, eller ska jag se om hon blir mätt på det och sedan ge henne när hon blir hungrig nästa gång?

Hon dricker mellan 200-220 ml varje gång.

• mammatilldig

det bör bara vara *smakprov* i början.......

• Amorella

Ge bara ½-1 tsk i början och öka sakta sakta. Jag vet att man blir förvirrad när det står "smakportion" på paketet och så är det en JÄTTEportion! Jag fattar faktiskt inte hur de har tänkt?

Den gröt du nämner innehåller lite gluten och därför är det bra att vara extra försiktig och ta det lugnt. Många föredrar att ge grötsmakisen på morgonen eller till lunch eftersom det kan ge magknip i början.

Så gör en minismakis och fyll sedan på med ersättning.

• Scruffy

Tack Amorella.
    Vi avvaktar till imorgon och ger henne 0,5-1 tsk.
    Varför har Semper gröten från 4 månader, med tanke på gluten.
    Finns det någon annan sorts gröt man kan börja med???
    Jag kollade ju på paketet och det står att det är naturligt gluten innehåll.

• Amorella

Men det är inte negativt med gluten i. De har tillsatt lite gluten för att det ska bli en försiktig introduktion för babyn. Om man ammar ska man introducera gluten medan man fortfarande ammar mycket. Tänk bara på att ge små smakisar i början så blir det nog bra och håll noga koll på hur magen reagerar.

Majs-havre-gröten är populär här. Sempers Banangröt gillar vår baby oxå men hon blir hemskt hård i magen av den (risgröt). Vill du ha glutenfri gröt så har Semper en risgröt med äpple-mango. Men som sagt, gluten är inte farligt/dåligt; man ska bara ta det lugnt i början.

• Visslan

Hej.
    Jag kör havregryn i matberedaren så att det blir som mjöl och sen kokar jag 1 dl vatten med en ½ dl havregryn och det tycker min lilla kille är jätte gott. Till det har jag katrinplommon pure för att hålla magen i form. Han är 4 månader (idag) och har ätit gröt sen han var 3 mån. men han har ett mycket stort matbehov och det var inga problem.
    Men som tidigare sagts så är det klokt att börja med en tsk i taget.
    Jag provade sempers banan gröt och den fick han ont i magen så om man vill utesluta gluten och mjölk så är havregryn mycket bra.
    Lycka till och trevlig helg
    Kram

• Cilla77

Börja lite sakta med para nån sked. Vi började med gröten mitt på dagen i kanske 2 veckor sen har jag förflyttat det till kvällen.
    Amanda får gröt vid 19 och sen vid 20 när det är dags för henne att sova då ger jag henne en flaska med ersättning oxå.

I början vill dom o´ftast inte ha så mycket gröt så då måste man kompletera med flaskan.

På våran BVC rekomenderar dom att man ska börja vid 4 månader.

• CBC

Vi började med risgröt (ingen gluten) som första gröt när hon var 4,5 månad. Var uppe i en riktig portion efter 2-3 dagar eftersom hon gillade det så mycket och inte visade ngn reaktion. Havregröten gav jag direkt hel portion (kanske en vecka senare), kanske var fel, men det har inte varit några problem. Har hört av bvc att det är bra att introducera gluten samtidigt som man ammar. Prova dig fram, ge en sked och går det bra så är det bara att öka i din egen takt. Ge så mycket barnet vill ha, en portion som det stod på paketet räckte inte för att mätta min tjej kan jag säga. Var lite orolig om man kan ge för mycket mat men fick svar vid ett läkarbesök att det bara är att ge tills de nekar själva. Och det stämde ju - hon är mycket nöjdare när hon är mätt.

• akl

Rekommendationerna är att börja 4-6 månader och vi började när sonen var 4½ mån ungefär. Varför vi började med gröt var för att komplettera med amningen på kvällen för att han inte blev tillräckligt mätt. Och eftersom flaska (om vi hade valt ersättning) är en större konkurrens med amningen valde vi gröt.

Börja med någon/några teskedar för att se hur hon reagerar och om hon tycker om det!
    Går allt bra så kan man ge mer och mer för varje gång. Vi var uppe i en hel portion efter 1 vecka och idag fick han även gröt till frukost !
    Började och fortsatte med Nestle mild havregryn, vilket har funkat bra!
    Jag började faktiskt med att ge på kvällen (tänkte inte så noga på det ) och eftersom ingen reaktion blev så fungerade det bra, men det kanske kan vara bättre att börja med dagtid.

Lycka till!!!

• mammatilldig

akl- vadå för rekomendationer?

• Visslan

mammatilldig: WHO har vissa rekomendationer när det gäller barn och mat och just nu så ligger rekomendationerna på att man helammar tills barnet är 6 månader.
    Detta gäller först och främst i U-länderna då deras kost är sämre sammansatt än våran... men dom vill väldigt gärna att alla rika länder ska föregå med gott exempel...
    Hoppas det var svar på din fråga..

• LillKerstin

Hirsgröt tycker vår bäbis om. Det är rikt på järn också som BVC tjatar om. Hon är 5 månader.
    2 msk hirsflagor
    1 dl havresol/oatly (kan bytas ut mot komjölk senare om man vill)
    koka i 2-3 min
    toppa med katrinplommonpuré
    =succé

• Sar

Det finns inte så mycket gluten i havre som i andra sädesslag. Mina barn har älskat majs/havregröten men grät när de fick banangröt och tolererar (men inte mer) äppelgröt. Det är rekommenderat ( i alla fall från vår bvc) att köpa gröt istället för att göra själv p.g.a. järnberikningen.
    Det är som tidigare sagts bra att introducera gluten medan man fortfarande ammar. Rekommendationen var tidigare 4 månader på helamning men ändrades p.g.a. solidaritet med Afrikas kvinnor (dåligt vatten och hygieniska förhållanden gör att de vill helamma så länge som möjligt). Detta resulterade dock i en massa glutenintolerans i Sverige då många kvinnor slutade amma och därefter introducerade gröt och välling - en ren glutenchock!
    Enligt min uppfattning är det bättre att börja introducera gröt och smakisar redan vid 4 månader medan man har mycket mjölk. Man behöver ju inte byta ut hela mål utan kan ändå amma så mycket som möjligt. På det sättet har man fått en god glutenintroduktion men ändå inte missat smakfönstret som öppnar sig vid 4 månaders ålder.

• Knyttet och K

Jag har också tänkt börja med grötsmakis snart. Jag har köpt havremust, bovete och hirs till en början. Järnrikt och bra.

Svar på tråden börja med gröt - massa frågor