• Anonym (Orkar inte mer!!)

Gasig 1,5 åring!! Snälla hjälp!

Är det någon som har haft barn med gaser?!

Min 1,5 åring vaknar varje natt och gråter, skriker och pruttar. Av ca 8 uppvak är 3-5 pruttar.

Hon äter mjölkfritt/sojafritt sen hon var 5 månader. Det är mycket bättre men ännu inte bra. Vi upplever att det blir lite värre när tänder är på g, men vi har aldrig en natt utan pruttar. Hon äter bra ( förutom vid tandsprickning) och ligger bra i vikt. Pigg och glad på dagarna men kan prutta en del då med.

Allergitester visat negativt för gluten, ägg, korn, mm. Även mjölk men vi såg en markant skillnad utan så vi chansar inte utan kör mjölkfritt. Reflux är utrett och negativt.

Jag orkar inte mer! Orkar inte se mitt barn gråta och ha ont! Läkarna säger att det inte finns något att göra.. Känner mig trött, sliten och maktlös..

Snälla har nån något tips?

• Svar på tråden Gasig 1,5 åring!! Snälla hjälp!
  • Eleonor01

Har de tagit blodprover? Har de kontrollerat eosinfilvärdet i blodet? Det värdet rör på sig när kroppen är allergisk mot något

Eleonor01 skrev 2013-10-12 14:22:42 följande:

Har de tagit blodprover? Har de kontrollerat eosinfilvärdet i blodet? Det värdet rör på sig när kroppen är allergisk mot något

Nej. Vi har bara fått göra pricktester. De säger att det ger lika rätt resultat som blodprover.
  • Anonym (:()

Men stackars liten:( det finns nån liten "blåsa" som man kan använda för att hjälpa barnet med gaser att köpa på Apoteket. Kanske kunde vara nåt tillfälligt iaf?

• Anonym (Orkar inte!!)
    Anonym (:() skrev 2013-10-12 15:48:10 följande:

Men stackars liten:( det finns nån liten "blåsa" som man kan använda för att hjälpa barnet med gaser att köpa på Apoteket. Kanske kunde vara nåt tillfälligt iaf?

Tack. Vi körde såna när hon var liten. Det hjälpte men oftast resulterade det i att hon bajsade istället. Och det känns inte rätt att behöva göra det nu när hon är så stor. Tror inte det kan vara bra för tarmen..
  • Eleonor01

Nej man ser inte alls det allt m pricktester. Det finns tarmsjukdommar som misstas för laktosintolerans eller reflux å just de ser man på blodprover. Sen kan man vara allergisk för olika kombinationer. Läkare snackar så jävla mycket skit när de inte är hundra. Jag är ett levande bevis tyvärr..... Vilket sjukhus går ni till?

Eleonor01 skrev 2013-10-12 17:01:39 följande:

Nej man ser inte alls det allt m pricktester. Det finns tarmsjukdommar som misstas för laktosintolerans eller reflux å just de ser man på blodprover. Sen kan man vara allergisk för olika kombinationer. Läkare snackar så jävla mycket skit när de inte är hundra. Jag är ett levande bevis tyvärr..... Vilket sjukhus går ni till?

Vi går i Linköping. Känns som att ingen tar oss på allvar och man blir så arg som förälder. Men så blir man så rådvill och tänker att det kanske är som de säger. Att vi bara ska vänta tills det går över..
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (Orkar inte mer!!) skrev 2013-10-12 18:52:32 följande:
    Vi går i Linköping. Känns som att ingen tar oss på allvar och man blir så arg som förälder. Men så blir man så rådvill och tänker att det kanske är som de säger. Att vi bara ska vänta tills det går över..
    Vi bor också i linköping och jag kan rekommendera den privata barnläkaren Anders svensson, finns också en till privat barnläkare som ska vara bra, grekiskt tror jag han är. Vi har gått hos anders och är mycket nöjda med det. Han kostar inget då han är landstingsanknuten. rekommenderar ett besök för att se om han kan ta fler prover eller se till att ni får komma vidare i undersökningarna. Hoppas det löser sig för er. Vi står precis i startgroparna inför att ta reda på var vår son på två år är allergisk mot för något han äter är det han reagerar på har vi märkt. Han har genetiskt risk för lakosintolerans så vi kommer börja med att utesluta det och se om det blir bättre. Annars blir det ett besök till Anders om ett par veckor för att få lite hjälp att reda ut detta.
  • Eleonor01

Jag håller på å forska i min egna diagnos å en läkare på Karolinska i Huddinge som heter Sven almer , på mag å tarm avd, har forskat inom detta faktumet som jag nämde tidigare. Sök andra utlåtanden å ge dig aldrig!!! Lycka till

• MinaE
    Anonym (Orkar inte mer!!) skrev 2013-10-12 12:55:04 följande:
    Är det någon som har haft barn med gaser?! Min 1,5 åring vaknar varje natt och gråter, skriker och pruttar. Av ca 8 uppvak är 3-5 pruttar. Hon äter mjölkfritt/sojafritt sen hon var 5 månader. Det är mycket bättre men ännu inte bra. Vi upplever att det blir lite värre när tänder är på g, men vi har aldrig en natt utan pruttar. Hon äter bra ( förutom vid tandsprickning) och ligger bra i vikt. Pigg och glad på dagarna men kan prutta en del då med. Allergitester visat negativt för gluten, ägg, korn, mm. Även mjölk men vi såg en markant skillnad utan så vi chansar inte utan kör mjölkfritt. Reflux är utrett och negativt. Jag orkar inte mer! Orkar inte se mitt barn gråta och ha ont! Läkarna säger att det inte finns något att göra.. Känner mig trött, sliten och maktlös.. Snälla har nån något tips?
    Allergisk mot Soja ? -Baljväxt
  • MinaE

Såg nu att du uteslutit, slarvläste.

Soja har en del kors, så om du tar bort det måste du ta bort släkten ärter mm

Om du vill kan du inboxa mig vad hon äter kan vi gå igenom :)  

Anonym (mimmi) skrev 2013-10-12 18:58:53 följande:
    Vi bor också i linköping och jag kan rekommendera den privata barnläkaren Anders svensson, finns också en till privat barnläkare som ska vara bra, grekiskt tror jag han är. Vi har gått hos anders och är mycket nöjda med det. Han kostar inget då han är landstingsanknuten. rekommenderar ett besök för att se om han kan ta fler prover eller se till att ni får komma vidare i undersökningarna. Hoppas det löser sig för er. Vi står precis i startgroparna inför att ta reda på var vår son på två år är allergisk mot för något han äter är det han reagerar på har vi märkt. Han har genetiskt risk för lakosintolerans så vi kommer börja med att utesluta det och se om det blir bättre. Annars blir det ett besök till Anders om ett par veckor för att få lite hjälp att reda ut detta.
    Tack snälla för tipset! Absolut värt att kolla upp!
    Eleonor01 skrev 2013-10-12 19:02:28 följande:

Jag håller på å forska i min egna diagnos å en läkare på Karolinska i Huddinge som heter Sven almer , på mag å tarm avd, har forskat inom detta faktumet som jag nämde tidigare. Sök andra utlåtanden å ge dig aldrig!!! Lycka till

Tack så mycket för stödet och hjälpen. : )
    MinaE skrev 2013-10-12 19:09:52 följande:

Såg nu att du uteslutit, slarvläste.

Soja har en del kors, så om du tar bort det måste du ta bort släkten ärter mm

Om du vill kan du inboxa mig vad hon äter kan vi gå igenom :)  

Hon går på dagis så jag vet inte helt säkert vad hon får där. Men vi har sagt att ingen soja och ingen mjölk.

Dock har hon varit helt mjölk och sojafri när jag ammade. Jag äter själv inga sojaprodukter eller baljväxter.
  • Anonym (tarmproblem)

Jag får stora besvär när jag kombinerar kolhydrat-rik kost med baljväxter.
    Jag tål kolhydrater om jag undviker baljväxter och tvärtom. Det verkar som
    om kolhydraterna får baljväxterna att jäsa i tarmen.

testa att utesluta alla baljväxter alternativt uteslut kolhydrat-rika livsmedel som bröd, gröt, pasta, potatis, majs, socker, frukt.

En LCHF liknande kost har varit väldigt bra för min tarm eftersom det innebär att det inte finns några sockerrika födoämnen som kan få det att jäsa i tarmen, men det är ju inget jag skulle vilja rekommendera en 1 åring att äta tyvärr. Kanske lättare då att hoppa över baljväxterna.

• Anonym (Hjälp)

Fick ni ngnsin hjälp med detta? Sitter nämligen i samma sist med vår ettåring :(

Svar på tråden Gasig 1,5 åring!! Snälla hjälp!