• Lottapotta08

Bröderna Lejonhjärta filmen?

Hej,
    När anser ni att en liten kille kan se den? Sonen är snart fyra år och har en väldigt livlig fantasi och tror att den skulle kunna vara jättebra eller jättehemsk just nu.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Bröderna Lejonhjärta filmen?
  • skogstjejen19

Mina barn såg den när dom var nästan 5 och dom blev jätte rädda.

Vet inte riktigt när man kan se den, alla barn är väl olika, men med facit i hand skulle vi väntat.

• sötare

Här har min son inte fått se den ännu , trotts att grafiken inte e den bästa så tycker jag att den e kuslig sonen e fem . Du kan ju prova å sätta på den och sitta med och förklara att det inte e på riktigt men om sonen reagerar för häftigt på ett dåligt vis så stänger du av filmen å väntar med filmen tills han är mer mogen för den.

• Lottapotta08

Tack för er input! För något halvår sedan fick han se Mio min Mio (den med en ung Christian Bale) och han pratade inte om något annat än riddar Kato på några veckor. Han är fascinerad av drakar och pratar alltid om Katla på Junibacken. Antingen så gillar det och skräms inte eller så är det som att hälla tändvätska på elden...

• Coruscant

Har han sett Mio min Mio kan du nog låta honom se Bröderna Lejonhjärta - min son var 4,5 när han såg dem och tyckte Mio var läskigare med Riddar Kato! Men se filmen tillsammans - så kan ni ju prata om det ni ser!

• MadHatter

Den har väl 11-årsgräns? Hade ni sett den på bio hade det varit 7 år tillsammans med vuxen, så det känns väl rätt rimligt.

Just för att den är spännande och att fantasi är kopplad med "verkligheten" kan den nog vara rätt läskig för små barn.

• Lottapotta08
    Lottapotta08 skrev 2013-10-12 15:39:22 följande:

Tack för er input! För något halvår sedan fick han se Mio min Mio (den med en ung Christian Bale) och han pratade inte om något annat än riddar Kato på några veckor. Han är fascinerad av drakar och pratar alltid om Katla på Junibacken. Antingen så gillar det och skräms inte eller så är det som att hälla tändvätska på elden...

Rättelse: för ett par månader sedan var det.
  • Griseknoen35

Min son på två år älskar bröderna Lejonhjärta. Mina barn har sett alla astrid lindgren och Lejonhjärta har inte påverkat dom någon nämnvärt. Då är det mer Pippi och hennes påhitt. Eller Madicken och paraplyt. Katla har bara vart häftig och visst har det vart läskigt med inte så dom vart rädda efter eller fått mardrömmar.

• Lottapotta08
    MadHatter skrev 2013-10-12 15:42:48 följande:

Den har väl 11-årsgräns? Hade ni sett den på bio hade det varit 7 år tillsammans med vuxen, så det känns väl rätt rimligt.

Just för att den är spännande och att fantasi är kopplad med "verkligheten" kan den nog vara rätt läskig för små barn.

Det är 7-årsgräns. Men det som är läskigt för en sjuåring kan ju vara ok för en treåring och tvärtom...????
  • Lottapotta08
    Griseknoen35 skrev 2013-10-12 16:48:38 följande:

Min son på två år älskar bröderna Lejonhjärta. Mina barn har sett alla astrid lindgren och Lejonhjärta har inte påverkat dom någon nämnvärt. Då är det mer Pippi och hennes påhitt. Eller Madicken och paraplyt. Katla har bara vart häftig och visst har det vart läskigt med inte så dom vart rädda efter eller fått mardrömmar.

Hehe, ja jag känner också att t ex Pippi och Lotta på Bråkmakargatan har dålig inverkan och tror lite som du att han nog skulle tycka att det är häftigt med bl a Katla. Tänker att han nog ändå inte riktigt förstår det som är sorgligt än...
  • MadHatter
    Lottapotta08 skrev 2013-10-12 20:27:24 följande:
    Det är 7-årsgräns. Men det som är läskigt för en sjuåring kan ju vara ok för en treåring och tvärtom...????

Det var 11-årsgräns från början men ändrades 89 tydligen med en livlig debatt däremellan med bl.a. "Lex lejonhjärta" som resultat. Men nu är åldersgränsen 7. Om man har ett barn med livlig fantasi som ts skulle jag definitivt vänta ett par år.
Svar på tråden Bröderna Lejonhjärta filmen?