• Anonym (Leva)

Bolån på en inkomst?

Vi har börjat fundera på att köpa något eget, att kasta pengarna i sjön lockar oss inte längre. Men just nu är situationen som den att det bara är min man som har fast inkomst (grundlön 25 000:- + OB så cirka 30 000:- totalt) medan jag själv är student med bidrag + lån. Vi har ett barn under två år. Han har två lån sedan tidigare som vi lägger ca 5000:-/månad på. Handpenning för ett hus/bostadsrätt är inget problem men hur mycket får man låna som ensam låntagare? Är det bara kontantinsatsen som avgör eller finns det en maxgräns för hans inkomst? Och hur gör man med ägandet? Vi vill ju äga tillsammans

• Svar på tråden Bolån på en inkomst?
  • Anonym (C)

Om ni vill äga tillsammans kommer ni knappt kunna låna något alls, eftersom det då räknas som att han ska kunna försörja er båda på sin inkomst.

Om han står ensam för ägandet kommer ni kunna låna lite, men jag skulle tippa att med de lån han har och den inkomsten så får ni inte låna särskilt mycket på det sättet heller... Kanske några hundra tusen om ni har tur.

• Anonym (ekonom)
    Anonym (Leva) skrev 2013-10-13 08:43:45 följande:
    Vi har börjat fundera på att köpa något eget, att kasta pengarna i sjön lockar oss inte längre. Men just nu är situationen som den att det bara är min man som har fast inkomst (grundlön 25 000:- + OB så cirka 30 000:- totalt) medan jag själv är student med bidrag + lån. Vi har ett barn under två år. Han har två lån sedan tidigare som vi lägger ca 5000:-/månad på. Handpenning för ett hus/bostadsrätt är inget problem men hur mycket får man låna som ensam låntagare? Är det bara kontantinsatsen som avgör eller finns det en maxgräns för hans inkomst? Och hur gör man med ägandet? Vi vill ju äga tillsammans

Kontantinsatsen är ju ganska ointressant för banken på så sätt att de räknar med hur mycket ni behöver låna (exklusive kontantinsats) och ställer detta i relation till hushållets totala inkomster och hushållets totala utgifter.

Ni har ju bara inkomster på 30 000 kr plus barnbidrag om 1050 kr, men ni ska försörja tre personer på pengarna samt att ni redan nu har krediter. Studiemedel räknas inte som en säkerhet på samma sätt som lön gör hos banken. Jag skulle nog våga påstå att ni inte skulle få låna särskilt mycket pengar...

Själva ägandet kan ni göra som ni vill med, det hänger inte ihop med lånen. Ni kan äga 50% vardera oavsett.   
  • Anonym (Leva)
    Anonym (ekonom) skrev 2013-10-13 10:37:28 följande:

Kontantinsatsen är ju ganska ointressant för banken på så sätt att de räknar med hur mycket ni behöver låna (exklusive kontantinsats) och ställer detta i relation till hushållets totala inkomster och hushållets totala utgifter.

Ni har ju bara inkomster på 30 000 kr plus barnbidrag om 1050 kr, men ni ska försörja tre personer på pengarna samt att ni redan nu har krediter. Studiemedel räknas inte som en säkerhet på samma sätt som lön gör hos banken. Jag skulle nog våga påstå att ni inte skulle få låna särskilt mycket pengar...

Själva ägandet kan ni göra som ni vill med, det hänger inte ihop med lånen. Ni kan äga 50% vardera oavsett.   

Hur funkar det om bara han står på huset/lägenheten då? Om det gör någon skillnad pratar vi om summor på 600 000 - 1,2 milj då det är så objekten i vettig prisklass kostar där vi bor.

Att mitt studiemedel inte räknas med är jag på det klara med  men då borde väl inte heller mina omkostnader räknas med? För även om det inte kan räknas som inkomst bidrar jag ju med 10 000:-/månad under min studietid så han drar ju inte lasset själv.
    Kan han stå som ensam låntagare men att vi äger huset båda två? Och kan jag då ta på mig min del av lånet när jag har en fast inkomst? Vi kommer ligga på strax över 50 000:- tillsammans om 1,5år när jag är färdig.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (ekonom) skrev 2013-10-13 10:37:28 följande:

Ni har ju bara inkomster på 30 000 kr plus barnbidrag om 1050 kr, men ni ska försörja tre personer på pengarna samt att ni redan nu har krediter. Studiemedel räknas inte som en säkerhet på samma sätt som lön gör hos banken. Jag skulle nog våga påstå att ni inte skulle få låna särskilt mycket pengar... smile4.gif

Fast många gånger kan ju banken vilja att den som står på lånen har hela ägandet. Det är ju huset/ Br som är säkerheten. Nu tror inte jag heller att ts och hennes sambo får lån. 5000 i lån som redan finns är ju ganska mycket pengar. Ts amortera bort lånet/ lånen som finns, plugga färdig och skaffa ett fast jobb så lär ni få lån sedan om ni har kontantinsatsen. Har ni hela kontantinsatsen eller tänker ni låna det privat eller utav annan bank?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Leva) skrev 2013-10-13 10:49:53 följande:

Hur funkar det om bara han står på huset/lägenheten då? Om det gör någon skillnad pratar vi om summor på 600 000 - 1,2 milj då det är så objekten i vettig prisklass kostar där vi bor.

Att mitt studiemedel inte räknas med är jag på det klara med  men då borde väl inte heller mina omkostnader räknas med? För även om det inte kan räknas som inkomst bidrar jag ju med 10 000:-/månad under min studietid så han drar ju inte lasset själv.
    Kan han stå som ensam låntagare men att vi äger huset båda två? Och kan jag då ta på mig min del av lånet när jag har en fast inkomst? Vi kommer ligga på strax över 50 000:- tillsammans om 1,5år när jag är färdig.
    Nej dina omkostnader kommer räknas med eftersom ni är tre stycken. CSN räknas inte, det är ingen inkomst det är bidrag och lån du får ut. Medta utav pengarna ska tillbaka igen. Får ni ut ca 50000 om 1.5 år så är det mer troligt att ni får lån och 1,5 år är ingen lång väntan.
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (Nä) skrev 2013-10-13 10:52:19 följande:
    Fast många gånger kan ju banken vilja att den som står på lånen har hela ägandet. Det är ju huset/ Br som är säkerheten. ?

Jo det är ju förvisso sant... Där får ju banken säga sitt.
    Anonym (Leva) skrev 2013-10-13 10:49:53 följande:

Fast om han ensam står som ägare spelar ju ingen roll, han ska ju fortfarande försörja er andra på sin lön och får ju således inte mer i lån ändå? Om han däremot varit singel hade han förmodligen fått låna mer, då hade ju inte du räknats med. Förstår du?

Självklart räknas dina omkostnader med, varför skulle de inte göra det? Banken kan ju inte räkna med matkostnader för en person i sina kalkyler, när ni är tre som det ska inhandlas till?

Jag förstår hur du tänker med att du är med och bidrar. Ni får väl gå till olika banker och se hur de ställer sig till era tankar och funderingar. Dock är det ju inte alltför lätt med bolånen idag, så var förberedda på att de inte kommer att hålla med er...   
  • Anonym (lånat)

Min man och jag köpte brf. För 1 miljon för två år sedan. Han har normal lön ( 22500 netto ) och jag har lägsta sjukersättning ( 6500 ) det var inga problem för oss att få låna pengar. Vet inte om det berodde på att vi lade 200000 direkt och hade några 100 kvar på banken. Vi har 2 barn.

• Anonym (ekonom)
    Anonym (lånat) skrev 2013-10-13 11:04:02 följande:
    Min man och jag köpte brf. För 1 miljon för två år sedan. Han har normal lön ( 22500 netto ) och jag har lägsta sjukersättning ( 6500 ) det var inga problem för oss att få låna pengar. Vet inte om det berodde på att vi lade 200000 direkt och hade några 100 kvar på banken. Vi har 2 barn.

Om ni köpte för en miljon och hade kontanta pengar på 200 000 kr så tog ni med andra ord lån om 800 000 kr?

Det är ju ett förhållandevis lågt lån om man har inkomster om 22500 kr netto, vilket bör bli ca 30 tkr i månaden. Sen hade ni förmodligen inga övriga krediter? Inga stora åtminstone.. 
  • Anonym (Leva)

Även om jag förstår hur de tänker så tycker jag ändå det är lite galet att mina omkostnader ska räknas med om inte mina inkomster får räknas med - även om det är studielån.

Vi tänker inte försöka få bolån till vilket pris som helst men hoppas ändå. Boendesituationen vi har idag är tyvärr ohållbar och hyresrätter växer inte på träd. Vi har Länsförsäkringar som bank och de är enligt vad jag hört en av de mer tillmötesgående bankerna jämfört med ex Swedbank. Vi får se helt enkelt, kan ju inte skada att ha ett inledande möte och se vad de kräver från oss och vilka möjligeter som finns. Vi betalar 8500:- i hyra idag så jag vet ju att vi klarar av kostnaden, men det tar de ju tyvärr inte hänsyn till.

• Anonym (Leva)
    Anonym (ekonom) skrev 2013-10-13 11:07:12 följande:

Om ni köpte för en miljon och hade kontanta pengar på 200 000 kr så tog ni med andra ord lån om 800 000 kr?

Det är ju ett förhållandevis lågt lån om man har inkomster om 22500 kr netto, vilket bör bli ca 30 tkr i månaden. Sen hade ni förmodligen inga övriga krediter? Inga stora åtminstone.. 

Är det hans lån som ställer till det för oss? För boendena vi kollar på ligger ju mellan 600k -1,2 milj.
Svar på tråden Bolån på en inkomst?