Anonym (Nä) skrev 2013-10-13 10:52:19 följande:
Fast många gånger kan ju banken vilja att den som står på lånen har hela ägandet. Det är ju huset/ Br som är säkerheten. ?
Jo det är ju förvisso sant... Där får ju banken säga sitt.
Anonym (Leva) skrev 2013-10-13 10:49:53 följande:
Hur funkar det om bara han står på huset/lägenheten då? Om det gör någon skillnad pratar vi om summor på 600 000 - 1,2 milj då det är så objekten i vettig prisklass kostar där vi bor.
Att mitt studiemedel inte räknas med är jag på det klara med men då borde väl inte heller mina omkostnader räknas med? För även om det inte kan räknas som inkomst bidrar jag ju med 10 000:-/månad under min studietid så han drar ju inte lasset själv.
Kan han stå som ensam låntagare men att vi äger huset båda två? Och kan jag då ta på mig min del av lånet när jag har en fast inkomst? Vi kommer ligga på strax över 50 000:- tillsammans om 1,5år när jag är färdig.
Fast om han ensam står som ägare spelar ju ingen roll, han ska ju fortfarande försörja er andra på sin lön och får ju således inte mer i lån ändå? Om han däremot varit singel hade han förmodligen fått låna mer, då hade ju inte du räknats med. Förstår du?
Självklart räknas dina omkostnader med, varför skulle de inte göra det? Banken kan ju inte räkna med matkostnader för en person i sina kalkyler, när ni är tre som det ska inhandlas till?
Jag förstår hur du tänker med att du är med och bidrar. Ni får väl gå till olika banker och se hur de ställer sig till era tankar och funderingar. Dock är det ju inte alltför lätt med bolånen idag, så var förberedda på att de inte kommer att hålla med er...