• Linnez

Jag vill inte amma, dålig mamma?

Jag är gravid i fjärde månaden och har börjat funderat på amningen, jag har en dotter på två och amningen funka inte alls bra med henne utan var bara frustrerande och energikrävande då man inte kände sig tillräcklig.

Hur har ni andra gjort som inte ammat alls? Får man något för att stoppa mjölkproduktionen? Ska man meddela detta innan förlossningen så personalen där och BB vet om det, eller behövs det?

Berätta gärna hur det funkat för er :) 

• Svar på tråden Jag vill inte amma, dålig mamma?
  • tideloo

Man är inte en dålig mamma, men tänker att du ska kanske vänta till bebis född och se ? Kanske det fungerar jättebra? Annars kan du meddela innan så de vet om det och du slipper stå och förklara dej :)
    Min amning med första fungerade , men nu med andra så gick han inte alls uppvikt utan ner, så de sa jag var tvungen ge han ersättning,han sov så djupt att det inte gick att väcka honom alls! Berodde på att han inte sög utan tuggade ! Hade en tuff förlossning med honom också så berodde kanske på det med!
    Att vara en bra/ dålig mamma tycker jag inte hänger ihop med hur man matar dom utan hur man finns till för dom :)).

Hoppas allt går bra!

• kampfisken

Inte ett dugg dålig mamma för du inte ammar!
    Jag fick för 2 månader mitt första barn och jag fick enormt mycket stöd och hjälp på BB för att få igång amningen.

Vill man inte amma av någon orsak finns det tabletter att ta direkt efter förlossningen.

Och man är absolut INTE en dålig mamma, låt ingen få dig att tro det.

• Bonanza

Du kan få tabletter som ser till att mjölken inte rinner till. Säg till på förlossningen. Vi gav ersättning från födseln, det gick jättebra.

• Coxia

Nej man är ingen dålig mamma. Jag flaskade första barnet och tänkte flaska andra också. Men ändrade mig när jag fick ett sugvilligt barn och en problemfri amning. Hur man matar sitt barn är ju bara ett val av bestick för att få in mat i munnen. Så hur man gör är ju lika oväsentligt som om man äter med gaffel, sked, pinnar eller händerna. 

• LisaNi

Som det sägs ovan, det är inte säkert att det blir problem med nr 2!

Om det inte är amningen i sig du vill undvika, utan att du är rädd för att det inte skall funka (som jag fattar det), så hade jag väntat tills barnet är fött och se hur det går. Du kanske får en jätte sugvillig bebis med helt rätt teknik från försök 1? (Ja, sådana finns!) Om inte kan du ju välja att avsluta amningen.

• adastra

Snälla rara tjejen!
    Vi lever i 2013 och ingenting är varken dåligt eller konstigt...
    Jag ville inte amma heller och det gjorde jag inte när barnen var väl födda.
    Gick hur bra som helst för alla och i dag har jag två friska (mycket friskare än de alla "ammade" barn faktiskt!!!!!) och krya barn.

Du skall säga innan förlossningen att du vill inte amma och då får du en tablett som stoppar amningen.
    Enkelt och smärtfritt...
    Lycka till med magen och som sagt det är inte ett par tuttar som avgör om du duger som mamma, om det vore så enkelt!
    Kramis!       

• Anna 462
    Linnez skrev 2013-10-13 11:33:00 följande:
    Jag är gravid i fjärde månaden och har börjat funderat på amningen, jag har en dotter på två och amningen funka inte alls bra med henne utan var bara frustrerande och energikrävande då man inte kände sig tillräcklig.

Hur har ni andra gjort som inte ammat alls? Får man något för att stoppa mjölkproduktionen? Ska man meddela detta innan förlossningen så personalen där och BB vet om det, eller behövs det?

Berätta gärna hur det funkat för er :) 
    Jag tycker att det är tråkigt att folk redan innan barnet har kommit har bestämt sig för att inte amma av diverse orsaker. Ok, om det VERKLIGEN inte fungerar, men jag tycker att man ska försöka och kämpa ett tag! Jag personligen tycker att det är självklart att bröstmjölk är det nyttigaste för barnet... 
  • Linnez

Ja Anna det tycker jag också, att amningsmjölken är bäst. Men det var så psykiskt krävande med första barnet och känner att det inte är något jag orkar med en gång till. Jag känner inte för att försöka för då om det inte funkar så har den där misslyckade känslan kommit redan, men samtidigt så vill man ju prova, man kan ju få värsta super bebisen.

Jag börjar oroa mig ordentligt över hur jag kommer må den första tiden då barnet är fött, så vill minimera att det händer så mycket som möjligt.. 

• adastra
    Anna 462 skrev 2013-10-16 12:59:38 följande:
    Jag tycker att det är tråkigt att folk redan innan barnet har kommit har bestämt sig för att inte amma av diverse orsaker. Ok, om ddet är bäst för IG!et VERKLIGEN inte fungerar, men jag tycker att man ska försöka och kämpa ett tag! Jag personligen tycker att det är självklart att bröstmjölk är det nyttigaste för barnet... 

Det är vaken tråkigt eller konstigt att kvinnor fattar beslut om amningen.

Amningen är ingen tvång och varför skall man hela tiden "kämpa" för allt? Är det då vi duger som kvinnor, när vi har kämpat tillräckligt och lidit ordentligt???
    Är så less på detta "titta vilken duktig kvinna jag är som KÄMPAR" resonemanget...

Linezz, sluta fråga folk(kvinnor) utan gör det du tycker känns mest lämpligt och bekvämt för DIG!
    Det är då mår man (du) som bäst!      

• Anna 462
    adastra skrev 2013-10-21 18:56:22 följande:

Det är vaken tråkigt eller konstigt att kvinnor fattar beslut om amningen.

Amningen är ingen tvång och varför skall man hela tiden "kämpa" för allt? Är det då vi duger som kvinnor, när vi har kämpat tillräckligt och lidit ordentligt???
    Är så less på detta "titta vilken duktig kvinna jag är som KÄMPAR" resonemanget...

Linezz, sluta fråga folk(kvinnor) utan gör det du tycker känns mest lämpligt och bekvämt för DIG!
    Det är då mår man (du) som bäst!      

Det blir vettiga barn på ersättning också, men jag tycker att det känns mest naturligt att man ammar, det är ju så naturen har skapt oss. Varför ska man inte kämpa, vad är så hemskt med det? Man kan ju iallafall ge det ett försök.   
Svar på tråden Jag vill inte amma, dålig mamma?