• Anonym (ksl)
    Äldre 13 Oct 19:24
    41914 visningar
    23 svar
    23
    41914

    Hur många kalorier ska man äta som kvinna per dag?

    Hej! Är en snart 19 årig tjej som lidit av ätstörningar sedan tidiga tonåren. Just nu får jag i mig ca 500 - 900 kalorier om dagen. Vad är ett normalt kaloriintag för kvinnor?

  • Svar på tråden Hur många kalorier ska man äta som kvinna per dag?
  • Anonym (2k)
    Äldre 13 Oct 19:26
    #1

    Beror ju lite på vikt och längd osv men ca 2,000

    Det måste du väl veta?

  • Äldre 13 Oct 19:28
    #2

    Sitter man still hela dagarna räcker gott 20++,kroppsarbetar man behöver man lite till. Men 900 är svält fast det vet du nog?

  • Äldre 13 Oct 19:28
    #3

    2000! och inget annat!

  • Anonym (ksl) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 19:29
    #4

    Jag vet inte, har haft ätstörningar rätt länge så har inte haft koll på vad som är normalt och inte. Jag tycker att mitt kaloriintag är för mycket och vet inte vad man egentligen ska få i sig. Jag är 164 cm och kan väga allt ifrån 55 kg som högst och som lägst 42.

  • Anonym (2k)
    Äldre 13 Oct 19:34
    #5

    Det är såklart jättetråkigt att du har ätstörningar och önskar dig stort lycka till med att ta dig ur det.

    Men jag tror inte för en sekund att en vuxen kvinna i dagens samhälle INTE vet detta eller kan ta reda på det. Står som referens på de flesta livsmedel och tar max 10 sek and goggla fram.

    Så ja tror inte att det är syftet med tråden. Det är som om jag skulle fråga vad huvudstaden i Sverige är. Klart alla vet at jag egentligen vet det.

    Sne uppfattning eller inte så är denna information väldigt lätttillgänglig.

    Så - vad är din egentliga fråga eller ditt egentliga syfte med tråden?

  • Mamori
    Äldre 13 Oct 19:36
    #6

    Om du inte tränar alls:

    1600-2000 kcal. 1800 är bra för dig.

    Tränar du något så behöver du mer.

  • Anonym (ksl) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 19:48
    #7

    Jag tränar 6 gånger i veckan. Rider mina 3 hästar, styrketränar och springer. 

  • Äldre 13 Oct 19:56
    #8
    Anonym (ksl) skrev 2013-10-13 19:48:00 följande:
    Jag tränar 6 gånger i veckan. Rider mina 3 hästar, styrketränar och springer. 

    då behöver du äta som en "häst" Glad
    kan du kontakta din vårdcentral för att få hjälp av en dietist som kan hjälpa dig med vad du ska äta för att orka med allt du vill göra?
    har du fått hjälp/behandling för din ätstörning nån gång?
  • Anonym (ksl) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 20:13
    #9

    Jag går hos en psykolog en gång i veckan för ångest och depression djup. 
    Har precis börjat berätta om mina ätstörningar och hon är orolig för mig, så vi får se.  

  • Äldre 13 Oct 20:17
    #10

    Det dubbla!

Svar på tråden Hur många kalorier ska man äta som kvinna per dag?