• MosterMaggi

"Att göra en pudel"

Uttrycket verkar poppis just nu, och inte bara som filmtitel.

Men vad BETYDER det? Jag fattar noll!

• Svar på tråden "Att göra en pudel"
  • magnus07

Som jag har uppfattat det så kommer det sig utav att en jouranilst tyckte att Jan O Karlsson lade sig på rygg och sprattlade med benen i vädret då han bad om ursäkt för att han varit otrevlig mot journalister.
    Det betyder helt enkelt att man har gjort fel och erkänner det.
    Iaf som jag har förstått det! :)

• Den där Linn

Att göra en pudel
    ?Lisa Söderberg gör en hel pudel?, ?Gudrun Shyman gjorde en halv pudel?, Erik Fichtelius ?vägrade göra en pudel.? Senaste månaderna har pudeln använts gång på gång för att beskriva offentliga avböner då mediedrevet går. Metaforen ?Att göra en pudel? är ett Burson-Marsteller-uttryck. Vår krisexpert Pål M Jebsen kom på liknelsen under en promenad med familjens tre pudlar.

?Att göra en pudel? fick sitt genombrott efter Jan O Karlssons presskonferens om sina dubbla ersättningar. DN frågade några pr-konsulter om hur de tyckte att Jan O Karlsson skötte sig under presskonferensen. ?Han gjorde en hel pudel - lade sig på rygg och sprattlade med benen? sa Pål M Jebsen till journalisten och kommentaren blev veckans citat i DN.

Uppenbarligen hade det saknats en enkel och målande beskrivning av politiker och direktörer som lägger sig platt och ber om ursäkt i offentlighetens ljus. Pudelmetaforen dök upp i tidningar och radio, på tv, under debatter, på middagar och över fikabordet. Svenska språknämnden utnämnde den till ett av 2002 års nya ord (?Att göra en pudel? var dessutom språknämndens ordförandes personliga favorit)

• MosterMaggi

tackar så hjärtligt!

• Danbala

Den som hittade på det har uppenbarligen inte umgåtts mycket med pudlar. Inte kungspudlar, i alla fall. De skulle, om man sa att de gjort fel, snarare hoppa upp mot en, glatt flåsa en i fejan, kanske slicka en på näsan innan man hunnit säga "Bosse Ringholm" och sedan studsa iväg på jakt efter nya hyss att utföra...

Nja, okej, jag har bara "känt" två pudlar, men de var sådana, i alla fall.

• MosterMaggi

>Danbala: jag känner inte just pudlar men många andra hundar. Kanske är det därför jag har haft så svårt att ta till mig uttrycket... det känns inte naturligt.

Svar på tråden "Att göra en pudel"