• ViktoriaJ

Skrubbsår som inte slutar vara!

Är jättenojig över ett skrubbsår som jag fick på benet i fredags. Skrapade upp båda knäna, strax under knäskålen. Höger läker fint och gör inte så ont. Men vänster sår svider något helt otroligt hela tiden! Och varar fortfarande rejält!

Är det normalt? Eller borde jag åka till distriktssköterskan så hon får titta på det? Känns som en sån löljig grej att söka hjälp för.

• Svar på tråden Skrubbsår som inte slutar vara!
  • Ramborg

Vad har du försökt för att få det att läka? Testa att rengöra det ordentligt med något desinficerande tre gånger i dag, morgon, middag, kväll. Och nåt luftigt förband på, ifall du måste ha något på. Sedan kan du se hur det känns och söka för det imorgon om det inte blir bättre.

Eller ring 1177 och fråga.

42.
  • TeresB

Tvätta ordentligt med typ jodepax och ge det ett par dagar. Annars är det nog vårdcentral som gäller.

• Gryntroll

Som ovan redan sagt rengör noga och lufta! Har märkt att skavsår blir klart värre av ffa plåster (eftersom det blir så tätt) med även förband. Så undvik det så gott det bara går!

• ViktoriaJ

Hade leggins på mig när jag ramlade och de gick inte sönder. Såret var alltså inte särskilt smutsigt så jag rengjorde med varmt vatten. Sen googlade jag runt och läste att aloe vera var bra och det jag hade hemma var våtservetter med aloe vera så de har jag gjort rent med morgon och kväll. 

Har inte luftat så mycket eftersom det varar mycket.  

• Ramborg

Testa med någon riktig desinfektionsvätska istället, aloe vera hjälper uppenbarligen inte.

42.
  • ViktoriaJ
    Ramborg skrev 2013-10-14 12:53:58 följande:
    Testa med någon riktig desinfektionsvätska istället, aloe vera hjälper uppenbarligen inte.
    Okej, ska köpa det.  
Svar på tråden Skrubbsår som inte slutar vara!