• Irene Panik

Skaffa kattkompis till min kattunge - beslutsångest!

Hej,
    Vi skaffade för några veckor sedan en bedårande kattunge (hona) som vi kommer att ha som innekatt. Hon verkar trivas som fisken i vattnet. Men, nu har jag kommit på att det kanske skulle vara bra för henne att ha en kattkompis som sällskap, då kan de ju sysselsätta varandra.(hade först en förhoppning om att systern till denna katt skulle finnas kvar till försäljning, men hon hade flyttat förra veckan)
    Fick då tips att det fanns andra, besläktade kattungar som är leveransklara under nästa veckra - där fanns en långhårig hane som jag fölll för..

Jag vill ha en långhårig men tanken var egentligen en hona.
    Fick även napp på en blocket-annons att det finns en långhårig svart katthona leverensklar NU.., så nu har jag beslutsångest! Visst skulle det underlätta med två honor men hanen är ju intressant då de påminner om varandra.
    Har jag en av varje kön så är ju serilisering ett måste ..

Hur skulle ni göra? Skulle ni skaffat en kattkompis om ni hade haft möjligheten? Skulle ni satsat på två av samma kön, eller?
    Hjälp mig i mitt velande.... 

• Svar på tråden Skaffa kattkompis till min kattunge - beslutsångest!
  • TeamHansson

Om du ska välja en hane eller hona kan jag inte hjälpa dig med. Det får du känna av själv.
    Men jag tycker att du absolut ska skaffa en till om du har möjligheten. Katter trivs bra med
    sällskap av en till katt och skaffar du 2 som är unga samtidigt så har dom varandra att växa
    upp med och leka med på ungefär samma nivå än en äldre katt lätt kan bli trött mycket snabbare
    än den unga katten. Plus att dom kommer ha varandra genom livet.
    Sen är det inte speciellt mycket mer jobb med att ha 2 katter än vad det är att ha 1 katt.

Lycka till med val av hona eller hane =)

• Irene Panik

Tack för svaret!

Är det kanske nån som har erfarenhet med hona och hane tillsammans....?  

• Miew

Mina katter Torsten och Mormor Ulla är syskon. Hon är lillasyster. Det funkar superbra och de leker, sover och myser tillsammans. Torsten är kastrerad och det kommer Ulla snart också bli.

• Betula74
    Irene Panik skrev 2013-10-14 09:50:30 följande:
    Tack för svaret!Är det kanske nån som har erfarenhet med hona och hane tillsammans....?  

Skaffade först Kattflicka född i april -12. Världens gosigaste. Tyckte att hon var ensam och hämtade hem kattpojke från katthem född maj 2012. De älskar varandra och är bästa vänner från första stund. Båda är kastrerade så det blir inga ungar.
  • Irene Panik

Tack för svaret: Största delen av oron är väl eg. det där med oönskade kattungar. Men, om jag kastrerar katthonan (storasyster) så snart det är möjligt så behöver jag ju iofs inte oroa mig..
    Sen får jag väl kastrera hanen när det är dags...

• IceJossan

Hur är din katt i aktivitetsnivån och på vilket sätt vill hon busa? Lugna jagalekar, leka med leksaker bara, hårda tag i brottning...? Tänk efter ordentligt och fråga sen uppfödaren av de kattungar du är intresserad av hur de kattungarna är. Alla katter är inte lämpliga för varandra. Jag kan dra parallellen till två kattungar jag var jourhem till: Honan var vild och galen, helt otroligt busig! Ville brottas och jagas och det skulle vara hårda tag. Hanen var visserligen busig men ändå en lugn kattunge. Han ville köra jagalekar men det gick långsamt och han var rätt osmidig, brottas ville han inte, han ville busa snällt. Dessa syskon passade inte ihop alls, hanen blev ju brutalt nerbrottad och kunde aldrig hänga med, och honan fick inte utlopp för sina busbehov riktigt eftersom brorsan inte var på samma nivå. Så välj katt så noga du kan, så att det blir en BRA matchning! :)

• nemo1

Kastrering, som det heter på båda könen ska du ju ändå göra. Detta bör göras vid sex månaders ålder för att slippa urinmarkeringar som även honor kan pyssla med. Det är även jobbuigt för en katt att vara fertil, p-piller ökar drastiskt risken för både juvertumörer och livmoderinflammation. Du ska absolut köpa en kompis till din katt då kattungar har enormt behov av en sådan. Köp en kattunge som har samma temprament som den du har nu.

• Irene Panik

Tack för era svar!!! Jag har bestämt mig...
    Jag kommer att ta hanen som är besläktad med kissen jag har.. SÅ snart jag kan kommer jag att kastrera Fis-Lisa (som sonen döpt henne till) o sen när det blir dags då blir det kastreing även för hanen..
    Föll som en fura, precis som för Fis-Lisa, när jag såg hanen - så det rätta är nog att vänta en vecka på hanen....
    Båda min och den blivande lillebrorn är väldigt sociala o lekfulla, tror att det kommer att bli bra i slutänden!    

• nemo1

Hur gammal är honan? Tänk på att katter kan bli könsmogna från fyra månaders ålder.

Svar på tråden Skaffa kattkompis till min kattunge - beslutsångest!