• nena25

Atypisk autism och boende, kompisar mm

Har en 8 åring son med atypisk autism och sent tal, pratar mycket men lite svårt med uttalet. hans funktionshinder märks inte speciellt mycket men i speciella situationer. Har vill jättegärna leka med kompisar och söker ofta kontakt, nästan lite "för mycket" svårt att koda av om den personen (känd eller okänd) vill leka just då eller med honom. Han kan då bli mycket frustrerad och arg och skrika, eller när han inte får som han vill, när han förlorar mm. Det gör ju inte saken bättre med att få kompisar. De i hans klass vet om hur han är och han har 1-2 st i klassen som det funkar bra med. De andra accepterar honom också med hans utbrott men det är sällan eller aldrig nån som frågar om de ska leka efter skolan eller blir bjuden på kalas (trots att vi bjuder alla killar i klassen tex) 

Nu till frågan: Vi bor i ett mindre hus centralt i en mindre ort/by.Rätt stor väg nära mm.Men utan lekkamrater i närheten eller säkra cykelvägar så han kan få lite mer frihet att tex cykla till skolan själv och till kompisar. Funderar på att flytta till område med mer cykelvägar och nära han skola.

Samtidigt som det skulle vara bra att han kan vara ute mera själv och få mer frihet. Så tror jag att eftersom han har svårt med impulskontrollen och söker kontakt "nästan för mycket" så kanske vi får problem att han vill gå ut/går ut utan att fråga oss och leker så fort han ser något barn utanför dörren, tidig morgon, sen kväll.Han behöver också (mer än han är medveten om) mycket mer lugn och ro efter en lång skoldag än många andra. Han får annars mycket tics och blir orolig.
    Så.... är det bättre att bo mer enskilt och nära naturen/stor tomt (ta hem kompisar, skjutsa honom)  eller i ett tätare villaområde där han kan gå ut lite mer själv med risk för mer kontroverser.

Vill ju gärna att han utvecklas och får större frihet och ansvar, han blir ju större och större och behöver kompisar. Han är vårat allt Hjärta Han har inga syskon.
    Någon som kan berätta hur de har det, för och nackdelar ?
    / tack 

• Svar på tråden Atypisk autism och boende, kompisar mm
  • Blixa

Hej! Svåra saker att ta ställning till...

Vi bor i ett radhusområde. Sonen har enbart cykelväg till skolan. Han är 8 och kan nu gå/kick själv till och från skolan i sällskap med storasyster. Det märks att han "växer" av ansvaret och det är ju roligt.

Sedan bor det barn i området som ringer på dörren spontant och det gör att det blir fler lektillfällen än jag kan tänka mig att det blir om man måste planera skjutsande och så. En av hans klasskompisar bor väldigt nära och hon kan knacka på någon gång i veckan och vilja leka en stund. Jag tror inte att de hade lekt om det hade krävt mer planering än så.

Min son är dock annorlunda än din son på så sätt att han inte alls söker kontakt med andra. Han behöver ingen "passning" om han är ute och leker utanför huset. Mycket regelstyrd, så om vi säger att han inte får gå in hos någon annan utan att fråga oss först, så kan vi vara 110% säkra på att han inte gör det.   

Jag tycker att vår boendesituation är ganska idealisk även för vårt normalstörda barn. Hon har också kompisar i området och kan träffa dem utan att det kräver så mycket av oss föräldrar. :)      

• nena25

Ja, det lär ju bli lite mer spontanare lek när man bor i ett sånt område. Det är lätt att det inte blir av med de få som han fungerar bäst med. Jag tror att han kommer att utvecklas positivt med lite mer frihet och att han mognar på om vi flyttar till ett område med mer barn och cykelvägar. Som det är nu kan han inte ut och cykla gå själv nånstans, bara på gräsmattan på baksidan men det är inte lika kul själv för en 8-åring, det blir att han hellre leker med lego själv eller tv/dator. Han är ju ojämn i utvecklingen, socialt är mer som en 6-åring ibland.
    Vi har även ett mindre hus nu 4 rok på 80 kvm. Det blir inte stora rum det. han behöver större ytor och behov att vara mer själv ju större han blir.
    Någon mer som har erfarenhet och åsikter? 

Svar på tråden Atypisk autism och boende, kompisar mm