• Anonym (Ts)

Dietisten som jag pratat med ang gastric bypass

Blev kallad till möte med en dietist pga att jag står i kö för att göra en gastric bypass. Blev lite förvånad över vad hon sa. Hon rekommenderade margarin istället för smör. Och hon tyckte LCHF är dåligt samtidigt som hon rekommenderar lågkolhydrat kost. Vad tänker ni om detta??

• Svar på tråden Dietisten som jag pratat med ang gastric bypass
  • Anonym (Gbp-op)

Troligen anser hon att lägre fett innehåll är bra, margarin är oftast "magrare" än smör, och hon gillar väl inte HF (high fat) i LCHF men däremot LC (low carb). Antar att hon förespråkar LCHP - low carb high protein - vilket är ju är den "diet" som förespråkas efter en operation. Kroppen kommer behöva en stor andel protein när du rasar i vikt, och fett kommer du (förehoppningsvis men defintivt till en början) inte tåla.

• Anonym (Gjort GBP)

Jag har gjort en GBP och ätit LCHF, inte samtidigt då.

LCHF funkade jättebra, om man orkar tänkta och köra hela racet... Jag misslyckades efter 2 år.

Om du gör en GBP så kan man inte äta så mycket grädde/smör och tunga saker just för att få i sig näring. 
    Man får plats med mer i den lilla magsäcken om man inte äter för fett.

Min tanke är att hon kanske ville få dig att börja vänja dig vid hur livet efter operationen kommer att vara?            

• Anonym (Ts)

Tycker bara att det är konstigt att rekommendera kemisk skit som margarin istället för riktigt smör.

• Nitlotta

Varför inte fråga dietisten direkt när diskussionen uppkommer??

Inte helt aktuell tråd men det är väl fler än jag som cruisar på gamla gbp-inlägg.:)

• Waldo

Hon rekommenderade det därför att efter en operation kommer du inte kunna ät feta produkter.

Mat tar inte hänsyn till LCHF eller andra populära bantningskurer. Man tar hänsyn till hur kroppen fungerar efter en operation
    Det är väldigt mycket information du missat här om hur kroppen fungerar vid en GBP och varför kroppen jobbar som den gör.
    Jag föreslår att du pratar med din dietist om detta

Man gör endast rekommendationen att gå på en VLCD/flyt innan operationen för att snabbt gå ner i vikt.
    Det är för att man inför op ska förlora några kilo så att det ska bli lättare för kirurgen att komma åt vid levern/magsäck med sina instrument under operationen
    Främst för att slippa göra en öppen operation

Efter operationen är det dags att börja äta vanligt igen och då lättprodukter för att anpassa sig till kroppen och slippa dumping

• Anonym (Ts)
    Waldo skrev 2013-12-09 13:39:47 följande:
    Hon rekommenderade det därför att efter en operation kommer du inte kunna ät feta produkter. Mat tar inte hänsyn till LCHF eller andra populära bantningskurer. Man tar hänsyn till hur kroppen fungerar efter en operation Det är väldigt mycket information du missat här om hur kroppen fungerar vid en GBP och varför kroppen jobbar som den gör. Jag föreslår att du pratar med din dietist om detta Man gör endast rekommendationen att gå på en VLCD/flyt innan operationen för att snabbt gå ner i vikt. Det är för att man inför op ska förlora några kilo så att det ska bli lättare för kirurgen att komma åt vid levern/magsäck med sina instrument under operationen Främst för att slippa göra en öppen operation Efter operationen är det dags att börja äta vanligt igen och då lättprodukter för att anpassa sig till kroppen och slippa dumping

Jag har inte missat nåt, är ganska påläst och varit på alla info möten. Tycker ändå att det är konstigt att dietisten rekommendera kemiskt skit istället för riktigt smör. Bara för man har smör på mackan till exempel så behöver det inte vara ett tjockt lager. Tycker alltid man ska förespråka naturliga varor framför onaturliga. Och tror faktiskt det är bättre för kroppen också!
  • Waldo
    Anonym (Ts) skrev 2013-12-09 16:19:13 följande:

Jag har inte missat nåt, är ganska påläst och varit på alla info möten. Tycker ändå att det är konstigt att dietisten rekommendera kemiskt skit istället för riktigt smör. Bara för man har smör på mackan till exempel så behöver det inte vara ett tjockt lager. Tycker alltid man ska förespråka naturliga varor framför onaturliga. Och tror faktiskt det är bättre för kroppen också!
    Lätta eller liknande är inte kemiskt skit, det är en stor myt skapat från LCHF industrin. Det finns inget farligt i de produkterna.

Men nu handlar det öht inte om det när man GBP opad.
    Om du verkligen hade haft den kunskapen du säger att du har så hade du inte ställt frågan.
    Du måste släppa hela LCHF grejen för GBP opades kroppar fungerar inte på det sättet efter en operation

Men visst operera du dig och fortsätt äta smör grädde och andra naturliga produkter LCHF rekommenderar så kan vi snacka sedan
  • Anonym (Ts)
    Waldo skrev 2013-12-10 15:14:29 följande:
    Lätta eller liknande är inte kemiskt skit, det är en stor myt skapat från LCHF industrin. Det finns inget farligt i de produkterna.

Men nu handlar det öht inte om det när man GBP opad.
    Om du verkligen hade haft den kunskapen du säger att du har så hade du inte ställt frågan.
    Du måste släppa hela LCHF grejen för GBP opades kroppar fungerar inte på det sättet efter en operation

Men visst operera du dig och fortsätt äta smör grädde och andra naturliga produkter LCHF rekommenderar så kan vi snacka sedan
    Haha du har verkligen noll koll, och jag har aldrig påstått att jag går på LCHF eller liknade.
  • Lady Paraplyh
    Anonym (Ts) skrev 2013-12-09 16:19:13 följande:

Har du överhuvudtaget läst innehållsförteckningen på exempelvis Lätta? Det innehåller mestdels vatten, kärnmjölk och olja. Hur är det kemiskt skit och onaturligt?
  • Waldo
    Anonym (Ts) skrev 2013-12-11 03:24:10 följande:
    Haha du har verkligen noll koll, och jag har aldrig påstått att jag går på LCHF eller liknade.
    I vilket sammanhang har jag noll koll?

Är det för att jag inte håller med dig om att det inte finns någon "kemisk skit" i Lätta?
    Det gör det inte, du får läsa på bättre

Är det för att jag inte är med i någon LCHF sekt och predikar dess lära
    Ja då håller jag med dig fullständigt. Den jävla scamen är inget jag beblandar mig med

Är det min kunskaper som GBP opad?
    Låt mig säga såhär, komigen när du varit opererad lika länge som jag, 10 år Och hjälpt till att utbilda andra som står inför en operation

Svar på tråden Dietisten som jag pratat med ang gastric bypass