• Cecilia1234

FemCap-pessar. Var kan man prova ut ett?

Hej!

Jag ska köpa ett FemCap-pessar men kommer inte göra det innan jag provat ut det på en mottagning så det sitter helt rätt!! Att bara köpa ett baserat på vägledningen som finns på nätet är uteslutet för mig.

Ni som redan har Provat Ut ett på en mottagning kan inte ni vara snälla och sprida er info till oss andra? Så hjälper vi varann!!

Vilket landsting var det?
    Och ev. vilken mottagning? 
    Kunde de sin sak eller var de helt nybörjare med just det pessaret? 
    Ev annat som kan vara av intresse? Men håll det så fakta mässigt som möjligt.
    Att det är ett bra pessar så långt som man kan läsa om på internet förstår nog många, men nu återstår var hittar man en mottagning...

Har precis upptäckt hur tidskrävande det är att ringa runt till olika landsting i närheten och än så länge vet Ingen vad jag prata om. De har inte hört talas om det alls. 

Jag kan bidra med ett förslag:
    MamaMia på söder i Stockholm tipsar en om i en tråd här på FM.
    Fyll på med mer nu allihop!!!Skrattande

• Svar på tråden FemCap-pessar. Var kan man prova ut ett?
  • Anonym (Dåligt bemötande)

Jag har försökt få testa ut en pessar i Västmanland. Ingen kan hjälpa mig. Alla mottagningar säger "Pessar användes förr när det inte fanns något preventivmedel. Det är inte säkert" men en mottagning har sagt att "Det är inget fel på pessar. Vi hade test förut, men märket är gammalt och man brukar säga att en som inte fött barn innan ska ha small"

Jag tycker detta är väldigt dåligt. Jag funderar på att beställa en i alla fall. Mottagningen som var positiv erbjöd även att att mäta livmodertappen och på så sett se vilken storlek jag kunde ha. Man kan ju faktiskt använda både pessar och kondom när man har ägglossning. För att vara säker.

Jag kan också säga att ingen visste om att man kunde beställa pessar fortfarande. Väldigt tråkigt. En dumförklarade mig när jag frågade efter en. Hon sa "Varför ska du ha en pessar? De går inte ens att beställa längre" Då sa jag "Man kan beställa dem från internet" Då sa hon "Men det finns inget spermiedödande medel på apoteket längre. Bara en pessar skyddar inte." Jag "Nej, men det spermiedödande medlet köper du också på internet." Hon var väldigt anti i alla fall.

• konkelbär

Så himla tråkigt att sjukvården är såhär.

Alla mottagningar kan beställa hem ett utprovningsset för Femcap och det kan man absolut upplysa dem om - det är våra skattepengar som finansierar verksamheten!

Det är för j*vligt rent ut sagt, att man mer eller mindre ska tvingas att proppa kroppen full av hormon för att slippa oönskade graviditeter.

Men till saken: Femcap behöver egentligen inte provas ut. Det finns tre storlekar och du väljer beroende på om du aldrig varit gravid (storlek 1) om du har tidigt missfall eller fött med kejsarsnitt (storlek 2) eller om du fött en fullgången bebis vaginalt (storlek 3).

Det går jättebra att maila barnmorskan som säljer Femcap (gronabarnmorskan.se) och ställa frågorna. Man får riktigt bra svar utav henne!

Jag har just börjat använda Femcap själv då inget utav de hormonpreparat som finns eller kopparspiral är aktuellt för mig.  För att skydda mig ytterligare kartlägger jag när jag har ägglossning och kompletterar med kondom 7 dagar före och inklusive ägglossningsdagen. Jag använder också Contragel Grön ihop med Femcap.

Den är trixig att få på plats men om man övar och övar så lär man sig till slut. Du kan ju börja med att känna om du hittar din livmodertapp eller inte. Det är en bra början, då du behöver känna dig "hemma" där inne för att få Femcap rätt!

Hur fungerar det om jag har gjort en medicinsk abort? Räknas det som ett tidigt missfall? 

Härligt att någon har mer koll än barnmorskorna! 

Jag bokade tid för att prata om pessar men hon försökte bara sälja in en kopparspiral. Känns sådär.. Bad de beställa hem provpaket men de bad mig ringa andra mottagningar.

• konkelbär
    Anonym (Dåligt bemötande) skrev 2014-04-13 02:26:10 följande:

Hur fungerar det om jag har gjort en medicinsk abort? Räknas det som ett tidigt missfall? 

Härligt att någon har mer koll än barnmorskorna! 

Jag bokade tid för att prata om pessar men hon försökte bara sälja in en kopparspiral. Känns sådär.. Bad de beställa hem provpaket men de bad mig ringa andra mottagningar.

Om man har gjort abort så är det storlek 2 man behöver ha!

Jag har själv haft kopparspiral och var jättenöjd! Tills jag blev gravid (beror på min livmoders form) så det enda hormonfria som kvarstår för mig är just pessar.

Maila barnmorskan på gronabarnmorskan.se och ställ dina frågor, men det mesta går att läsa sig till på hemsidan femcap.se
Svar på tråden FemCap-pessar. Var kan man prova ut ett?