• Anonym (undrande?)

Socialtjänsten i Munkedal

Är det någon här inne som vet hur socialtjänsten i Munkedals Kommun fungerar?
    Läst mycket på Facebook att de begår tjänstefel, försöker "stjäla" barn, kränker personer osv. 
    Anledningen till att jag frågar detta är för att min syster bor i Munkedals Kommun & nu utreds av socialtjänsten efter hennes separation, då hennes ex anmälde henne för diverse olika saker. 

Kan Ni isf tipsa om någon specifik soc.sekreterare som skulle vara bra?

Tack på förhand. 

Mvh Undrande 

• Svar på tråden Socialtjänsten i Munkedal
  • Anonym

Socialtjänsten kan inte "ta barn" det är inte ens de som beslutar om såna saker.

Om din syster inte brister i sitt föräldraskap så behöver ni inte vara oroliga. Har hon brister så är det ju toppen för barnet/barnen  att hon nu får hjälp.  

• Anonym (undrande?)
    Anonym skrev 2013-10-14 10:35:05 följande:
    Socialtjänsten kan inte "ta barn" det är inte ens de som beslutar om såna saker.

Om din syster inte brister i sitt föräldraskap så behöver ni inte vara oroliga. Har hon brister så är det ju toppen för barnet/barnen  att hon nu får hjälp.  
    Jag sa inte heller att de "tar barn", utan jag sa att att jag hört/läst att de _försöker_ "stjäla" barn. 
    Jag vet om ett par stycken som fått sina barn LVUade på felaktiga grunder & sedan har rätten upphävt LVU. 

Är inte intresserad av att veta generellt, utan specifikt i Munkedal. :)
  • Anonym ()
    Anonym (undrande?) skrev 2013-10-14 10:42:26 följande:
    Jag sa inte heller att de "tar barn", utan jag sa att att jag hört/läst att de _försöker_ "stjäla" barn. 
    Jag vet om ett par stycken som fått sina barn LVUade på felaktiga grunder & sedan har rätten upphävt LVU. 

Är inte intresserad av att veta generellt, utan specifikt i Munkedal. :)
    Fast fortfarande så är det inte socialtjänsten som beslutar om lvu. Vilken kommun det än gäller.
  • Anonym (undrande?)
    Anonym () skrev 2013-10-14 10:55:04 följande:
    Fast fortfarande så är det inte socialtjänsten som beslutar om lvu. Vilken kommun det än gäller.
    Fast nu var det väll inte det jag undrade va??!

Jag undrade om någon här inne kunde svara på hur socialtjänsten är i just den kommunen. 
    LVU är inte relevant, alls. 
    Då anmälningarna inte är av så allvarlig grad. 

Jag vill veta om det är någon specifik utredare som är bra alternativt mindre bra.

Punkt. ;)
  • Anonym (aabbccdd)
    Anonym () skrev 2013-10-14 10:55:04 följande:

Men vilka beslutar då? Tingsrätten? I vilket fall så går de väl gärna på socialtjänstens utlåtande?
  • Anonym (undrande?)
    Anonym (aabbccdd) skrev 2013-10-14 10:59:47 följande:

Men vilka beslutar då? Tingsrätten? I vilket fall så går de väl gärna på socialtjänstens utlåtande?
    tack. precis så jag tänker ;)
  • Anonym (undrande?)

ingen?

• Anonym (,)

Det är mina gamla hemtrakter.
    Min familj är på den präktiga sidan,
    Nej de stäl inte barn i Munkedal.
    Många som "forlorar" sina barn har dålig självinsikt.
    Man skriver inte om sina dåliga sidor p[ FB, bara hur fel alla andra gör.

• Anonym (vg)

Bland de fall som anser sig kränkta i Munkedal finns det ett antal personer som under väldigt länge varit på utredningshem och pga handikapp inte trots hjälp på utredningshemmet klarar av att sköta sina barn.

• Anonym (soc.)
    Anonym (aabbccdd) skrev 2013-10-14 10:59:47 följande:

Förvaltningsrätten beslutar, och visst väger socialtjänstens utlåtande tungt, men de hör även föräldrarna som har ett eget juridiskt ombud som lägger fram förälderns syn på saken, och inte minst så har BARNET ett eget ombud som opartiskt utan inflytande från vare sig föräldrar el socialtjänst ska lägga fram vad som ligger i barnets bästa. Det är en ganska gedigen rättssäkerhet omkring dessa ärenden.
Svar på tråden Socialtjänsten i Munkedal