• mind

Placenta previa / föreliggande moderkaka - hjälp, fler som har eller varit med om det?

Hej!

Jag har lite frågor som jag hoppas få svar på.

Förra veckan (Jag är nu i v 20) när vi var på rutin-ul fick vi veta att moderkakan ligger mot livmodermunnen/öppningen.  Vilket gör att jag ska in på ett till ul i v 31. Hon sade att oftast rättar det till sig då livmodern växer och moderkakan flyttas uppåt. Men ibland gör den inte det vilket då kan innebära kejsarsnitt.
    Hon sade att jag ska vara uppmärksam på blödningar och isåfall måste ringa in direkt.

Jag har googlat på detta men har ändå frågor jag grubblar på.
    När ringer man in, vid minsta blödning eller först när det handlar om mängder blod? Och vart ringer man, förlossningen..? Blir man isåfall inlagd för obs..?
    Ni som fortfarande haft placenta previa i v 31 vad sker efter det? Planerat snitt?
    Risk för att få för tidigt vid plaventa previa (akut snitt)..?
    Hur har det varit för er andra..?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-14 13:52
    någon..?

• Svar på tråden Placenta previa / föreliggande moderkaka - hjälp, fler som har eller varit med om det?
  • LinaSthlm83

Hej,

Jag hade en ENORM blödning i v 17, och efter ett par dagar i ovisshet fick vi reda på att jag hade placenta previa. Jag fick efter det inte bära någonting, inte ens matkassarna från affären, inte heller fick jag anstränga mig i form av att träna, springa, gå i trapport, hoppa eller liknande. Är nu dock lite osäker på om det berodde på moderkakan eller om jag pga moderkakans felposition fick onda sammandragningar som påverkade tappen. Jag blödde rätt mycket i ca 6 v, men de sa att så länge som det var gammalt blod som kom efter den första blödningen så var det ingen fara. Jag ringde gynakuten fram till v 22(?), då man hänvisade mig till förlossningen istället, beroende på om man försöker rädda barnet eller inte vid en ev förtidig förlossning.
    I v 32 gjorde vi ett extra ultraljud som visade att moderkakan hade flyttat sig till rätt plats och min son är född vaginalt i v 41.

Lycka till och hoppas mitt svar gav dig lite klarhet iaf :)

• mind
    LinaSthlm83 skrev 2013-10-14 13:42:43 följande:
    Hej,

Jag hade en ENORM blödning i v 17, och efter ett par dagar i ovisshet fick vi reda på att jag hade placenta previa. Jag fick efter det inte bära någonting, inte ens matkassarna från affären, inte heller fick jag anstränga mig i form av att träna, springa, gå i trapport, hoppa eller liknande. Är nu dock lite osäker på om det berodde på moderkakan eller om jag pga moderkakans felposition fick onda sammandragningar som påverkade tappen. Jag blödde rätt mycket i ca 6 v, men de sa att så länge som det var gammalt blod som kom efter den första blödningen så var det ingen fara. Jag ringde gynakuten fram till v 22(?), då man hänvisade mig till förlossningen istället, beroende på om man försöker rädda barnet eller inte vid en ev förtidig förlossning.
    I v 32 gjorde vi ett extra ultraljud som visade att moderkakan hade flyttat sig till rätt plats och min son är född vaginalt i v 41.

Lycka till och hoppas mitt svar gav dig lite klarhet iaf :)
    Skönt att det rättade till sig för dig och att den flyttade sig mot slutet.
    Jag har inte blött något alls än men har läst att oftast gör man det från v 30 då livmodern är tyngre och trycker mot moderkakan.. Men det är säkert individuellt som allt annat. Men jag funderar om man blöder ska man bry sig om några droppar eller först vid rikligare blödningar..?
    Låg du inne nåt då du blödde..?
  • LinaSthlm83

Eftersom det upptäcktes på mig genom att jag började blöda så vet jag inte riktigt. För mig fanns det inget alternativ än att åka in då jag blödde så pass att en nattbinda var genomblödd på en kvart, det lugnade sig dock efter nåt dygn.
    Jag hade nog ringt in även om det var en liten blödning, så får de göra bedömningen. Vet att jag också fick blodstoppande tabletter att ta om det skulle komma en till jätteblödning, men jag behövde aldrig ta dem.
    Jag var inte inlagd alls, vilket var rätt skönt, är hellre hemma om jag kan.  
    Antar att blödningen beror på hur mycket moderkakan ligger över modermunnen, för mig lågt helt över då i v 17 och med tiden flyttade den sig bit för bit tills den inte låg över alls.
    Hoppas du slipper blödning och att den flyttar sig på plats till slut :) 

• Ruthan01

Hej! Ja tyvärr har jag dåliga erfarenheter av vad de tror är föreliggande moderkaka. Då min son föddes i vecka 32 med akutsnitt och min dotter 3år senare i vecka 28 med akutsnitt. Bägge barnen mår bra och har klarat sig bra, men jag tycker att man har viftat bort min oro flera ggr istället för att lyssna på hur jag mår. Med dottern var jag inne kvällen innan eftersom jag hade såna sammandragningar och så fort de lugnat ned sig blev jag hemskickad, fast de visste att jag fött för tidigt innan! På natten började jag störtblöda och vi fick ringa efter ambulans, några timmar senare var hon ute. :) så begär extra kontroller och att de tar dig på allvar! Kram

• Alfalfafrö

hej. Skrev precis ett inlägg om detta jag med. Jag har enorma blödningar men bara i vecka 13 än... oroar typ ihjäl mig fast jag vet att jag blöder pga detta.

Fick du några "förbud" av läkaren.? Jag får helst inte g i trappor, lyfta och inte ha samlag.

• Pärla2

Jag fick reda på via RUL (v19) igår att moderkakan låg i bakkant och rätt långt ner...ska åter på ett ultraljud i v 30-32 igen för att kolla om den vuxit upp...ha hoppas verkligen den växer upp för annars blir det snitt och det är jag livrädd för....har redan brutit ihop över detta 2ggr. Kommer bli jobbigt att vänta 10-12v på besked om hur det växer upp eller inte... Jag är dock tacksam för att jag sluppit blödningar som ni andra drabbats av....måste kännas jobbigt...håller tummarna för er!!!

• tösami

Hej!

Jag har också totalt föreliggande moderkaka, är i vecka 22+5 idag. Hade en stor blödning i vecka 11 och en liten blödning förra måndagen (som visade sig vara från en polyp och inte från moderkakan). Är så jäkla orolig, får inga vettiga svar av min barnmorska eller läkare. Det jag vet är att jag måste åka in till förlossningen på direkten om jag börjar blöda, börjar jag blöda mycket måste jag ringa en ambulans. Får inte träna, ha sex eller bada (pga infektionsrisken). Har du fått någon mer info?

• PaddelGris

Här är en till! Fick reda på att moderkakan var föreliggande på kub i v 13 men bm sa qtt det var vanligt så tidigt. I v 14 fick jag en stor blödning och fick då reda på att föreliggande moderkaka kan orsaka detta. Fick blodstoppande tabletter och förbud mot träning och sex. Nästa vecka är det rul (v20) och jag är livrädd att moderkakan inte flyttat sig. Livrädd för snitt!

• mind

Ok. Jag fick inga restriktioner alls, som flera av er andra fått att inte lyfta, ha sex, bada, träna, o.s.v. Det sade dom inget om till mig.
    Jag väntar mitt tredje barn och min bm känns inte så intresserad, är det för att "man varit med förr" och inte behöver kollas upp lika noga då?
    Vi var på inskrivning v 12 och första besöket var v 20 men då var batteriet slut i dosan dom lyssnar på hjärtljuden med och det var för tidigt att börja mäta sf-mått sade hon så vi fick gå hem igen. Fick inte ens en ny tid. Hon sade att nästa tid blir ikring v 30. Hon tyckte inte att jag skulle bry mig om hur moderkakan ligger heller, viftade bort min oro och tyckte att det var ingen större grej.
    Så jag känner att jag kan skippa den tiden också, vad är det för mening?? Och lite besviken är jag på att inte blir uppföljd alls denna graviditet. Det är min sambos första barn och mina två barn är 5 och 7 år så det är lite nytt för mig också igen. Men vi är lämnade åt slumpen känns det som.

Har inte haft någon blödning hittills så moderkakan kanske håller på att förflytta sig vad vet jag.
    Så jag kanske inte borde bry mig heller, jag vet inte.

• Längtanefterlilladig

Fick också reda på att moderkakan låg över livmodermunnen den 8/10 då jag var på RUL. Är idag i vecka 21+4. Inte haft någon blödning alls under graviditeten. Men är livrädd för att börja blöda. Har sammandragningar nattetid speciellt när jag kissat. Har inte fått några restriktioner bara att jag ska åka till förlossningen om jag börjar blöda.

Svar på tråden Placenta previa / föreliggande moderkaka - hjälp, fler som har eller varit med om det?