• Livlig

Någon som har en pipande diskmaskin?

Hej!
    I förra veckan började vår diskmaskin pipa / tjuta efter cirka halva programmet. Det är en Hoover och cirka 5 år gammal.
    Varje gång jag kör den så börjar den pipa och jag måste stänga av den. Den tvättar dock rent, men disken luktar tvättmedel.
    Men det är störande och kanske är den på väg att gå sönder?

Någon som har en likadan eller erfarenhet av av det kan vara.  

I bruxen står det inget om det här, kan inte heller hitta något svar på google så nu frågar jag runt om någon vet vad det kan vara.  

• Svar på tråden Någon som har en pipande diskmaskin?
  • Maria 164

Hade en bänkdiskmaskin förr som betedde sig så p g a diskmedelsavlagringar. Den maskinen tålde inte SKONA pulver för allt i världen, medan SUN gick bra. :)
    Mitt tips är alltså att byta diskmedelsmärke (och att köra en rengöring först).

• Greatjen

Om du använder tvättmedel kan det bero på det använd diskmedel som e till för diskmarskiner.

• Fia 28
    Greatjen skrev 2013-10-14 14:18:23 följande:
    Om du använder tvättmedel kan det bero på det använd diskmedel som e till för diskmarskiner.
    Jag reagerade inte ens på detdär, men antar ändå att det är en felskrivning.

Annars så kan det kanske vara någon kalkavlagring eller diskmedelsavlagring som gör att det låter. Testa kör en rengöring på varmaste programmet. 
  • Maria 164

Eller rengöringsmedel avsedd för ändamålet och följ instruktionerna på förpackningen, det brukar inte ska vara för varmt då.

• Livlig
    Maria 164 skrev 2013-10-14 14:25:37 följande:
    Eller rengöringsmedel avsedd för ändamålet och följ instruktionerna på förpackningen, det brukar inte ska vara för varmt då.
    Tja kanske ska prova det. Men jag tycker ändå att jag tvättar diskmaskinen regelbundet. ( min man klagar och suckar att jag ska göra det IGEN.) 
    Vi använder Finish disktabletter ibland kör vi YES.

Såklart menar jag ju diskmedel inte tvättmedel...  
  • Lindsey Egot the only one

När den piper mitt i programmet kan det indikera på att det är något med pumpen.

• Meus Veritas

Att den piper indikerar en felkod. Det fick vi reda på av reparatören som ville lyssna på vårat pipande för att veta vilken kod det var krångligt men svårt att förklara o skriva ner i en bruksanvisning

• BuoBä

Jag hade en diskmaskin som tjöt om man inte körde på varmaste programmet typ en gång i veckan. Jag gissar att det satte sig smuts/avlagringar på något olämpligt ställe vid kallare diskprogram.

Om du inte redan har städat ur silen, gör det. Kolla även att maskinen verkar tömma normalt, så det inte har smitit ner något i slangen som gör att det tjuter. (På min senaste diskmaskin hade det lyckats fastna en plastbit i slangen. Hur den har kommit förbi silen är ett mysterium, men konstigare saker händer...) Kör sedan det varmaste programmet några gånger, med något lämpligt rengöringsmedel. Ättika eller citronsyra fungerar bra. Det räddade min maskin från skroten.

• BuoBä
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-14 14:51:21 följande:
    När den piper mitt i programmet kan det indikera på att det är något med pumpen.

Ja, om det är ett "elektroniskt pip" är det troligen en felkod. Om det liksom piper/tjuter/gnisslar från obestämbart ställe kan det vara smuts.
    BuoBä skrev 2013-10-14 14:56:00 följande:

Ja, om det är ett "elektroniskt pip" är det troligen en felkod. Om det liksom piper/tjuter/gnisslar från obestämbart ställe kan det vara smuts.
    Precis! Tack för förtydliganden.
  • Livlig
    BuoBä skrev 2013-10-14 14:53:45 följande:
    Jag hade en diskmaskin som tjöt om man inte körde på varmaste programmet typ en gång i veckan. Jag gissar att det satte sig smuts/avlagringar på något olämpligt ställe vid kallare diskprogram.

Om du inte redan har städat ur silen, gör det. Kolla även att maskinen verkar tömma normalt, så det inte har smitit ner något i slangen som gör att det tjuter. (På min senaste diskmaskin hade det lyckats fastna en plastbit i slangen. Hur den har kommit förbi silen är ett mysterium, men konstigare saker händer...) Kör sedan det varmaste programmet några gånger, med något lämpligt rengöringsmedel. Ättika eller citronsyra fungerar bra. Det räddade min maskin från skroten.
    Jag hittade sånt här mp52 (kalklösare för kaffebyggare) kan man ha det i, tror du?

Hur menar du, ska jag bara hälla ättika eller citronsyra i det stället jag lägger disktabletten?

• Fia 28
    Livlig skrev 2013-10-15 11:06:19 följande:
    Jag hittade sånt här mp52 (kalklösare för kaffebyggare) kan man ha det i, tror du?

Hur menar du, ska jag bara hälla ättika eller citronsyra i det stället jag lägger disktabletten?

Det finns ju speciella tabletter för just diskmaskinsrengöring, använd dem istället.
    Fia 28 skrev 2013-10-15 11:22:05 följande:
    Det finns ju speciella tabletter för just diskmaskinsrengöring, använd dem istället.
    Nej dessa tabletter är en maskin dödare sa den killen som reparerade vår maskin. Citronsyra är bra samt att lägga in en hård tvål typ barnängen då och då för att ta bort ytspänningen. Diskmaskinen behöver lite fett för att smörjas. Därför ska inte tallrikarna vara helt avsköljda heller utan grov smuts ska sköljas bort men sås kan sitta kvar.

Man ska också köra på varmaste programmet nån gång då och då.

• Fia 28

Sist jag köpte ny diskmaskin (halvår sen) så sa de att man inte skulle använda kombinerade tabletter, alltså sånna som har spolglans i tabletten, för att de flesta maskiner inte är gjorda för dem (speciellt inte äldre) och det lämnar massa klet både i maskin och på porslinet.

• BuoBä
    Livlig skrev 2013-10-15 11:06:19 följande:

Jag skulle inte använda den där kalklösaren, mest för att jag tänker att ett diskprogram är mycket längre än vad det tar för kaffebryggaren att köra igenom en kanna, och att det kanske kan bli för mycket av det goda då. 

Citronsyran kan du ha i diskmedelsfacket. Det rekommenderas tex här: 
    grumme.se/sortiment/disk/maskindisk/bruksanvisning

Ättikan kan du behöva lite mer av än som får plats i diskmedelsfacket (typ 1 dl) så den kan du hälla i botten på maskinen innan du startar. 
Svar på tråden Någon som har en pipande diskmaskin?