• Anonym (förtvivlad)

paraphimosis(spansk krage) behöver råd snabbt!

Jag är rätt panikslagen just nu. Min förhud har typ svullnat upp och gör förbannat ont. Det började igår vid 8 tiden när jag skulle gå på toaletten, då var det lite rött och irriterat längst ut. Det kliade och typ "brände" lite också. 
    Jag tänkte ändå att det skulle gå över och gick och kollade på film. När jag skulle gå och lägga mig hade det blivit värre och det gjorde ont och stramade, dessutom hade den svullnat upp lite också och typ åkt bak en bit. Hade ett helvete halva natten men lyckades somna till slut. I morse när jag vaknade kändes det som helvetet, hela förhuden har svullnat upp och dragits tillbaka helt bakom ollonet. Det gör ont bara jag rör på mig.

Grejen är den att jag skulle träffa min flickvän idag, vilket jag givetvis avstyrde. Vågar inte säga något till henne. Åka till akuten klarar jag bara inte av och får ångest bara av att tänka på att försöka förklara vad som hänt för någon receptionist, dessutom kanske jag får en kvinnlig läkare. Klarar inte av det. Vill inte ens ringa och prata om det med någon.

Den enda iden jag har nu är att kyla ner den med is och helt sonika sticka hål på den med skalpell. Har desivon hemma att desinficera med och även xylocain att smörja in med så det gör mindre ont. Det känns inte spec. lockande, men det känns som enda alternativet nu. Tänkte säga till flickvännen att jag måste till päronen en vecka och ej kan träffas så det hinner läka. Vill inte att hon ska tycka att jag är en snuskpelle.

Vad tror ni om detta? Kommer det funka, eller finns det stor risk att det blir infekterat. Om jag har på desivon flera ggr på dagen borde det väl inte vara någon fara? Finns det risk att skada nerver eller något. Vet inte vad jag ska göra och vill absolut inte in till akuten.

Tacksam för svar så snabbt som möjligt!

• Svar på tråden paraphimosis(spansk krage) behöver råd snabbt!
  • Anonym (Gå till läkaren)

Gå till läkaren och få ordentlig behandling. Tro mig dom har sett och varit med om 100 ggr värre saker och din sak är en bagatell i jämförelse.. För dig kanske det är stort men för dom är det inget.

• Anonym (nej!!)

Nej! Testa inte själv!  (Vad är det för övrigt du tänker att du skall punktera? infektionen är väl troligen i alla de enskilda cellerna i förhuden, inte i någon böld som är fylld med något som kan komma ut?)

Om det känns genant, säg till sjukvårdspersonalen att du vill tala med en manlig läkare - det är ok om man är kvinna och bara går till kvinnliga gynekologer, så det skall vara ok för dig också! 

Är det supergenant, skriv ned vad du lider av och lämna lappen till doktorn/sköterskan, skriv att du har för ont för att tala, men gå till doktorn! 

En del av din panik kan vara att det helt enkelt gör ont och att du har som skyddsinstinkt att ligga lågt, men du måste tvinga dig förbi hindret! 

Lycka till!  

• Anonym (Gå till läkaren)

www.healthcommunities.com/urologiskaakutfall/paraphimosis.shtml

Du kan ju läsa vad som händer om du låter bli..

P g a syrebrist som beror på det minskade blodflödet kan vävnadsdöd (nekros) uppstå, därför är paraphimosis ett akutfall och kräver omedelbart omhändertagande.

Så vill du bli av med ollonet så ser du till att sitta kvar hemma eller så går du till läkaren. 

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Gå till läkaren) skrev 2013-10-14 19:34:03 följande:
    www.healthcommunities.com/urologiskaakutfall/...

Du kan ju läsa vad som händer om du låter bli..

P g a syrebrist som beror på det minskade blodflödet kan vävnadsdöd (nekros) uppstå, därför är paraphimosis ett akutfall och kräver omedelbart omhändertagande.

Så vill du bli av med ollonet så ser du till att sitta kvar hemma eller så går du till läkaren. 
    Nej! Är du säker på att det kan hända så här snabbt? Det har ju bara gått 24 timmar ungefär. Hursomhelst kan jag inte ta mig till akuten längre då jag bor långt ute på vischan och den sista bussen gick nyss Finns det inget annat sätt alls?
  • Anonym (Läkare)

Ta ett par Alvedon. Lägg dig ner. Ta ett statiskt tag om snoppen. Håll kvar ca 10-15 min så svullnaden trycks tillbaka. Se om du kan dra över förhuden. Om inte, sök på akuten.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Läkare) skrev 2013-10-14 20:23:05 följande:
    Ta ett par Alvedon. Lägg dig ner. Ta ett statiskt tag om snoppen. Håll kvar ca 10-15 min så svullnaden trycks tillbaka. Se om du kan dra över förhuden. Om inte, sök på akuten.
    Försökte men det gör för ont. Kommer inte in till akuten ju, bussen har gått. Fan också...
  • Anonym (j)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-10-14 20:37:55 följande:
    Försökte men det gör för ont. Kommer inte in till akuten ju, bussen har gått. Fan också...

Du får ringa sjuktaxi!!! Åk in nu ikväll!!!
  • Anonym (ta hand om den.)

Du vet att du kan be om en manlig läkare? förstår att det är känsligt men bättre att gå till läkare än att hålla på själv speciellt när det gäller sånt. 

• tokdanne

Ingen fara du kan helt klart sticka hål på den. det är ju bara vätska i svullnaden och som du säger- det är det bästa du kan göra i nuläget då du ej kan ta dig in till akuten. tänk bara på att decinficera först.

• Anonym (förtvivlad)
    tokdanne skrev 2013-10-14 20:51:35 följande:
    Ingen fara du kan helt klart sticka hål på den. det är ju bara vätska i svullnaden och som du säger- det är det bästa du kan göra i nuläget då du ej kan ta dig in till akuten. tänk bara på att decinficera först.
    Ja, det måste ju vara fyllt med nån skit annars hade den ju inte varit svullen ju. Ska fan försöka med det. Gör nog mindre ont än när jag försökte klämma ihop den som nån föreslog. Ska göra ett försök iaf
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-10-14 20:58:27 följande:
    Ja, det måste ju vara fyllt med nån skit annars hade den ju inte varit svullen ju. Ska fan försöka med det. Gör nog mindre ont än när jag försökte klämma ihop den som nån föreslog. Ska göra ett försök iaf
    Tack för tipset din jävla idiot, hur fan kan du bara hitta på saker, hoppas nån bankar skiten ur dig din jävel. Jag försökte ju skära upp svullnaden nu fattar du väl. Inte fan var det nån vätska i, kom ju bara en massa blod. Måste skurit sönder nåt. Jävla svin.
  • Anonym (j)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-10-14 21:39:35 följande:
    Tack för tipset din jävla idiot, hur fan kan du bara hitta på saker, hoppas nån bankar skiten ur dig din jävel. Jag försökte ju skära upp svullnaden nu fattar du väl. Inte fan var det nån vätska i, kom ju bara en massa blod. Måste skurit sönder nåt. Jävla svin.

Skyll dig själv.....
Svar på tråden paraphimosis(spansk krage) behöver råd snabbt!