Julfirande, var och med vem?
Jag tycker om julen men har lite problem med hur och var den ska firas. Själv klart vill jag fira tillsammans med min sambo, och vi båda vill hinna träffa bådas familjer under julen. I år kan vi dock inte låta bli att känna oss lite besvärade.
Min sambo har en bror med fru, vi kan kalla dom Jimmy & Lena. Dom har fått en son som kommer att vara 7 månader vid jul. Det blir alltså barnets första jul, och barnet är första barnbarnet för både mina svärföräldrar och för Lenas. Därför har Lena föreslagit att hela hennes familj och hela Jimmys familj ska fira tillsammans, för att samla "alla". Och visst blir det alla, för Lena och Jimmy. Men jag och min sambo har ju även min sida att tänka på.
Allra helst vill vi hinna träffa både min och sambons familj på själva julafton. Att man kanske spenderar dagen på ett ställe ocb kvällen på det andra. Det som tar emot är att vi i så fall också "tvingas" fira med Lenas familj, människor som vi träffat ingen eller ett par gånger. Hade det bara varit min sambos familj hade jag inte haft något emot att spendera antingen dagen eller kvällen hos dom i stället för hos mina. Men med så många okända känns det inte så kul (min sambo håller med mig och hade också önskat att det skulle vara bara hans familj.)
Dessutom känns det lite taskigt av Lena, och även av sambons familj, att säga att alla är samlade - det känns som att dom glömmer bort att jag har en "egen" familj. Jag kan förstå att man vill samla alla eftersom dom har fått barn, men hur ska det gå när jag och sambon också får barn? Och tills dess, när vi inte har några barn, känns det nästan som att vi inte räknas på samma sätt...
Finns det fler i liknande sitautioner? Eller har ni några råd till oss, hur man kan hantera detta?