• UBJ

Hur gör vi lärare med föräldrapenning vid lov?

Försöker begripa Försäkringskassan info, men misslyckas... Då det inte går att få tala med någon på F-kassan förrän efter semestern, undrar jag nu om någon här kan hjälpa mig.

Jag är lärare om ska ha barn i november. Min fundering är hur det fungerar med föräldrapenning vid lov? Jag vet att sommarlovet börjar "räknas ihop" vid terminsstart 9/8 och jag kommer jobba 13 veckor under terminen (tror jag), således borde jag ju ha jobbat in en del av sommaren. Hur räknas jullovet? Ska jag gå in i tjänst då eller?

Tacksam för svar från någon som vet.

• Svar på tråden Hur gör vi lärare med föräldrapenning vid lov?
  • Fyra

Försäkringkassorna har tele tid du kan ringa och fråga på.

www.fk.se

Gå in under: kontakta oss, och där har du alla nr i hela landet och där är det inte semesterstängt. Ring dit. Kram

• Jessa med 3

Puffar upp den här tråden och hoppas att någon lärare som redan fått barn vet vad som är smartast!

• vårsol

Det är något skumt med föräldrapenning och lov. Jag kan tyvärr inte reglerna alls men jag vet att det finns de som hamnat i kläm och inte fått någon fp på sommaren. Det var två personer som varit hemma på halvtid båda två... Men mitt råd är att kolla upp innan barnet föds hur ni ska lösa det så att ni inte står utan inkomst när det blir sommar. För jag tror också att det går att lösa, det var bara det att det här paret inte kollat upp så bra innan.

• Ica

Jag är lärare, ska ha barn nu om 2,5 vecka.
    Ett förslag är att prata med ditt lönekontor på skolan, innan du kontaktar försäkringskassan.

Lycka till !

• Mumu

Hej, du får inga svar för du vänder dig till fel ställe! Fk vet inget om detta, det är löneförrättarna i din kommun du ska vända dig till! De kan ge bra svar.

Eftersom sommarlovet är inarbetad tid så kommer du att ha betalda dagar att ta ut under sommarlovet, dagar då du kan gå i tjänst och få lön istället för fp. De första 120 fp-dagarna är också semesterlönegrundande (för alla människor, inte bara lärare), så genom det kommer du ju också att få en del ledighet att ta ut.

Det är omöjligt att själv räkna ut hur många dagar du ska få betalt under sommaren, så det måste du få hjälp av från löneförrättarna. Mina löneförrättare var lite ovilliga att ge besked om hur det blir för mig nästa sommar (jag går på föräldraledighet nu från terminsstart), men räknade till slut ut att jag preliminärt kan räkna med att få 23 dagar betalt nästa sommar. Jag propsade på att få besked, för jag tycker man måste ha rätt att kunna planera sin ledighet på bästa sätt!

Hoppas jag hjälpt dig lite, det är en djungel, det där. Fråga gärna igen om det är något mer du funderar över, jag har gjort mitt bästa för att sätta mig in i reglerna.

• EwBj

Du har rätt att gå i tjänst på loven (jul, höst, påsk och sportlov) även en del av sommarlovet kan man gå i tjänst på. Kontrollera i fall du har rätt till 10% extra föräldrapenning av arbetsgivaren. Facket vet nog. Tror att man ska varit tillvidare anställd i ett år för att få 10 % i en månad och i två år eller fler för två månader.

Prata med lönekontoret, de vet hur man gör. Men det verkar vara praxis att gå i tjänst på loven. Jag ska gå i tjänst på jullovet, men inte höstlovet och sambon är hemma under vårterminen. Tänk på att arbetsgivaren kan neka dig att vara hemma mer än tre sammanhängande perioder och att gå i tjänst på loven bryter en period.

/Ewa

• MammaMu76

Jag har haft samma funderingar oxå. BF i mars så det är långt kvar, men då borde jag ju jobbat ihop nästa hela sommarlovet, ellerhur? Det vore ju toppen att inte behöva ta några dagar då. Min sambo är oxå lärare, så jag ser framemot alla lov med barn..

• kalinan

Ska ha i mars precis som du MammaMu76 och tänker på samma sätt. De kan ju inte få lura en på inarbetad tid heller, i annat fall måste man ju få spara den till senare. Hade inte tänkt på att även loven är inarbetade... Ska höra med kollegerna som redan fått barn framöver. Man får hoppas att man har en god arbetsgivare som bevakar ens rättigheter så man inte blir blåst... Låter intressant det där med 10% extra EwBj, det har jag aldrig hört talas om! Men så har jag ju heller aldrig väntat barn förut... Ska lägga det på minnet när det är dags att börja rota i det här...

• Mumu

kalinan, det är bara sommarlovet som är inarbetat! Men du kan gå i tjänst på ett par av de andra loven också om du vill, du blir ju automatiskt ledig eftersom verksamheten ligger nere.

Jag ska göra det på jullovet. Moraliskt riktigt? Får man själv avgöra, jag tycker det, vissa håller inte med.

Tänk bara på de regler som finns angående hur många gånger du får bryta din föräldraledighet under ett år. Jag har inte riktigt fått klart för mig om man får bryta tre gånger per år, eller om man får dela in den i tre perioder per år. Får inga tydliga svar. Så jag väljer att bara bryta på jullovet för säkerhets skull.

• kalinan

Hjälp!!! Berättade för en kollega om mitt tillstånd igår, och när samtalet såsmåningom kom in på det här med föräldraledighet säger hon sig vara 90% säker på att man har ändrat i reglerna och tagit bort rätten att gå i tjänst under lov! Blir självklart orolig eftersom jag är ensam och måste ta ut full fp men samtidigt inte vill börja jobba innan barnet är minst 18 månader... Kan inte prata med vår löneförrättare heller eftersom nyheten ännu inte är officiell. Några av er här verkar ju vara säkra på motsatsen, men vet någon om det blivit någon ändring nyss? Eller har kommuner rätt att ha olika regler?

Tacksam för svar!

• Mammie

Ja, olika kommuner gör på olika sätt har jag förstått det som. Kolla med de som vet på din skola.

Svar på tråden Hur gör vi lärare med föräldrapenning vid lov?