• UBJ

Hur gör vi lärare med föräldrapenning vid lov?

Försöker begripa Försäkringskassan info, men misslyckas... Då det inte går att få tala med någon på F-kassan förrän efter semestern, undrar jag nu om någon här kan hjälpa mig.

Jag är lärare om ska ha barn i november. Min fundering är hur det fungerar med föräldrapenning vid lov? Jag vet att sommarlovet börjar "räknas ihop" vid terminsstart 9/8 och jag kommer jobba 13 veckor under terminen (tror jag), således borde jag ju ha jobbat in en del av sommaren. Hur räknas jullovet? Ska jag gå in i tjänst då eller?

Tacksam för svar från någon som vet.

• Svar på tråden Hur gör vi lärare med föräldrapenning vid lov?
  • Fyra

Försäkringkassorna har tele tid du kan ringa och fråga på.

www.fk.se

Gå in under: kontakta oss, och där har du alla nr i hela landet och där är det inte semesterstängt. Ring dit. Kram

• Jessa med 3

Puffar upp den här tråden och hoppas att någon lärare som redan fått barn vet vad som är smartast!

• vårsol

Det är något skumt med föräldrapenning och lov. Jag kan tyvärr inte reglerna alls men jag vet att det finns de som hamnat i kläm och inte fått någon fp på sommaren. Det var två personer som varit hemma på halvtid båda två... Men mitt råd är att kolla upp innan barnet föds hur ni ska lösa det så att ni inte står utan inkomst när det blir sommar. För jag tror också att det går att lösa, det var bara det att det här paret inte kollat upp så bra innan.

• Ica

Jag är lärare, ska ha barn nu om 2,5 vecka.
    Ett förslag är att prata med ditt lönekontor på skolan, innan du kontaktar försäkringskassan.

Lycka till !

• Mumu

Hej, du får inga svar för du vänder dig till fel ställe! Fk vet inget om detta, det är löneförrättarna i din kommun du ska vända dig till! De kan ge bra svar.