• Rainbow gg

"Den kompletta guiden till Högskoleprovet"

Jag missade tyvärr anmälningen till denna terminens högskoleprov men tänker göra nästa. För att komma in på den linjen jag vill så behöver jag höja min HP från 0,6 till minst 1,0. När jag gjorde provet första gången så övade jag inte alls till detta, bara kikade lite på hur det såg ut. Att komma in på betygen är inget alternativ då jag är i kompletteringsgruppen och ca 5st blir antagna därifrån.. + att jag har kassa betyg.

Jag undrar om boken Den kompletta guiden till Högskoleprovet är något bra och ha? Har hört att den ska vara hjälpsam men tar gärna emot mer tips om den eller andra hjälpmedel.
    Det jag har svårt för är matten, och det gäller alla mattedelar. Språkdelarna är hyfsat lätta och borde gå att klara av med lite övning.

Har du använt dig av denna boken eller någon annan?
    Har den varit användbar?
    Hur mycket har du höjt dig? 

• Svar på tråden "Den kompletta guiden till Högskoleprovet"
  • Plastanka
    Rainbow gg skrev 2013-10-15 08:54:21 följande:
    Jag missade tyvärr anmälningen till denna terminens högskoleprov men tänker göra nästa. För att komma in på den linjen jag vill så behöver jag höja min HP från 0,6 till minst 1,0. När jag gjorde provet första gången så övade jag inte alls till detta, bara kikade lite på hur det såg ut. Att komma in på betygen är inget alternativ då jag är i kompletteringsgruppen och ca 5st blir antagna därifrån.. + att jag har kassa betyg.

Jag undrar om boken Den kompletta guiden till Högskoleprovet är något bra och ha? Har hört att den ska vara hjälpsam men tar gärna emot mer tips om den eller andra hjälpmedel.
    Det jag har svårt för är matten, och det gäller alla mattedelar. Språkdelarna är hyfsat lätta och borde gå att klara av med lite övning.

Har du använt dig av denna boken eller någon annan?
    Har den varit användbar?
    Hur mycket har du höjt dig? 

Ingen aning om denna bok är något att ha, min bedömning när jag tittade lite snabbt på den för ett tag sedan var att det var skräp, men jag hade å andra sidan ganska lätt för högskoleprovet när jag skrev det för länge sedan.

Bästa tipset måste väl vara att du ställer dig i kö för att få låna den på biblioteket? Innan nästa högskoleprov lär du inte hinna få den (och det behöver du ju inte), men när alla skrivit årets prov så lämnar de väl tillbaka - och då kan du ju låna och kolla om du tror att det är något innan du eventuellt köper den. Bara en tanke.  
  • Piccinini

Jag har den boken! Jag tyckte att den hjälpte mig, särskilt på läsdelen där jag lätt tänker på annat när jag läser en tråkig text. Den hade bra tips och jag höjde mitt resultat med 0,2 poäng av att bara titta lite i boken.

• guinevere

Jag tyckte boken var bra eftersom det var så länge sedan jag höll på med matte så det var bra att få den förklarad. Men jag tror inte att man vinner så mycket på att bara använda boken utan man bör även göra gamla prov. Jag hade 1,4 på gamla högskoleprovet och fick 1,65 på det nya.

Talking bad about you wouldn't make sense 'cause you're way up under my rank
  • Rainbow gg
    guinevere skrev 2013-10-15 10:31:29 följande:
    Jag tyckte boken var bra eftersom det var så länge sedan jag höll på med matte så det var bra att få den förklarad. Men jag tror inte att man vinner så mycket på att bara använda boken utan man bör även göra gamla prov. Jag hade 1,4 på gamla högskoleprovet och fick 1,65 på det nya.
    Piccinini skrev 2013-10-15 10:32:54 följande:
    Ja, att göra gamla prov som finns på studera.nu är ett måste!

Ja men det gör jag redan :D
    Har bara svårt för att "självlära" mig matten. 
  • aperfectsonnet

Jag behövde 1,8 på högskoleprovet förra året för att komma in på den utbildning jag ville gå, kändes omöjligt då jag är urusel på matte, det var tio år sedan jag tagit studenten (dvs mindes INGENTING) och nu i nya hp är det ju betydligt mer matte än tidigare. MEN det gick vägen! Jag köpte hem gymnasieböckerna i matte A och B och räknade dem från början till slut, SEN gjorde jag de gamla proven och fick mitt 1,8 när provdagen kom. Blev antagen till utbildningen direkt och trivs otroligt bra! Nu måste jag tyvärr ta studieuppehåll redan under andra terminen eftersom jag snart blir mamma :) Kul att ha något att längta tillbaka till! I alla fall: gymnasieböckerna var VÄLDIGT enkla och pedagogiska och jag lärde mig allt från grunden (det gick fort, det är ju bara repetition). Köpte även Den kompletta guiden till högskoleprovet men tyckte tyvärr inte att den gav mig någonting. Deras mattekapitel krävde helt enkelt för höga förkunskaper för mig.

• Rainbow gg
    aperfectsonnet skrev 2013-10-15 12:11:43 följande:
    Jag behövde 1,8 på högskoleprovet förra året för att komma in på den utbildning jag ville gå, kändes omöjligt då jag är urusel på matte, det var tio år sedan jag tagit studenten (dvs mindes INGENTING) och nu i nya hp är det ju betydligt mer matte än tidigare. MEN det gick vägen! Jag köpte hem gymnasieböckerna i matte A och B och räknade dem från början till slut, SEN gjorde jag de gamla proven och fick mitt 1,8 när provdagen kom. Blev antagen till utbildningen direkt och trivs otroligt bra! Nu måste jag tyvärr ta studieuppehåll redan under andra terminen eftersom jag snart blir mamma :) Kul att ha något att längta tillbaka till! I alla fall: gymnasieböckerna var VÄLDIGT enkla och pedagogiska och jag lärde mig allt från grunden (det gick fort, det är ju bara repetition). Köpte även Den kompletta guiden till högskoleprovet men tyckte tyvärr inte att den gav mig någonting. Deras mattekapitel krävde helt enkelt för höga förkunskaper för mig.
    hmm okej. Men vad bra att det gick bra för dig ändå!
    Själv hade jag ju matte A och B för bara 3-4år sedan så jag troor inte jag behöver börja ifrån 0 igen.
    Har varit iväg och köpt boken ändå och tittat lite i den. Verkar bra. Hoppas på det bästa. Har ju lång tid på mig att öva iallafall!
    Heja mig! 
  • Lyndi

Jag har läst den boken, övat på gamla prov samt haft undervisning i HP-provet. Jag kan verkligen rekommendera dessa killarna: http://hogskoleprovslararna.se/

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • Rainbow gg

Hejhej. Ville bara uppdatera lite ifall det är fler som undrar om boken och tänker anmäla sig till nästa prov den 15:e januari :)

Jag som har svårt att fatta matte överhuvudtaget har nu istället för att klara 1-2 uppgifter på de olika mattedelarna klarat de gamla proven med ungefär hälften rätt. Så en ganska stor ökning ändå!

Jag är helt säker på att om jag övar in lite mer och lite oftare så ska jag nog kunna klara att få nästan alla rätt :D
    Jag är helnöjd med boken och det är det enda verktyg jag använt om man bortser från de gamla proven jag gjort :)

Önskar alla som tänker göra högskoleprovet lycka till! Hjärta

• Frankie85

Det har kommit en ny version av den kompletta guiden till högskoleprovet... som heter "högskoleprovet: den kompletta guiden". Jag har båda versionerna (fick den äldre gratis) och båda är bra, skillnaden är inte jättestor mellan dem. Kan rekommenderas. Tycker även att "högskoleprovsboken : den stora fenomenala boken till högskoleprovet" och "högskoleprovsboken : 7000 utvalda ord" är superb.
    Det viktiga tror jag är att man köper någon bok om hp, och om man inte är nöjd, köper en annan bok av en annan författare... helt klart ngr hundralappar att snabbt snappa upp tips som kanske höjer en några poäng. Lycka till alla!

• Jacob89

Den kompletta guiden är väl helt okej men innehållet har knappt uppdaterats sedan 2007 i den senaste utgåvan från 2017... sedan 2007 har det dykt upp många konkurrenter som jag tycker håller högre kvalitet... så ta en titt på Adlibris eller Bokus och köp en eller ett par av de andra böckerna eller jämför dem i en bokaffär....

Svar på tråden "Den kompletta guiden till Högskoleprovet"