• Fundersamienstrut

Sjukskriven, fast anställning och drömmar om eget

Jag är sjukskriven heltid och nu går mina dagar ut. Har en fast tjänst som jag inte är jättesugen på att gå tillbaka till. Är däremot väldigt sugen på att prova att starta eget.
    Hur fungerar det under upptrappning till arbete? Kan jag exempelvis vara sjukskriven 50%, jobba på min fasta tjänst 25% och samtidigt vara tjänstledig därifrån 25% för att starta eget? Senare när jag mår bättre fasa ut till 25% sjukskrivning, 25% tjänstledig och 50% fast jobb osv? Hur man fördelar sin arbetsföra tid borde väl vara något mellan arbetsgivaren och mig som anställd?

En annan fråga.
    Vad är skillnaden på att ta tjänstledigt och att gå ner i tid efter att ha fått barn? I mitt fall, kan det spela någon roll? 

• Svar på tråden Sjukskriven, fast anställning och drömmar om eget
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan bara svara på generella frågor på detta forumet och det är därför svårt att besvara dina frågor eftersom det behöver göras en bedömning utifrån ditt specifika fall.

Generellt sätt så kan man vara sjukskriven ifrån ett arbete delvis..

Om du önskar tala med en handläggare som kan göra dessa bedömningar kan du ta kontakt med vårt kundcenter på 0771 - 524524 så kan vi förmedla den kontakten.
    Vi har öppet mellan 8-16 på vardagar.

Hälsningar
    Pia, handläggare
  • Försäkringskassan

Tillägg till föregående svar

Vårt kundcenter har öppet:

Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21

Hälsningar
    Lotta, handläggare 
Svar på tråden Sjukskriven, fast anställning och drömmar om eget