• sanols

Vilken tycker du är den godaste såsen till kött?=)

Och dela gärna med dig med recept :)

Min godaste sås är pepparsås:

3 dl grädde

1,5-2 dl Kaj P´s grillolja

1-2 tsk teskedar grovmalen peppar

Koka upp & rör om....smaka av, stoppa i mer peppar efter smak om ni vill :) Låt skjuda & red sedan såsen efter smak och tycke hur tjock man vill ha den!               

• Svar på tråden Vilken tycker du är den godaste såsen till kött?=)
  • sanols
    Litenåfin skrev 2013-10-15 10:01:45 följande:
    Det beror väl på vilket kött?

Har du tips får du gärna dela med dig :) Vi kör oftast på samma såser till alla kött. Dålig fantasti :)
  • zbaby

Min favorit är
    Créme fraiche 2,5 dl
    En kött buljong
    Dragonkrydda (2 msk)
    Lite peppar

Puttra den lite. Går att frysa in och är lika god kall som varm! Tröttnar aldrig..

• Majsan70

Det beror ju på vilket kött, vad man har till i övrigt samt vad jag är sugen på.

Rödvinssås är ju supergott, Bearneise likaså. En riktigt välgjord Whiskeysås kan vara super. Ibland kanske bara  lite salsa är rätt och ibland en vanlig brunsås.
    Kanske en kall sås till det grillade köttet gjord på youghurt, vitlök och sweet and sour chilisås? Eller varför inte en smarrig jordötssås?

Tyvärr har jag inga recept att dela med mig av eftersom jag inte använder mig av recept utan går på känn.

• EnAnonumius

Vilken maträtt funkar din "godaste" sås till?

Det beror ju på vad det är för kött och vilken maträtt som skall ätas som jag har "godaste såsen till".

Till Schnitzel så är det Café Du Paris.
    Till Makrill så är det oftast Citronsås
    Till Torsk så är det Äggsås eller Citronsås.
    Till Dillkött är det Dillsås med en liten skvätt citron för friskheten.
    Till Fläskkotletter om jag skall ha sås så är det gott med en Svampsås.
    Till Plommonspäckad Fläskkarré så är det brun Gräddsås med en lite klick svartavinbärs gelé i.
    Till Biff så kan jag ha någon klassisk Brunsås.
    Till Stekt salt sill så är det gärna någon (vit) Löksås
    Till kyckling så är det Currysås

Så jag har ingen direkt "godaste såsen" till kött.
    Utan jag har "den godaste såsen" till vilken maträtt jag skall äta.

En sås som går fetbort är bearnaisesås. Kan bara inte med bearnaisesås.
    Men men som alla vet smaken är som baken---> tudelad.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Majsan70 skrev 2013-10-15 10:08:26 följande:
    Det beror ju på vilket kött, vad man har till i övrigt samt vad jag är sugen på.

Rödvinssås är ju supergott, Bearneise likaså. En riktigt välgjord Whiskeysås kan vara super. Ibland kanske bara  lite salsa är rätt och ibland en vanlig brunsås.
    Kanske en kall sås till det grillade köttet gjord på youghurt, vitlök och sweet and sour chilisås? Eller varför inte en smarrig jordötssås?

Tyvärr har jag inga recept att dela med mig av eftersom jag inte använder mig av recept utan går på känn.
    Whiskeysås lät ju dundergott, till vilket kötträtt rekommendera du den till?
    Och du släng gärna med receptet på såsen vi har lite Whiskey hemma som behöver göras åt.

Whiskeysorterna är "Gant's" och "Black & White". 
  • EnAnonumius
    Majsan70 skrev 2013-10-15 10:08:26 följande:
    Tillägger då då.. Släng med ingredienserna på Whiskeysåsen.
    Min gubbe är en fena att kunna laga efter "gå på känn" så länge han vet vad det det är för ingridienser.
  • Majsan70
    EnAnonumius skrev 2013-10-15 10:14:13 följande:
    Whiskeysås lät ju dundergott, till vilket kötträtt rekommendera du den till?
    Och du släng gärna med receptet på såsen vi har lite Whiskey hemma som behöver göras åt.

Whiskeysorterna är "Gant's" och "Black & White". 

Som sagt jag har inga recept utan går på känn. Du får nog prova dig fram helt enkelt. Passar gott till nån typ av Biff eller Oxfilé som exempel. Men såsen görs på den steksky som blir när köttet steks. Gör jag köttet i ugnen så tar jag den skyn och häller över i kastrull o gör sås på.
  • Gurkan

Rött kött, en god lite gräddig pepparsås. Fläskfilé, bea. Grillat, kall sås på creme fraiche och sweet chilisås. Kyckling en god gräddsky. Köttfärsbiffar/köttfärslimpa, brunsås. Köttbullar passar med både brunsås och tomatsås

• Gurkan

Och högrev i en portersås är aldrig fel! Eller en stek med gräddsky smaksatt med en aningen gelé. Eller en dillstuvad potatis till isterbandet.

• sanols

MUMS!!! Svälter ju snart ihjäl av att läsa era svar :P det blir att testa lite nya såser framöver, får googla på recept!! Tack!:)

• tinis77

Jag lagade mat till ett bröllop förra året, helstekt fläskfilé med ugnsrostade rotfrukter och madeirasås. Kanongott, såsen passade perfekt till!

Annars så brukar jag ta vad som finns hemma när jag gör mat, steksky med grädde och lite balsamvinäger och salt/peppar är gott till kött.

Testade även en kall "bea"sås i helgen. Vispade 4 äggulor, i med olja tills det blev lagom konsistens, och smaksatte med vinäger, dragon, persilja, salt och cayennepeppar. Smakar inte riktig bea, men klart godkänd.

• pica pica

Bästa såsen till kött är min mans hemlagade bearnaise, godare finns inte Glad

• EnAnonumius
    Majsan70 skrev 2013-10-15 10:18:28 följande:

Som sagt jag har inga recept utan går på känn. Du får nog prova dig fram helt enkelt. Passar gott till nån typ av Biff eller Oxfilé som exempel. Men såsen görs på den steksky som blir när köttet steks. Gör jag köttet i ugnen så tar jag den skyn och häller över i kastrull o gör sås på.
    Attans hade glömt att man kan göra såsen på skyns som blir när man gör köttet i ugnen..

Aja få be gubben prova sig farm själv med whiskeysåsen..

Låter sååå gott..
  • annca

Tja, säger som en del ovan: det beror ju på vad för slags kött!

Själv lagar jag nästan bara på fri hand...

Till pannbiff och köttbullar: gräddsås gjord i stekpannan, med lingon, grädde och "steksky"
    Till nötkött: aioli eller grönpepparsås 
    Till fläskkött och kyckling: ädelostsås, gärna med lite paprika och bacon.    

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Idun

till fläskkött och kyckling: Rosepepparsås
    Till nötkött eller lamm: Rödvinssås.

Vanligaste såsen hemma är nog grädde+kyckling- eller kött-buljong + lite soja (ev redning)

• tro  hopp  kärlek

Godaste såsen till en god köttbit.
    10 -15 grönpeppar, 5 enbär som mortlas och fräses på i en kastrull i lite smör, häll på 5 dl fet grädde och 2 oxbuljongtärningar. Koka ihop. Om man vill kan man skvätta i lite konjaq, men  blir lika god utan.

Godaste grillsåsen
    1 burk passerade tomater, i gul lök, 1 vitlök, 1 tsk ingefära, 1 tsk worshestersås, 1 msk soja, 1 lagerblad, 1 krm cayenne, 1 tsk paprikapulver, 1 tsk pepparmix, 1 tsk liquidsmoke, 1/2 tsk mejram, 2 köttbuljong, 3 msk honung, 1 msk äppelcidervinäger, 3 msk ketchup 2 msk chilisås, (whisky) Koka ihop.
    Gott att hälla över ribbs och steka under folie, använda på grillkött, eller som sås till köttet.

Kycklingsåsen
    Stekskyn av kycklingen, cremefraiche, hönsbuljong, och ev mer av den kryddningen som ni haft på kycklingen.

• MissEofc

Grilltimjansås är senaste skriet här hemma.
    2msk balsamvinäger, 2 msk sirap, 1 msk tomatpure, 1 tsk soja, 1-2 vitlöksklyftor pressade, 1 tsk torkad timjan blandas i en skål, strila sist i 1 dl olja medans du vispar.
    Såååå god! Passar bäst till fläskfilé men vi har den till typ allt ;)

Svar på tråden Vilken tycker du är den godaste såsen till kött?=)