-
-
Svar på tråden Får man jobba kortare dagar när man har handikappat/barn med aspergers?
-
Nej tyvärr inte. Man är i händerna på bra arbetsgivare.
-
Du kan be att få ett läkarintyg på barnets diagnos och varför det inte orkar längre dagar och så kan arbetsgivaren bevilja tjänstledighet pga enskild angelägenhet. Men upp till arbetsgivaren att bestämma.
-
Oj!
Hur är det tänkt att barnen ska klara av sitt liv då tro?
Om man inte har en arbetsgivare som kan godkänna detta, ska man säga upp sig då och vara deltids arbetslös eller vad? Får man göra så? Kan man komma överens med arbetsförmedligen om att man endast kan ta jobb en viss tid? -
Du kan skriva in dig på någon distans-kurs och vara tjänstledig för studier. Så har vi löst det.
-
Nej.Stjärn skrev 2013-10-15 21:20:17 följande:
Oj!
Hur är det tänkt att barnen ska klara av sitt liv då tro?
Om man inte har en arbetsgivare som kan godkänna detta, ska man säga upp sig då och vara deltids arbetslös eller vad? Får man göra så? Kan man komma överens med arbetsförmedligen om att man endast kan ta jobb en viss tid?
A-kassan lär inte acceptera att du söker jobb enbart en viss tid om du inte sjuksriven eller liknande. Dessutom lär inte A-kassan acceptera detta som ett giltigt skäl för uppsägning så du lär åka på 3 månaders karens.
Kan du verkligen inte övertyga arbetsgivaren? -
Det verkar inte som att barnen med svårigheter/handikapp kommer i främsta rummet här, men det är väl som vanligt då!
pigglet skrev 2013-10-15 21:33:03 följande:Du kan skriva in dig på någon distans-kurs och vara tjänstledig för studier. Så har vi löst det.
Hur länge kan man göra detta? -
Jag har pluggat i flera år nu. Jag tror inte det finns någon gräns?
Det finns en gräns för nur många terminer du kan ta csn-bidrag. Och då måste du också klara ett visst antal poäng. Men för att studera tror jag inte det finns några regler annat än att arbetsgivaren är skyldig att bevilja det? Jag är inte helt säker ska jag väl tillägga. -
Vi skaffade ett barn till mycket pga detta. Vi hade iofs funderat länge på en till men det kändes jobbigt att börja om. När de andra barnen var så stora att vi skulle ha behövt börja jobba heltid däremot fanns det helt plötsligt inget jobbigt med utan bara fördelar med ett barn till:) 480 dagar helledigt som kan delas upp på dubbelt så många halvdagar eller oändligt antal kvartsdagar+ rätt att jobba deltid 8 år till...
-
Har du pratat med din arbetsgivare om möjligheten att gå ner i tid? Jag har två killar med as/adhd samt add, jag har gått ner i tid, jobbar bara tre dagar/veckan. Min arbetsgivare löste det! Inte det enklaste, men du får väl höra efter? Jag har även fått "långtidsvabba" min 17åring de perioder han mått som sämst! Har du vårdbidrag?
-
Har ni begärt vårdbidrag för ert barn o isåfall kolla med er arbetsgivare om ni möjligtvis kan få gå ner till halvtid ett förslag bara.M.V.H.Anneli
-
Jag har barn med diagnos damp o kärlmissbildning med epeleptiska kramper så de vore konstigt om ni inte skulle få korta ner er arbetstid.Kolla också vad sm ingår i er barnförsäkring de är annars lätt att missa det
-
Ersättning kan man få, tex vårdbidrag eller via försäkringar, men det är inte säkert att arbetsgivaren går med på att man går ned i tid när barnet fyllt åtta år, för då har man inte den lagstadgade rätten, utan det är helt på arbetsgivarens "nåder" som man i så fall får sänkt arbetstid.fridan59 skrev 2013-10-30 19:07:50 följande:Jag har barn med diagnos damp o kärlmissbildning med epeleptiska kramper så de vore konstigt om ni inte skulle få korta ner er arbetstid.Kolla också vad sm ingår i er barnförsäkring de är annars lätt att missa det
-
Tack alla för era svar.
Att skaffa ett till barn var vår plan, skulle lösa mycket angående tider + att vi gärna vill ha ett till. Men tyvärr kan vi inte få fler barn verkar det som, har varit i ivf.-svängen flera år nu.
Jag får höra med arbetsgivaren vad de säger, men de har inte varit glada alla gånger jag vabbat, åkt på möten med skola, läkare mm. Så har inte frågat än.
Vårdbidrag har vi. Aspergers täcks tyvärr inte av försäkringen, pga undantag såklart, annars hade vi kunnat fått pengar därifrån. Så försäkringen täcker ju då inte heller för min sons skull om han inte kommer kunna jobba, helt/halvt när han blir större. Suck!