• Anonym (taskig?)

bonusbarnens mamma passa vår dotter?

Jag och min man har varit ett par i snart 8 år. Han och hans ex var överens om att de skulle separera och flyttade isär ca 8 mån innan jag och min man träffades. 

Mannen och exet har 2 barn ihop. Pojke 14 år som bor här förutom varannan helg. Flicka 10 år som bor varannan vecka.

Jag och pappan har ett dotter som är 5 år.

Alla barnen kommer jättefint överens.

De stora barnens mamma bor ca 1 km härifrån och vi brukar hjälpa henne att ta extra dagar med flickan när mamman måste jobba kväll.
    Relationen mellan min man och mamman är helt okej.

Jag och min man har ingen barnvakt alls förutom min syster som sällan har möjlighet att passa. Sammanlagt har vi kanske barnvakt  ca 3-4 kvällar per år.

Nu skulle de stora barnens mamma kunna ställa upp och passa vår dotter ikväll då vi är bjudna på en grej med mannens jobb. Hon har sagt att det är okej när vi frågat och vår dotter har verkligen sett fram emot det då hon verkligen gillar mamman och syskonen.
    Tanken var alltså att vår 5 åring skulle vara där med mamman och sin storasyster mellan kl 18-22, sedan skulle vi hämta 5-åringen.

Men nu är det så att 10-åringen vägrar. Hon börjar stortjuta och blir helt förtvivlad över att lillasyster ska komma dit, något som har hänt 1 gång innan på 5 år.
    10-åringen ska sedan vara ensam med sin mamma tom måndag. 

Alltså får jag stanna hemma ikväll.
    Jag kan inte hjälpa med men jag tar så illa vid mig av att 10-åringen vägrar och inte kan tänka sig att 5 åringen får vara där i fyra timmar. 
    Jag förstår att hon inte kan ta in att jag har hjälpt henne 100-tals gånger och så där, men likväl så känner jag mig ledsen och tycker att hon är lite orättvis. Primärt mot sin lillasyster. 

Mamman säger att hon inte kan svika sin dotter som blir så svartsjuk.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden bonusbarnens mamma passa vår dotter?
  • sextiotalist

Så trist, jag hade i mammans kläder blivit rätt arg på min dotter. Min sambos äldre barn var stormförtjusta när deras mamma satt barnvakt åt vår gemensamma första gången. De tyckte det var superroligt att ha lillebror hos sig, så de hade svårt att komma överens vilket rum han skulle sova i (fick berättat om detta dagen efter, ja, alla tre sov i samma rum, på varsin sida om sin lillebror)

• Anonym (taskig?)
    Hannah76 skrev 2013-10-15 13:07:34 följande:
    Vad säger 10åringen? Varför vill hon inte?
    Hon har inget svar hon bara " vill inte".
    Mamman tolkar det som att hon blir svartsjuk om hon måste dela sin mammatid med någon annan. Jag vet faktiskt inte, jag får inget svar alls. 
  • Hannah76
    Anonym (taskig?) skrev 2013-10-15 13:10:30 följande:
    Hon har inget svar hon bara " vill inte".
    Mamman tolkar det som att hon blir svartsjuk om hon måste dela sin mammatid med någon annan. Jag vet faktiskt inte, jag får inget svar alls. 

Ja så kan det iof vara, att det är hennes "revir".
    Vad trist, nu när ni vuxna inte strular.
    Hade det varit mitt barn så hade jag pratat ordentligt med henne, hon ska ju inte styra en två familjer.  
  • Ramborg

Om jag hade varit mamman hade jag sagt "jaså, så synd, men ibland får man inte som man vill." Nog för att jag kan vara en hönsmamma och skämma bort ibland, men somliga saker är inte förhandlingsbara.

Men om mamman vill låta en tioåring styra sig, så är det ju upp till henne. Trist!

42.
  • Anonym (taskig?)

Jag tror att om läget hade varit omvänt, hade jag sagt till min dotter att jag passar vem jag vill och så hade hon fått leva med det. Men jag kanske är sträng och okänslig. (får ofta kritik för det)

• Anonym (-.,m)

skulle ha sagt till mitt barn att vi har lovat att passa denna flicka och så kommer det bli. skulle även ha sagt att vi kan köpa lite godis och hyra nån film tillsammans.
    hård eller inte, men en 10åring ska inte bestämma såna saker.

Dock skulle jag aldrig låta mitt ex passa mitt barn som jag har med min nya men å andra sidan kommer vi inte överrens alls. tror inte ens han skulle fixa det...   

• Ess
    Anonym (taskig?) skrev 2013-10-15 13:16:58 följande:
    Jag tror att om läget hade varit omvänt, hade jag sagt till min dotter att jag passar vem jag vill och så hade hon fått leva med det. Men jag kanske är sträng och okänslig. (får ofta kritik för det)
    Mina barn hade inte heller haft någon talan om det.
  • Anonym (taskig?)

Nu har min man talat med mamman. 
    Mamman hänvisar till att det skulle störa dotterns trygghet om vi störde hennes egentid med mamman. Hon menar att dottern har ett sådant behov av mamman att dessa fyra timmar skulle få henne att känna sig gravt försummad.

Sedan kom samtalet in på att vi åsidosätter dotterns trygghet här också, då vi vill att hon ska smaka på maten varje kväll och äta i vart fall lite grann. Det är inte okej enligt mamman att "tvinga" dottern så, det får henne att känna otrygghet. Om vi inte "skärper oss" så ska hon ta det med soc. 

Mamman menar alltså att hon bara agerar efter vad som är bäst för barnen. Något som vi inte gör.  

Sedan avslutade hon samtalet med
    "så tar du dottern i morgon".   
    " varför det?"
    "Jag jobbar ju"
    "okej, det har du inte sagt, du har bara sagt att du inte vet ditt schema"
    "ja ja men i morgon måste M vara hos er"

Undrar hur det påverkar tjejens trygghet då?
    Och för 1,5 vecka sedan var dottern här en extra dag eftersom mamman skulle gå ut.  Trygghet?

Hej "Ess" förresten. Japp det är jag igen  

Svar på tråden bonusbarnens mamma passa vår dotter?