KUB-test eller fostervattenprov direkt?
Hur resonerar andra gravida kring detta?
Hur resonerar andra gravida kring detta?
Vårt första barn föddes med Trisomi 18 så denna gång när jag väntade Lova gjorde vi KUB. Vi hamnade på lågrisk och valde därför att inte göra fostervattensprov.
Jag var över 35 vid förra graviditeten och fick 1:2 på KUB som efter FP visade sig vara Trisomi 18. Vi valde att avsluta den graviditeten, fick göra sen abort vilket var hemskt, så denna gång krävde vi och fick moderkaksprov så tidigt som möjligt, istället för KUB.
Jag gjorde fvp direkt. Gjorde aldrig kub. Inga siffror i världen hade lugnat mig så det kändes bara meningslöst att göra kub.
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter kring detta.
Turkos77 - Är lite orolig för att inga siffror kommer att kunna få mig att känna mig lugn heller.. men maken vill definitivt göra KUB-test före FVP eftersom det är riskfritt vilket inte FVP är!
Det här kanske är en dum fråga men; vad syns på FVP som inte syns på UL?
Ingen informerade mig om tidsgränsen för KUB, utan det märkte jag när jag fick infoblad från MVC inför inskrivningen och tiden var då passerad. Jag hade bara FVP att välja mellan.
Hade enorm beslutsångest huruvida jag ville göra det eller inte.
Det är ju högre risk att få mf vid fvp än risken för kromosomförändringar.
Om jag skulle få mf så skulle det bli båda barnen.
Om ena visade sig ha kromosomförändring men inte den andra - vad skulle jag göra då? Abort skulle ju då bli på båda fostren.
Jag beslutade tillslut att avstå från FVP och tog hellre "smällen" när och om den kom...
Hej! Jag gjorde KUB för lite drygt två veckor sedan och akulle aldrig göra det igen. Är över 35 och fick av BM alternativet att välja mellan KUB och FVP. Vi resonerade som så många andra att det känns bättre med KUB eftersom det är riskfritt för fostret. Vi sade också att får vi ett dåligt resultat på KUB så vill vi självklart gå vidare med FVP, men vi hoppades på att få en låg risk och på så sätt slippa de risker som FVP medför. I vår värld kunde man antingen få jättebra siffror, eller jättedåliga. vi reflekterade inte ens över att man kan hamna däremellan...
...vilket vi såklart gjorde. Nackspalten vaer helt perfekt, men blodprovet drog ner resultatet som slutade på 1:300 för Trisomi 21. Gränsen i vårt landsting för att gå vidare med FVP är 1:200, vilket nu gjort att vi inte blivit erbjudna något FVP trots att vi inte ALLS känner oss trygga med resultatet vi fick. I flera landsting (och även i flera andra länder) har man valt att sätta gränsen för hög risk vid just 1:300.
Just nu för vi en seg diskussion med vår MVC om huruvida de skall skriva en remiss för FVP eller inte. Vi har fått bråka en hel del med dem för att ens få till en diskussion, och väntar svar från dem senast imorgon. Säger de nej kommer vi med största sannolikhet försöka göra FVP privat eller försöka byta MVC. Hade jag vetat att det skulle bli så här för oss hade jag ALDRIG gjort KUB utan gått direkt på FVP och fått ett säkert resultat direkt.
Jag har även läst på en hel del om missfallsrisk i samband med FVP (mycket av den senaste tidens foskning på området finns tillgänglig i pub med). De senaste rapportera pekar på en missfallsrisk på ca 0,3%, vilket är likvärdigt sannolikheten att vårt barn har kromosomfel.
Såklart skall var och en göra vad som känns bäst för dem. Jag vill berätta vad som hände oss, då jag innan detta hände inte hört talas om någon annan som hamnat i samma situation. Man skall vara medveten om att KUB kan ge ett resultat i "gränslandet" för vad man själv känner sig trygg med, och beroende på var man bor är det inte jättelätt att få till ett FVP om man redan gjort KUB.
Lycka till med vad ni än bestämmer er för!
Gjorde KUB med första barnet och mycket låg sannolikhet - inga funderingar (32 år). Gjorde KUB med andra barnet, ok siffror men lite bredare nackspalt skapade oro vilket till slut gjorde att vi valde fvp (34 år). Nu med tredje barnet så var jag 37 år och jag insåg att enbart åldern skulle dra ner siffrorna ordentligt och att KUB troligtvist mest skulle skapa ovisshet och oro så valde vi att gå direkt på FVP.
Stort tack för att ni delar med er!
Känner mig så kluven i denna fråga. Men nu lutar det åt att vi ska göra KUB-test och beroende på svar, ev. gå vidare med fvp!
Cissi - Låter oroväckande att behöva bråka sig till ett fvp om KUB ger låga siffror! :( Hoppas det löser sig för er!
Tipsa mig gärna om en bra privat klinik i Stockholmsområdet för KUB-test och FVP! :)
*dåliga
(menade om KUB ger dåliga siffror!)