Om progesteron test! Har ni haft under 30?
Hejsan!
Den test man använder på kvinnokliniker mäter mängden progesteron i blodet. Man gör detta dag 21 och dag 23 i menscykeln och då ska värdena vara över en viss nivå för att visa att det har skett en ägglossning, men det går inte att se exakt när man haft ägglossning.
Efter ägglossning produceras progesteron (progesteron = det andra kvinnliga könshormonet) från den äggblåsa som ägglossat och omvandlats till en så kallad gulkropp. Produktionen av progesteron börjar direkt efter ägglossningen och stiger till en topp efter ca en vecka, varefter det avtar och sjunker till mycket låga nivåer om inte ägglossningen lett till en graviditet. Att mäta progesteronvärdet är alltså ett sätt att undersöka att man ägglossat. När det är som högst bör det vara minst 30 nmol/L. Det är viktigt att provet tas på rätt tid, det vill säga en vecka efter ägglossningen eftersom man annars kan hamna på en del av progesteronkurvan när den är i stigande eller avtagande.
Jag tog detta från nätet och undrar vad ni har haft på era värden! Jag fick reda på idag att jag bara hade haft 12 efter min första kur! Då kan jag alltså inte ha haft ägglossning? Har telefontid med läkare den 3/8 men undrade efter vad ni hade för erfarenheter av detta.
Så trött på allt detta nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kramar