• PositivaArne

Gamla Svenska namn? :)

Vilka gamla svenska namn kan ni komma på? Tänker gamla, gammeldags. Typ innan 1900-talet (eller äldre naturligtvis) eller tidigt 1900-tal (Kanske farmor/morfar, gammelmormor/gammelfarfar)

Jag brukar gilla gamla namn och det är kul om man kan upptäcka nya favoriter! 

• Svar på tråden Gamla Svenska namn? :)
  • fluu

Finns ju olika slags gamla namn. Jag gillar de riktigt gamla nordiska namnen som är näst intill bortglömda:

Linnar
    Signar
    Lindorm
    Arnar

Sånt skoj. Sen är ju de flesta nanen som är inne nu också poppisnamn för 100 år sen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • PositivaArne
    fluu skrev 2013-10-15 17:18:43 följande:
    Finns ju olika slags gamla namn. Jag gillar de riktigt gamla nordiska namnen som är näst intill bortglömda:

Linnar
    Signar
    Lindorm
    Arnar

Sånt skoj. Sen är ju de flesta nanen som är inne nu också poppisnamn för 100 år sen.

Fina namn allihop. Tror inte jag hört dom. Men det är ju kul om man kan "återanvända" sådana namn. Visst var alla ovan nämnda killnamn? :)
  • fluu
    PositivaArne skrev 2013-10-15 17:30:38 följande:

Fina namn allihop. Tror inte jag hört dom. Men det är ju kul om man kan "återanvända" sådana namn. Visst var alla ovan nämnda killnamn? :)
    Ja, det är killnamn. Många av de riktigt gamla kvinnonamnen lever kvar än, typ Astrid.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lilleskutto

Jag släktforskare lite för några år sedan och lade märke till att det fanns väldigt många Johanna och Erik ända tillbaka till 1700-talet

• Neelah

Ottilia
    Dagmar
    Oliana
    Hulda
    Elna

Bryngel
    Harald
    Sigurd 
    Verner
    Gert 

• Mli 014

Mina barn har gamla namn:

Harald Dan

Sven Egon Valdemar

Snart; Knut Helmer

Gamla släktingar;

Annie

Anita

Astrid

Hulda

Anna

Maria

Märta

Leonora

Dorothea

Alf

Helmer

Dag

Dan

Rune

Stig

John

Erik

Sven

Knut

Karl

Jarl

Men det konstigaste av allt;

Sjul mansnamn i släkten från 1600-talet.

Släktforskning kan många gånger bjuda på "härlingar"

• PositivaArne
    lilleskutto skrev 2013-10-15 18:55:43 följande:
    Jag släktforskare lite för några år sedan och lade märke till att det fanns väldigt många Johanna och Erik ända tillbaka till 1700-talet

Oj, är det så gamla namn? Roligt det här med namntrender :)
Svar på tråden Gamla Svenska namn? :)