• Mollyland

Skoluniform för eller emot?

Vad tycker ni om skoluniform? Vi bor i UK och här har ju alla barnen skoluniform. Jag personligen tycker att det är väldigt bra ur många perspektiv. Min dotter är 4 år och hon trivs bra med rutiner. Hon vet att när man ska till skolan har man skolkläder. Vi slipper allt tjat på morgonen om vad hon ska ha på sig, hon sliter inte lika mycket på sina vanliga kläder och det skapar en samhörighetskänsla hos barnen.

Några nackdelar är att de barnen (speciellt upp i åldrarna) som vill uttrycka sin identitet och stil via kläder kan inte det. Många tror att det ska hjälpa mot mobbning och hets av dyra märkeskläder men det ser barnen till att visa på andra sätt. Först och främst ser man på skolans emblem vilken skola man går i och här i UK finns det bra och dåliga skolor. Sedan kan man via skor, ytterkläder, väskor osv visa hur mycket pengar man har. Klasskillnaderna här i UK är stora och man värderas högt efter vilken skola man går på. Sen låter vissa skolor inte pojkar ha långbyxor förren de fyller tolv eller låter flickor ha strumpbyxor (bara knästrumpor) vilket kan göra det liiiite kallt på vintern.

Vad tycker ni? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skoluniform för eller emot?
  • CeeJay

Jag röstar på "Bryr mig inte" även om jag faktiskt bryr mig 

Tror dock inte mobbing kommer att upphöra, inte på långa vägar, om alla länder/skolor inför skoluniform.
    Jag förstår ditt resonemang men tror att mobbing sker i samma utsträckning med eller utan uniformerna.     

• 3bairns

Jag är absolut för skoluniform. Vi bodde tidigare i UK och både vi föräldrar och barnen saknar skoluniform när vi nu flyttat tillbaka till Sverige.
    Jag tror inte heller att skoluniformen tar bort mobbing, så lätt är inte det problemet men genom att skapa samhörighet är man i alla fall ett steg på rätt väg tycker jag. Självklart har barn också möjlighet att uttrycka sin personlighet även i skoluniform, det är ju bara lättare att se personen och inte bara kläderna. Tyckte dessutom att det fanns billiga och mycket hållbara kläder när vi hade skoluniform. I UK kan man ju nämligen köpa sin uniform på motsv ICA, HM etc så det finns allt ifrån billiga till lite dyrare även om man går på samma skola. Vi la betydligt mindre pengar på barnkläder där.

En annan fördel som barnen upplevde var att när man kommer hem och drar av uniformen är man hemma och ledig, en mer tydlig skillnad på ledig och inte. Att man sen tydligen kunde få beslutsångest för om man skulle ta klänning, byxor eller kjol eller långa eller korta strumpor är ju lite mer förvånande för mig    

• Mollyland
    CeeJay skrev 2013-10-15 21:08:56 följande:

Tror dock inte mobbing kommer att upphöra, inte på långa vägar, om alla länder/skolor inför skoluniform.
    Jag förstår ditt resonemang men tror att mobbing sker i samma utsträckning med eller utan uniformerna.     

Jag skrev ju att jag inte tror att det påverkar mobbning osv.
  • annca

Mot. Motmotmot!
    Av alla skäl man tänka sig kan.

Kanske främst för BARNETS skull. Att få vara barn, med barnkläder, inte en jävla uniform! Lekbara kläder. I glada *personliga* färger.

*Och* för det estetiska. Det ser verkilgen ILLA ut med likadana käder på alla. Hemskt! Speciellt på barn. Titta bara på Lundsberg tex. Vill ni verkligen att det ska se ut så på alla vanliga skolor? Nääää!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • PollMaster

Emot.

De som tror det hjälper mot mobbning kan fundera lite om vad det gör för självkänslan att bli mobbad för att man är ful i sin uniform istället för att ha fel kläder. I egna trasor kan man åtminstone välja något som är hyfsat smickrande för den kropp man har.

• mammalovis

Jag är kluven om det innebär att alla barn ska bära samma färger. I mitt arbete på förskolan är det för mig en fördel att alla barn klär sig olika, åtminstone i initialskedet innan man lärt känna respektive individ. Hade alla behövt bära slöja och "dölja" sig ännu mer hade jag nog inte lyckats att BARA gå på ansiktet i princip.

• Mollyland
    annca skrev 2013-10-16 11:00:47 följande:

Mot. Motmotmot!
    Av alla skäl man tänka sig kan.

Kanske främst för BARNETS skull. Att få vara barn, med barnkläder, inte en jävla uniform! Lekbara kläder. I glada *personliga* färger.

*Och* för det estetiska. Det ser verkilgen ILLA ut med likadana käder på alla. Hemskt! Speciellt på barn. Titta bara på Lundsberg tex. Vill ni verkligen att det ska se ut så på alla vanliga skolor? Nääää!

I Engelska skolan har de mycket striktare klädregler än vad de har på Lundsberg i Sverige. Dock tycker jag inte att det ser illa ut med lika dana kläder på alla barnen.
Svar på tråden Skoluniform för eller emot?