• Anonym (tvillingar)

Ni som fått enäggstvillingar i samma hinnsäck! Ge mig solskenshistorier

Var på ul på spec idag för att kolla tvillingarna en gång till och konstatera om det var enäggs eller tvåäggs.

Det visade sig att det är enäggs och att dom ligger i samma hinnsäck.
    Sämsta förutsättningarna för tvillingar och det händer tydligen bara i 1% av alla tvillinggraviditeter.
    Hela läkarbesöket bestod i att tala om alla risker och att dom inte kan garantera nånting.
    Vad som helst kan hända..

Behöver ju inte dra upp alla risker här, men summan av kardemumman är att ingenting var positivt och jag stortjöt i bilen på väg hem.
    Känner mig nerslagen och behöver muntras upp..

Ni som fått tvillingar som legat i samma hinnsäck, alltså er det gick bra för..
    Ge mig era solskenshistorier, snälla.           

• Svar på tråden Ni som fått enäggstvillingar i samma hinnsäck! Ge mig solskenshistorier
  • accept

Jag väntar enäggs som delar moderkaka med en tunn skiljevägg endast. Inte heller optimalt, men inte "lika illa" eller hur man ska säga...vet inte alls om detta hjälper dig, men jag tänker som så att jag tar det dag för dag, vecka för vecka , liksom nu är det såhär det är..visst, förutsättningarna kunde varit bättre men nu får jag/vi gilla läget. Är även väldigt öppen på jobbet med kmplkationer och risker som kan uppkomma, det har hjälpt mig väldigt mycket iallafall att tänka så och att prata om det,

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • accept

Googlade även , har läst jättemycket om alla risker och då främst om TTS, det är hemskt och skitjobbigt, man kan aldrig vara förberedd, men man kan vara påläst och veta exakt vad det är som kan hända .

• Anonym (tvillingar)

Jag har läst en del och är förberedd på vad som kan hända men det är ju tyvärr så att allt som står är negativt. Därför söker jag lyckliga slut. Jag kommer att ta dag för dag, vecka för vecka, tills dom är ute. Läste att det är endast 20% av dessa tvillingar föds friska om dom föds alls. Inte så bra odds. Pga av dåliga odds så vill jag höra om alla dessa underbara goingar som fötts fram, friska och krya, så att jag får annat än negativitet att tänka på.

• accept

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig...jag ska på flödesultraöjud idag och kontrollera dom små..vilken vecka är du i? När ska du tillbaka? Vilken el av Sverige bor du i? Vill du, kan vi följas åt här..

• verkar

Jag väntar enäggs med tunn skiljeväg och de delar moderkaka, de har även TTS eller ja moderkakan har det. Jag är v 26 och de mår förhållandevis bra än så länge. Jag sätter upp del mål som v 24 ( då börjar de rädda förtidigt födda barn) och v 32 för då skulle de plocka ut om det blev problem och de skulle må bra ändå osv.. Jag har en arbetskamrat som fick enäggsflickor som låg i gemensam hinnsäck hon gick till v 40 och de mår hur bra som hälls. Nu tror jag inte du kommer få gå så långt pga riskerna och det kommer bli täta kontroller. Jag har ett UL per v och kan nog seja att för varje gång känns det lite lättare .. Lite mer positivt. Tänk på vad din kropp har åsta kommit nått som går mot alla odds, dina flickor/ pojkar kommer ha ett fantastiskt band, de kan röra varandra redan nu. Titta på youtube finns en del filmer där, så fint.

Ursäkta min dyslexi
  • accept
    verkar skrev 2013-10-16 07:52:50 följande:
    Jag väntar enäggs med tunn skiljeväg och de delar moderkaka, de har även TTS eller ja moderkakan har det. Jag är v 26 och de mår förhållandevis bra än så länge. Jag sätter upp del mål som v 24 ( då börjar de rädda förtidigt födda barn) och v 32 för då skulle de plocka ut om det blev problem och de skulle må bra ändå osv.. Jag har en arbetskamrat som fick enäggsflickor som låg i gemensam hinnsäck hon gick till v 40 och de mår hur bra som hälls. Nu tror jag inte du kommer få gå så långt pga riskerna och det kommer bli täta kontroller. Jag har ett UL per v och kan nog seja att för varje gång känns det lite lättare .. Lite mer positivt. Tänk på vad din kropp har åsta kommit nått som går mot alla odds, dina flickor/ pojkar kommer ha ett fantastiskt band, de kan röra varandra redan nu. Titta på youtube finns en del filmer där, så fint.
    Ursäkta min dyslexi

Samma som här då, men utan TTS än så länge....jag har med "delmål". Är du sjukskriven? Eller du jobbar?
  • Anonym (Inte jag men)

Jag har inte tvillingar men min man är enäggstvilling utan skiljevägg och med en moderkaka. Han är född i en tid utan fosterdiagnostik så min svärmor hann ju inte oroa sig innan för hon visste inte. De är födda i fulltid (v37). Det blev komplikationer vid förlossningen då ena tvillingen hade den andres navelsträng med sig ut, men det kan jag aldrig tänka mig händer i dag. Den graviditeten hade väl nästan garaterat avslutats med snitt i dagens läge. Så, solskenet består i att TROTS det påvra omhändertagandet under gaviditet och komplikationer under förlossningen så föddes två friska pojkar.

• Anonym (engelska)

Det är klart det kan gå bra! Du kan ju vända på alla risksiffror och tänka att 100-risk = så många det går bra för!
    Men jag förstår att det är jätteoroligt och jobbigt.

Om du vill läsa mer är det nog enklare att hitta på engelska, det heter "monoamniotic twins".

Att bara 20% skulle födas friska låter väldigt lite, i den här studien ser siffrorna helt annorlunda ut: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19155906

Lycka till!

• Anonym (tvillingar)

Tack ni som skrivit lite positiva saker
    Ska faktiskt be läkaren om lite positivitet nästa gång  

Läkarna kommer att ha mig och tvillingarna under ganska stor kontroll. Är just nu i v 10+1.
    Är inbokad på nästa ul i v 16 och därefter så ofta som varannan vecka ev oftare.

Får tyvärr inte föda vaginalt, det blir snitt i v 32-34. Man tar ut dom så tidigt för att minska riskerna.

accept skrev 2013-10-16 07:26:06 följande:
    Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig...jag ska på flödesultraöjud idag och kontrollera dom små..vilken vecka är du i? När ska du tillbaka? Vilken el av Sverige bor du i? Vill du, kan vi följas åt här..

Jag bor i Västra Götaland, vill inte skriva exakt vart än så länge. Har inte gått ut med graviditeten än.
    Jag följs gärna åt
    Anonym (engelska) skrev 2013-10-16 10:14:24 följande:
    Det är klart det kan gå bra! Du kan ju vända på alla risksiffror och tänka att 100-risk = så många det går bra för!
    Men jag förstår att det är jätteoroligt och jobbigt.

Om du vill läsa mer är det nog enklare att hitta på engelska, det heter "monoamniotic twins".

Att bara 20% skulle födas friska låter väldigt lite, i den här studien ser siffrorna helt annorlunda ut: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19155906

Lycka till!

Tack för länken, jag ska absolut läsa den

• Anonym (tvillingar)

Läkaren sa att jag kan höra av mig om jag vill prata med kuratorn.
    Funderar faktiskt på att göra det.

Tvillingarna är inte det ända som pågår i livet just nu, så allt känns väldigt överväldigande just nu.
    Men om jag lyckas bena ut allt så lugnar sig nog både hjärtat och hjärnan en hel del.

• verkar
    accept skrev 2013-10-16 09:18:46 följande:

Ja, jag är sj 50% sedan 1 okt sedan hoppas jag att jag får 100% från 1 nov tror inte det blir några problem med det. Jag arbetar på en förskolan, först på en småbarns avd med bara 1-2 åringar det gick inte särskilt länge så jag bytte till mig en tjänst på en "stor barns avd" istället. När har du BF?
    Ursäkta min dyslexi
  • verkar

- accept Jag är sj 50% just nu men hoppas på 100% från 1 nov. Jag arbetar på en förskola. När har du BF? Har de sagt något om hur länge du får gå om tvillingarna mår bra?

Ursäkta min dyslexi
  • accept

Jag får gå tiden ut, men inte längre, förutsatt att dom mår bra. Jag är fr.o.m. Måndag sjukskriven på heltid..jobbar på en medicinavdelning på sjukhus där det är väldigt tungt och mycket smittor i perioder, är i v 21, med min dotter jobbade jag mitt sista pass i v 36 o sen kom hon i v 38, så detta känns nytt för mig Jag har BF 1/3, och du? Vet ni kön på era ? TS: Tror det hade kunnat hjälpa dig mycket att få ventilera detta med en kurator

• verkar

Jag har BF 14/1 så senast nyår för här får man inte gå längre än v 38 med tvillingar. Vi ska prata om förlossning på nästa läkarbesök.

Ursäkta min dyslexi
Svar på tråden Ni som fått enäggstvillingar i samma hinnsäck! Ge mig solskenshistorier