• scrapparlotta

    för att inte min dotter ska frysa i vinter??

    Vad har man på sig vintertid i ett ridhus för att inte frysa ihjäl? Min dotter, 9 år har ridit nåt år nu. Innan har hon haft termobyxor på sig, men nu när hon har börjat att trava och galoppera är det inte det bästa eller? Eller finns det termobyxor som är som ridbyxor? Eller vad har man? Och var kan man hitta till bra priser? Har dom på gekås?

    Även vantar och på fötterna, vad har ni där? Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden för att inte min dotter ska frysa i vinter??
  • tjej87

    Det finns termoridbyxor men dom är ju typ som vanliga termobyxor i bylsigheten vilket inte är så smidigt när man rider lektion, dom passar mer för uteritt eller liknande. Jag stod ut och frös när jag red, jag offrade mig gärna för ridningen :P bästa alternativet tycker jag är lite förstora ridbyxor så man får plats med underställ och sen raggsockor på det och sen termobyxor att dra på efter :)

  • scrapparlotta
    tjej87 skrev 2013-10-15 20:48:58 följande:
    Det finns termoridbyxor men dom är ju typ som vanliga termobyxor i bylsigheten vilket inte är så smidigt när man rider lektion, dom passar mer för uteritt eller liknande. Jag stod ut och frös när jag red, jag offrade mig gärna för ridningen :P bästa alternativet tycker jag är lite förstora ridbyxor så man får plats med underställ och sen raggsockor på det och sen termobyxor att dra på efter :)
    Ok....vill inte gärna att hon fryser, hon är så himla smal och fryser ofta i normala fall. Funkar det inte alls att rida i termoridbyxor?

  • tjej87

    Det funkar att rida men man får ju kanske inte ut så mkt av lektionen eftersom det är bylsigt och då svårare att rida ordentligt och inte bara åka häst... Läraren ser inte heller lika tydligt

  • tjej87

    Vantar så tipsar jag om att ha sånna tunna fingervantar och sen tjocka vantar utanpå. När det är riktigt kallt så är ridtumvantar bra :)

  • Emmut
    scrapparlotta skrev 2013-10-15 20:52:00 följande:
    Ok....vill inte gärna att hon fryser, hon är så himla smal och fryser ofta i normala fall. Funkar det inte alls att rida i termoridbyxor?

    Jag tycker det funkar. Men när jag red lektion hade jag långkalsonger, ridbyxor, tjocka ridstrumpor, fodrade ridstövlar, underställströja, tjocktröja, vinterjacka och halvtjocka fleecevantar. :)
  • Harvester

    Antingen bra underställ eller termoridbyxor, SÅ klumpigt är det inte att det spelar en nioåring nån roll, skillnad om man hopptränar etc på lite högre nivå. Finns termoridbyxor med skoning så man inte halkar omkring. Fliesridvantar, underställströja, flieströja samt varm täckjacksväst. Undvik tjock vinterjacka om det går, det om nåt blir klumpigt. Köp graningestövlar el liknande med ordentliga yllestrumpir i, de där gummi- eller konstläderstövlarna som finns blir iskalla av stigbyglarna och fötterna kyler sen ner hela kroppen..

  • Lajkie

    Men ullunderställ och vanliga ridkläder borde väl fungera bra? Hon kan ha jacka tills lektionen börjar, ta sv sig den när hon blir varm.
    Arbetar de effektivt under lektionen så borde hon absolut bli varm.
    Efter lektionens slut så på med jacka igen och eventuellt tjockare byxor.
    Som ovan sa: rejäla ullsockor och ridskor/stövlar, inga gummistövlar eller konstläder.

  • JGBM

    Se till att hon har ordentligt varmt på fötterna i första hand är mitt tips. Stoppa i en varm yllesula i skon, det gör mycket. Under ridbyxorna ett par ordentliga ylle långkalsoner, de i merinoull är grymma. Termobyxor fungerar också när det är riktigt kallt. Sen underställströja, fleece eller nått som mellanlager och en fodrad vindtät jacka. Fodrade bra ridvantar finns men de är dyra, runt 500 lappen i ridsportbutik. Tänk på att vinden gör mycket kyla även för händerna. Inga ofodrade fleecevantar värmer tillräckligt från vinddraget som blir när hästen rör sig. Prova att cykla med vantarna, då vet man om de funkar eller ej för ridning. Själv rider jag i Hestras vantar för längsskidåkare. Relativt tunna så de ger en bra ridkänsla, men vindtäta och med grepp i skinn i handen. Super!!! Kommer själv i håg de där hemska ridlektionerna i konstläderridstövlar och fel kläder..... fy tusan, man frös ju så man grät ibland. Nu för tiden finns det även stövelvärmare som man "klickar till" och stoppar ner. Aldrig provat själv men ska tydligen fungera.

  • scrapparlotta

    Kan ni tipsa om nån bra nätbutik som säljer såna här kläder till vettiga priser? Nån som vet om dom har mycket sånt i ullared?

  • JGBM

    Just det. Öronen skyddar jag med en tunn yllemössa eller rånarluva i merinoull under hjälmen. Sen finns det såna öronmuffar som finns på slalomhjälmar som man sätter fast i hjälmens trepunktsfäste. Lycka till!

Svar på tråden för att inte min dotter ska frysa i vinter??