• Anonym (gravid)

50 + 50 %

Hej!

Jag väntar barn i mars och har nu fått inkomstblanketten att fylla i tillsammans med min arbetsgivare för att beräkna SGI. Jag har en fast tjänst på 50 %, men under det senaste året har jag haft utökad tjänst, både hos samma arbetsgivare och i våras även hos en annan. Perioden 1 juli-31 december jobbar jag heltid hos en och samma arbetsgivare, alltså 50 % fast tjänst + 50 % tidsbegränsad.

Dels undrar jag hur vi ska fylla i blanketten när jag både har fast och tidsbegränsad anställning hos samma arbetsgivare och dels undrar jag vad som händer med min SGI när mitt vikariat går ut 31 januari, men föräldraledigheten börjar först i mars?

• Svar på tråden 50 + 50 %
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom heltidsanställningen utifrån vad du skriver är sex månader så är det inkomst och årsarbetstid på heltid ni ska uppge.

Om din anställning tar slut så är det efter vad jag förstår kortare tid än sex månader kvar till beräknad förlossning och om då anställningen har varat i minst 6 månader så händer ingenting med din SGI.

Du kan läsa mer om vad som gäller för föräldrapenning och sjukpenninggrunade inkomst i vårt faktablad gällande föräldrapenning. Bifogar en länk till faktabladen.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/broschyrer_och_faktablad/faktablad/

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden 50 + 50 %