• Anonym (???)

Hur länge håller sushi???

Någon som vet hur länge sushi kan hålla sig fräscht och ätbart?

Tänkte köpa sushi på torsdag eftermiddag inför fredagkväll (tjejkväll och de har ju givetvis bara bra priser på sushistället fram tills på torsdag så jag sparar 300 kr om jag handlar allt på torsdagen), tänkte hålla det i kylen fram tills att det ska ätas, nigri och maki. Någon som vet? Riskerar jag att förgifta tjejerna?

• Svar på tråden Hur länge håller sushi???
  • roffe

Grejen är att du kan ju köpa sushi på tex Ica Maxi, som är t ex 8 bitar förpackade i typ en plasttallrik med lock. Dessa har en bäst före dag som inte är samma dag som tillverkningen, så om man kyler maten borde det gå att äta den dagen efter.

Jag har köpt sådana säkert 10 ggr och aldrig blivit dålig.

Jag har även gjort sushi hemma själv, gjort fler rullar än vad går åt på en gång och ätit en dagen efter.
    Då har jag haft sushiris, nori, gurka, omelett, räkor, crabsticks, salladslök. 
    Aldrig blivit sjuk av det heller. Har bara skurit dom i bitar, lagt på tallrik, plastat och lagt i kylen.

Har dock inte använt lax till detta, men varför skulle lax bli dåligt i kylen över en natt liksom. 

Handla sent på torsdagen, ställ allt i kylskåpet och ät på fredagen. Borde inte vara några problem. 

• Harvester

Frågade på mitt sushiställe en gång och de rekommenderade max 4-5h i kylskåp. Den man köper på Ica är nog gjord i "extra rena förhållanden" etc (äter nån verkligen sån sushi...?)

• Harvester

PS Du borde nog informera de som ska äta att sushin är från gårdagen åtminstone så de kan välja om de vill riskera matförgiftning eller inte. Jag personligen skulle inte chansa då jag har extremt lätt att bli matförgiftad.

• roffe
    Harvester skrev 2013-10-16 18:47:28 följande:
    Frågade på mitt sushiställe en gång och de rekommenderade max 4-5h i kylskåp. Den man köper på Ica är nog gjord i "extra rena förhållanden" etc (äter nån verkligen sån sushi...?)
    Jag har ätit den när jag inte orkat laga mat :P
    Den är typ...inte alls så god som på restaurang.
    Det går väl inte riktigt att jämföra, det är som att jämföra en riktigt god pizza med en billys panpizza ungefär.
    Inte samma grej. Duger i yttersta nödfall haha =)

Det är ju fortfarande samma råvaror, det är ju som att köpa en färdigrätt. Klart det är godare med pannbiff man gjort själv, men det går att äta från Färdigrättsdisken oxå. Fast inte lika gott =) 
  • Felizia

Hade inte ätit "gammal" sushi. Jag vill se när de gör den och känna att riset är nykokt - det är märkligt nog vanligt att bli matförgiftad av gammalt ris. Det ska inte ätas om det är kokt för mer än två dagar sedan. Gäller även hemma!

• storsuggan
    Anonym (???) skrev 2013-10-16 09:58:37 följande:
    Någon som vet hur länge sushi kan hålla sig fräscht och ätbart?

Tänkte köpa sushi på torsdag eftermiddag inför fredagkväll (tjejkväll och de har ju givetvis bara bra priser på sushistället fram tills på torsdag så jag sparar 300 kr om jag handlar allt på torsdagen), tänkte hålla det i kylen fram tills att det ska ätas, nigri och maki. Någon som vet? Riskerar jag att förgifta tjejerna?
    Jag tror inte att du riskerar att förgifta tjejerna, däremot är gårdagens sushi inte hälften så god som nygjord, enligt min egen erfarenhet i alla fall. Vill du verkligen bjuda tjejerna på nåt gott ska du hämta hem den så sent som möjligt innan du tänker bjuda. Det är värt 300 kr extra, och har du det knapert kan du spara in pengarna på att äta lite billigare vardagsmat ett par veckor...
  • roffe
    Felizia skrev 2013-10-16 18:57:56 följande:
    Hade inte ätit "gammal" sushi. Jag vill se när de gör den och känna att riset är nykokt - det är märkligt nog vanligt att bli matförgiftad av gammalt ris. Det ska inte ätas om det är kokt för mer än två dagar sedan. Gäller även hemma!
    Oj, jag måste haft en himlans tur. Speciellt sushiris är ju mer sterilt iom vinägern så jag har chansat friskt så länge allt luktar som vanligt. Kanske ska vara lite försiktigare :D

Alla rester jag äter hemma värmer jag på som fan för dom inte ska var a otäcka, men just sushi är ju kall mat, så där är det ju faktiskt lite lömskare, bra att du påpekade detta om riset =)
  • Khaleesi

Jag skulle inte vilja ät gårdagen sushi. Fråga på restaurangen om du kan beställa och betala dagen innan iaf? Är du stammis och vänlig går det säkert att ordna.

• Anonym (A)
    Felizia skrev 2013-10-16 18:57:56 följande:
    Riset är inte problemet. Vinägern gör det svårt för bakterier att växa. Snarare övriga ingredienser som kan göra att man blir sjuk.
  • Felizia

Förvisso. Fast jag tror vissa sushihak "bunkrar" ris men sköter fisk/skaldjur bättre. Kokt ris ska kylas fort och inte stå kvar i en varm riskokare - som på thaibuffeer t ex... Bläh!

Svar på tråden Hur länge håller sushi???