• Anonym (Trötter)

Hur lämnar man ett "perfekt" fårhållande?

Jag är gift och lever i ett "perfekt" förhållande. I alla fall ser det ut så på utsidan. Men jag är helt säker på att jag vill skiljas trots att vi har det så "bra". Problemet är att vi har inget känsloliv tillsammans längre. Inget sex, inget mys, ingenting. Vi bråkar inte heller så därför antar jag att det kan tyckas att vi har det "bra".

Jag är helt säker på att jag vill skiljas, men samtidigt känns det som att jag "kastar bort" ett bra liv. Men för mig är det inte bra. Jag älskar inte min fru längre och jag känner bara olust i närheten.

Hur förklarar man att man vill separera för nån som vill ha en massa anledningar på vad som är fel. För egentligen är ju inget "fel" med förhållandet, bara det att det ger mig inget längre och jag har ingen kärlek kvar att ge.

Nån mer som känner igen sig?

• Svar på tråden Hur lämnar man ett "perfekt" fårhållande?
  • Indigo

Bara gör det. Säg som det är.
    Själv gick jag i flera år och velade innan jag kom till skott och sa att jag ville skiljas, av just de anledningarna du nämner och det är verkligen något jag ångrar idag, att jag slösade bort dessa år för oss båda. 
    Gå inte i flera år och vänta.
    Var rak, ärlig och schysst.
    Säg just det du skriver här, att känslorna är slut och att relationen inte ger nåt längre.
    Hon vill väl ändå inte vara med någon som inte vill vara med henne? 

• Mimmis rum
    Anonym (Trötter) skrev 2013-10-16 10:47:53 följande:
    Jag är gift och lever i ett "perfekt" förhållande. I alla fall ser det ut så på utsidan. Men jag är helt säker på att jag vill skiljas trots att vi har det så "bra". Problemet är att vi har inget känsloliv tillsammans längre. Inget sex, inget mys, ingenting. Vi bråkar inte heller så därför antar jag att det kan tyckas att vi har det "bra".

Jag är helt säker på att jag vill skiljas, men samtidigt känns det som att jag "kastar bort" ett bra liv. Men för mig är det inte bra. Jag älskar inte min fru längre och jag känner bara olust i närheten.

Hur förklarar man att man vill separera för nån som vill ha en massa anledningar på vad som är fel. För egentligen är ju inget "fel" med förhållandet, bara det att det ger mig inget längre och jag har ingen kärlek kvar att ge.

Nån mer som känner igen sig?
    Visa henne vad du skrev här!! 
  • Anonym (BM)

Jag tycker tvärtom, TS. det är ju när det inte finns kärlek, närhet och sex som man ska lämna. Deta är ju vad äktenskapet ska vila på, den känslomässiga biten. Har man den kan man komma över andra hinder. Men är kärlekn borta så är det helt OK att lämna.Och det ska räcka som förklaring, din fru måste väl ändå också veta att ni lever utan ömhetsbetygelser er emellan.

• Anonym (...)

Du skriver ju att ni inte har något känsloliv tillsammans längre, inge sex inge mys lr nått...är inte det tecken på att det inte alls är perfekt?

• Shades

Jag har själv varit i din situation och mitt råd till dig är att tala med kvinnan. Troligtvis känner hon likadant och även om allt verkar "perfekt" mår säkert inte heller hon speciellt bra just nu.

Antingen försöker ni igen eller så flyttar ni isär som vänner. Ibland är gräset faktiskt grönare på andra sidan :)

• Anonym (Trötter)
    Anonym (...) skrev 2013-10-16 11:03:42 följande:
    Du skriver ju att ni inte har något känsloliv tillsammans längre, inge sex inge mys lr nått...är inte det tecken på att det inte alls är perfekt?
    Därför skrev jag med citationstecken. Det är ju svårt för omgivningen att förstå eftersom de tycker att vi är ett perfekt par och poängterar det gärna för oss.
  • Eterisk
    Anonym (Trötter) skrev 2013-10-16 11:13:50 följande:
    Därför skrev jag med citationstecken. Det är ju svårt för omgivningen att förstå eftersom de tycker att vi är ett perfekt par och poängterar det gärna för oss.
    Det gör väl inget om omgivningen inte begriper något? Människor som uttalar sig om andra relationer på det sätt du nämner här brukar ändå bedriva en massa spekulationer i sovrummet hemma hos dem själva. 

"Men Rune, vad tror du egentligen? Inte kan väl Håkan och Ingela ha det så där bra som det verkar? Jag blir alltid misstänksam när något verkar vara för perfekt. Nä, sanna mina ord, Rune - de där två kommer att skilja sig. Jag tror inte ens att de har sex längre. Haha, så mycket för Ingelas jävla tränande, vad hjälper det att se ut som hon gör när de ändå uppenbarligen är olyckliga tillsammans! Eller vad säger du, Rune? Rune? Rune? Rune, för fan - sover du?!?" 
  • siolina
    Anonym (Trötter) skrev 2013-10-16 11:13:50 följande:
    Vad omgivningen tror har väl inte med saken att göra?

Har ni barn ihop? Har ni pratat om bristen på gnista? Gjort något för att tända den igen?
  • Anonym (Hanne)

Varför inte gå till en terapeut och prata hur ni kan få tillbaka gnistan igen. Om allt annat är perfekt men att ni kommit in i den berömda slentrianen så kanske en terapeut kan hjälpa er att finna gnistan igen. Oftast glömmer man av vad det var som gjorde att man tände på sin partner från början för att det har blivit så många måsten i vägen.

Jag har varit tillsammans med min man i 20 år och gifta i 17 år och vi har haft rejäla dipar t.o.m att jag hittade en annan, hade aldrig en sexuell relation med den mannen men en känslomässig och det var tufft i sig. Jag fick iaf välja och jag valde att stanna hos min man och 2 år senare fann jag gnistan igen och nu har vi haft det bra i 7 år.

• Anonym (kämpa?)

Men varför bara ge upp? Har ni småbarn? På vilket sätt underlättar du din partners vardag? Får hon ta allt ansvar för barn och hem? Så mycket att hon inte orkar ha sex, vara gosig och vilja vara nära? Hon kanske är helt slut, lider av sömnbrist....Ja, hur ser omständigheterna ut? 

Prata, prata, prata.....Jag skulle inte ge upp ett förhållande som fungerar om man bortser från sex och pirr i magen. Även under tuffa tider då det känns som man inte älskar längre, kan känslorna finnas kvar men de är så väl gömda under vardagens slit och krav. Är det inte värt att försöka hitta tillbaka till det? Särskilt om ni har barn tillsammans, för kärnfamiljen får ni inte tillbaka och absolut inte en partner som älskar och engagerar sig i dina barn som din fru.   

• Dynastar

Det är inget perfekt förhållande om det saknas sex och intimitet, det kan inte hon heller tycka. Säg det till henne, du vill ha närhet, ömhet och sex, tycker hon att det är bra som det är så passar ni tyvärr inte ihop.

• Anonym (japp)

Känner igen mig ja. Jag önskar nästan att vi bråkade så det fanns något att ta på, så att säga. Men det hör nog till vår relationen. Ingen passion ...jag känner mig som en zombie. Gahhh

• Anonym (sarasofia)

Här är en till. Jag är mest irriterad på honom fast han är världssnäll o bästa pappan man kan tänka sig. Vill inte alls kela gosa eller ha sex längre, inte ALLS, tänder inte alls längre och då känns det som om det är fel mot både honom o mig att fortsätta. Jag ääälskar att sitta vaken ensam (som nu) eller än bättre - om han far på något eget nån kväll (vilket händer en gång i året typ), jag HATAR sport på tv o hans sätt o äta o rapa o....bla bla...Jag vet, jag är säkert elak men vad göra.....

• Anonym (svårt/enkelt)

Har varit i exakt samma situation där vårat förhållande var helt perfekt i allas ögon. Vi hade allt, gott ställt, tryggt, fint hus, sommarstuga och många bra vänner som vi umgåtts med tillsammans. 

Men jag märkte inte att kärleken började svalna och att vi så sakteliga började bli lite elaka mot varandra, och till slut tystnade vi och började lever olika liv. Jag kände mig ensam fast vi var två. Vi pratade alltid om samma saker och kände inte att vi passade ihop längre. Det blev konflikter med barnen för vi hade olika syn på saker när de kom in i tonåren.

Kärleken dog. När jag sa att jag ville ha en betänktetid kändes det svårt. Jag kunde göra allt utom att fortsätta vara tillsammans. Ville inte vara ett par längre utan trivdes med alla andra roller hemma.

Det gick snabbt att hitta varsitt hörn i huset att slå sig ner i. Vi berättade för barnen hur läget var, att vi inte längre älskade varandra. 

"De vet vi redan. Ni har hållt på så här i två år", sa ett av barnen.

Nu är vi skilda. Och jag kan faktiskt säga helt helt helt ärligt att vi har det mycket bättre allihopa - 3 barn och vi vuxna. Innan var det en spänd stämning hemma och vi kände att vi höll varandra tillbaka för att trivas i livet. Båda längtade efter något annat.

Men att skilja sig var inte lätt och det känns ibland fortfarande jobbigt och vi "misslyckades". Men jag vill verkligen inte vara intim. Inte på något sätt och jag kan inte leva utan det resten av mitt liv.

Nu går jag med lätta steg och känner att livet så sakteliga kommer tillbaka. Innan kände jag mig instängd och nu känner jag mig fri.  

• Anonym (svårt/enkelt)

Och hur man förklarar?

För mig blev det så här -  sa jag bara rakt ut att jag inte har någon kärlek på det sättet kvar.

Upplevelsen var samma från bådas håll. Ändå blev vi så himla osams och bittra under själva processen att skiljas. Nu i efterhand har vi landat och har det bättre än innan. 

Vill inte tillbaka till det där "spelet" där ingen av oss kunde känna sig äkta. Barnen mådde inte bra av det. 

Så säg det bara. Så rullas bollen igång.  

• Anonym (undrar)
    Anonym (svårt/enkelt) skrev 2013-10-23 02:58:17 följande:
    Har varit i exakt samma situation där vårat förhållande var helt perfekt i allas ögon. Vi hade allt, gott ställt, tryggt, fint hus, sommarstuga och många bra vänner som vi umgåtts med tillsammans. 

Men jag märkte inte att kärleken började svalna och att vi så sakteliga började bli lite elaka mot varandra, och till slut tystnade vi och började lever olika liv. Jag kände mig ensam fast vi var två. Vi pratade alltid om samma saker och kände inte att vi passade ihop längre. Det blev konflikter med barnen för vi hade olika syn på saker när de kom in i tonåren.

Kärleken dog. När jag sa att jag ville ha en betänktetid kändes det svårt. Jag kunde göra allt utom att fortsätta vara tillsammans. Ville inte vara ett par längre utan trivdes med alla andra roller hemma.

Det gick snabbt att hitta varsitt hörn i huset att slå sig ner i. Vi berättade för barnen hur läget var, att vi inte längre älskade varandra. 

"De vet vi redan. Ni har hållt på så här i två år", sa ett av barnen.

Nu är vi skilda. Och jag kan faktiskt säga helt helt helt ärligt att vi har det mycket bättre allihopa - 3 barn och vi vuxna. Innan var det en spänd stämning hemma och vi kände att vi höll varandra tillbaka för att trivas i livet. Båda längtade efter något annat.

Men att skilja sig var inte lätt och det känns ibland fortfarande jobbigt och vi "misslyckades". Men jag vill verkligen inte vara intim. Inte på något sätt och jag kan inte leva utan det resten av mitt liv.

Nu går jag med lätta steg och känner att livet så sakteliga kommer tillbaka. Innan kände jag mig instängd och nu känner jag mig fri.  

Hej, ursäkta min nyfikenhet, men undrar så om du är man eller kvinna?
  • Anonym (ännu en)

Jag och min fru lever också i det som alla tror det perfekta förhållandet. Alla ser det som om det är frid och fröjd med vår relation. Stabila förhållanden, trygghet, bra jobb, tre fina och glada barn, hus, båt, stugor, öppna inför andra etc. Problemet är att vi inte kan prata med varandra, inte vara nära, inga kramar, inga kyssar, inget sex. Vi är aldrig irriterade eller sura på varandra. Låter oss ha en massa egentid, egna intressen och dessutom flera gemensamma. Men det håller inte längre. Vi står och stampar och inget händer. Försöker ta steget och har provat på att ta upp att vi inte funkar för varandra längre. Provade med familjeterapi. Jag ser inget som helst hopp längre men steget att skiljas är enormt stort. 

Jag hoppas och tror att vi kan få en "lycklig" skilsmässa. Jag har en betydligt bättre ekonomi än henne, men kommer göra allt för att hon kommer få ett bra liv och att pengar inte ska vara något bekymmer för henne.

nu kan jag inte vänta längre med det avgörande samtalet, nu måste vi få ett avslut 

Svar på tråden Hur lämnar man ett "perfekt" fårhållande?