• Anonym (rädd)

Ont i vänster bröst :(

Jag har haft konstig smärta i mitt vänstra bröst ett tag, vid menstruationerna så blir det dubbelt så stort som det högra och varmt. Jag har väldigt små bröst så det blir inget som kan hänga ner direkt men det kliar och är små vätskande blåsaktiga plitor av och till på "undersidan".

Det har varit så här under ett antal menscykler och jag har hela tiden kopplat ihop det med pms och inte brytt mig mer. Men nu sista tiden så går det inte över, bröstet går inte tillbaka och blir"normalt" ett par veckor utan svullnaden och det onda kvarstår.
    Det gör inte ont hela tiden men i vissa lägen, om jag ligger på mage (går inte) om jag tar ihop bröstet så smärtar det så det går som en stöt rakt upp i huvudet , ONTGråter
    Svårt att förklara var det onda sitter men det känns som precis rakt in bakom bröstvårtan liksom, tänker mig en inflammation i någon körtel.
    Jag har ofta haft läckage ur brösten, båda - inte bara det vänstra. Vätskan har varit grådassig grumlig och inte klar eller blodblandad. Jag är 43 år och gissar att jag är på gång att övergå i klimakteriet då mina menscykler är rubbade av och till.

Jag missade min mammografi-tid förra veckan men fick en ny om 14 dagar så det är redan inplanerat. Däremot förstår jag inte om jag ens kommer kunna göra det på det vänstra bröstet!!! Det gör så ont och jag kan inte ens själv klämma ihop det, kan inte tänka mig att pressa det mellan två plattor Gråter 
    Snälla är det någon som haft liknande och har det gått över? Hur gör man mammografi om det inte går för att det gör för ont?! 

• Svar på tråden Ont i vänster bröst :(
  • Anonym (underläkare)

Hej ts. 

Jag har jobbat tillsammans med många äldre och erfarna läkare, både bröstkirurger och onkologer.
    De är alla rörande överens om att alla former av avvikande bröstsymtom skall kollas upp. Alltid.

Du beskriver ganska uttalade symtom; smärta, klåda, svullnad, vätskande plitor, läckage. 
    Detta MÅSTE kontrolleras, tämligen omgående. Det är inte normala symtom som kan relateras till PMS.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med den husläkare/vårdcentral du tillhör, eller om det finns möjlighet direkt med bröstmottagningen, och förklara läget precis. Vänta inte i 14 dagar.

Lycka till. 

• Anonym (rädd)

Tack för svar!

Jag har funderat och oroat mig ett tag, som de flesta googlar man och läser all information man kommer över och vart man än läser så är det alltid samma sak : "Bröstcancer gör inte ont"  typ...

Samtidigt är jag den typen som är rädd att komma till läkare som en hypokondriker för att det överallt pratas bröstcancer nu, dels har jag ju tid redan om 14 dagar och jag antar att det är mammografi de ändå remitterar till? Jag klämmer och känner men hittar ingen knöl, hela bröstet känns väldigt knöligt och som hård bindvävnad. Det är det där onda just som jag inte känner igen som känns jobbigt Rynkar på näsan 

Om det inte går att göra mammografi på grund av att jag har för ont, får man göra ultraljud då eller hoppar de bara över tills det är dags för nästa kontroll? Jag har aldrig ens oroat mig över brösten innan men på något sätt känns det inte riktigt bra. Jag förknippar ju bröstcancer med den obligatoriska knölen och det känner jag ingen.
    Samtidigt blir man nojig när man läser att så många inte upptäckte bröstcancer vid mammografin, att den inte alls ser allt tvärtom! Usch, jag vet inte vad jag ska tro Gråter

• Anonym (underläkare)
    Anonym (rädd) skrev 2013-10-16 12:37:23 följande:
    Tack för svar!

Jag har funderat och oroat mig ett tag, som de flesta googlar man och läser all information man kommer över och vart man än läser så är det alltid samma sak : "Bröstcancer gör inte ont"  typ...

Samtidigt är jag den typen som är rädd att komma till läkare som en hypokondriker för att det överallt pratas bröstcancer nu, dels har jag ju tid redan om 14 dagar och jag antar att det är mammografi de ändå remitterar till? Jag klämmer och känner men hittar ingen knöl, hela bröstet känns väldigt knöligt och som hård bindvävnad. Det är det där onda just som jag inte känner igen som känns jobbigt Rynkar på näsan 

Om det inte går att göra mammografi på grund av att jag har för ont, får man göra ultraljud då eller hoppar de bara över tills det är dags för nästa kontroll? Jag har aldrig ens oroat mig över brösten innan men på något sätt känns det inte riktigt bra. Jag förknippar ju bröstcancer med den obligatoriska knölen och det känner jag ingen.
    Samtidigt blir man nojig när man läser att så många inte upptäckte bröstcancer vid mammografin, att den inte alls ser allt tvärtom! Usch, jag vet inte vad jag ska tro Gråter
    Det finns en sorts bröstcancer som GÖR ont.
    Som ger symtom i form av svullnad, rodnad, klåda, ibland utslag och sekretion från bröstvårtan, kort sagt symtom på en inflammatorisk process i bröstet. Vi benämner denna sort som just "inflammatorisk bröstcancer".
    Vid inflammatorisk bröstcancer finns det oftast INTE någon kännbar knöl. 

Förstår du varför det du skriver oroar mig?

Nu är jag väldigt rakt på sak, jag menar inte att skrämmas.
    Jag vill bara motivera allvaret i situationen och, som sagt, uppmana dig att söka för detta omgående.
  • sagakarlsdotter

Jag tycker du ska söka dig till läkare omgående. Vänta inte 14 dagar. Du får bättre svar från en läkare än här.

• Anonym (Ghj)

Det låter som symptom på inflammatorisk bröstcancer, vilket drabbar yngre kvinnor och är väldigt aggressiv, så en undersökning är ett måste. Det kan även vara nåt helt ofarligt.

• Anonym (Ghj)
    Anonym (rädd) skrev 2013-10-16 12:37:23 följande:
    Tack för svar! Jag har funderat och oroat mig ett tag, som de flesta googlar man och läser all information man kommer över och vart man än läser så är det alltid samma sak : "Bröstcancer gör inte ont"  typ... Samtidigt är jag den typen som är rädd att komma till läkare som en hypokondriker för att det överallt pratas bröstcancer nu, dels har jag ju tid redan om 14 dagar och jag antar att det är mammografi de ändå remitterar till? Jag klämmer och känner men hittar ingen knöl, hela bröstet känns väldigt knöligt och som hård bindvävnad. Det är det där onda just som jag inte känner igen som känns jobbigt   Om det inte går att göra mammografi på grund av att jag har för ont, får man göra ultraljud då eller hoppar de bara över tills det är dags för nästa kontroll? Jag har aldrig ens oroat mig över brösten innan men på något sätt känns det inte riktigt bra. Jag förknippar ju bröstcancer med den obligatoriska knölen och det känner jag ingen. Samtidigt blir man nojig när man läser att så många inte upptäckte bröstcancer vid mammografin, att den inte alls ser allt tvärtom! Usch, jag vet inte vad jag ska tro 

PS, just inflammatorisk bröstcancer presenteras utan knölar.
  • Anonym (Undrar)

Hej, en gammal tråd men hur gick det för dig? 

hitta man orsaken bakom dina besvär? 

Svar på tråden Ont i vänster bröst :(