• Volvo

Ny på Levaxin - När börjar jag må bättre?

Hej! 

Hur lång tid tar det att må bättre av medicinen? 
    Fick för en vecka sedan levaxin utskrivet.
    Skulle börja med 25 (mg?) i 2 veckor. Och sedan höja till 50.

Jag har väl 90% av symptomen man kan ha. Men det som gnager mig mest är värken i händer,käke,bröstben nacke och den sjuka tröttheten som varierar med ngn konasig yrsel/dimma.

• Svar på tråden Ny på Levaxin - När börjar jag må bättre?
  • Ele

Tyvärr finns det inget generellt svar, utan det beror på dina värden, hur länge du har varit sjuk osv. En allmän riktlinje (så som jag har uppfattat det) är att man först blir piggare (och ev får hypersymtom) efter 1-3 v efter doshöjning/insättning, för att det sedan ska plana ut och förbättra hyposymtomen generellt. Men det kan ta 6-12 mån innan man blir bra/signifikant bättre, och detta är tid man räknar efter att man fått stabila värden. 

Det finns en generell sköldkörteltråd, där det står mycket matnyttigt som jag vill tipsa om:
    www.familjeliv.se/Forum-24-95/m52081292.html

• JPT

Nu vill jag inte vara negativ här, men jag började äta Levaxin i maj och känner mig fortfarande inte bra Obestämd
    Började på 25 men är uppe i 100 nu... 

• greeneyes

Jag började med 75 Levaxin och efter två veckor höjde jag till 100. Mådde bättre inom en månad och då låg TSH bra också.

Det finns tydligen någon formel för ungefär hur mycket Levaxin man borde behöva (även om det kan diffa). Min läkare utgick från den när de satte mig på 100, och i mitt fall stämde det. Har inte koll men du kan säkert googla fram den.

Lycka till!

• rudbeckia

Volvo, Orsaken till att du får börja med 25 och sen öka succesivt är att kroppen lått får hyper symtom, alla tål inte att börja på höga doser direkt. Det tar ca 4-6 veckor för kroppen att vänja sig vid en doshöjning och då brukar man får göra nya blodprover för att se hur det går.

Det är olika för alla hur snabbt man blir bättre och är också beroende på hur dåligt man har varit, för mig tog det nog över 2 år innan jag började känna igen mig själv men jag hade gått väldigt länge med symtom utan att fatta vad det var.

Svar på tråden Ny på Levaxin - När börjar jag må bättre?