• eco

Vad tycker ni om namnet Sigrid?

Har just fått en liten flicka och vi känner på namnet Sigrid. Min man tycker det är det finaste namn som finns. Själv tycker jag det är vackert, men funderar på om det låter lite "hårt"...? Gillar annars mjuka namn som Elsa och Maja. Vad tycker ni om Sigrid?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sigrid?
  • roffe

Sigrid är jättefint! Jag tycker inte det låter hårt, jag tänker på en flicka på en sommaräng när jag hör det namnet :) Med blommor i håret. Sådär naturligt vacker, som Arns tjej :)

• asatantrosa

Tycker Sigrid är jättefint! Passar på ett barn och en vuxen kvinna. Tycker inte det låter hårt men kanske är färgad av att min svägerska heter Sigrid och är jättemjuk i sin personlighet

• Erfdgt

Jag tycker det är jättefint och jag tycker inte det låter hårt alls. Om man inte säger det när man är jättearg med väldigt bestämd röst :P

• eco

Tack för att ni bidrar med era åsikter! Vi har redan börjat kalla dottern för Sigrid, men jag som velar kring att ta ett beslut. Det är ett så stort beslut med namn tycker jag!! Funderar så mkt så jag tappar bort känslan för namnet. Blir glad av att höra era associationer!

• Duckan

När maken föreslog Sigrid (Ingrid och Astrid tog han också upp) för 7 år sen vred jag mig i plågor för jag tyckte att det var så fult. Vi enades om Siri till slut.
    Idag kan jag för det första ångra att det inte blev Ingrid för det är ju så fint. Eller varför blev det inte Sigrid som är mer ett riktigt namn. Siri är ju verkligen bara en kortform av ett namn och ganska blaha kan jag känna nu tråkigt nog.
    Elsa och Maja heter varenda unge så det hade jag inte valt.

• fluu

Fint i sig, men vedervärdigt när det blir Sigge.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • eco
    fluu skrev 2013-10-16 17:14:43 följande:
    Fint i sig, men vedervärdigt när det blir Sigge.

Håller med dig Fluu, gillar inte smeknamn överhuvudtaget... Vi kallar våra barn för det som de heter, men man kan ju inte styra vad det blir bland kompisarna...
  • fluu
    eco skrev 2013-10-16 17:39:32 följande:

Håller med dig Fluu, gillar inte smeknamn överhuvudtaget... Vi kallar våra barn för det som de heter, men man kan ju inte styra vad det blir bland kompisarna...
    Precis, därför undviker jag namn med fula uppenbara smeknamn, typ Sigrid. En del namn har dock smeknamn som är helt okej så de slinker igenom ;) Dotterns namn är kort så där finns inget självklart smeknamn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nenwood

Min dotter heter det i tredjenamn, jättevackert tycker jag. Mjukare varianter av samma "tid":

Siri

Ingrid

?

• åttiosexan

Har inte gillat det tidigare, men nu på senare tid tycker jag att det är väldigt vackert. Är man som förälder noga med att barnet ska kallas det de heter tror jag att nästan alla respekterar det. Gillar även namn som Agnes, Elvira, och Viola - kanske i din stil de också? Elsa och Maja är fina de med.

• Fia Maria

Sigrid? Hette inte hon det som satt på pottan och skrek -Färdig! i barnprogrammet med Beppe Wolgers?

Barnprogrammet var iallafall gulligt och Sigrid är ett väldigt gulligt namn.

• Rosa rugosa

Tycker Sigrid är fint och starkt namn. Skillnad på starka och hårda namn tycker jag.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sigrid?