Räknas sovande jour som arbete?
En tjänst på 50%
Arbetstiden är 16-09 med sovande jour 24-08.
Så hur många pass i veckan jobbar man? 1?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-16 18:48
Personlig assistent är det
En tjänst på 50%
Arbetstiden är 16-09 med sovande jour 24-08.
Så hur många pass i veckan jobbar man? 1?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-16 18:48
Personlig assistent är det
Den sovande jouren är 8 timmar. Hälften, i ditt fall 4 timmar, räknas som arbetstid o resten räknas inte som nåt alls. Du är alltså där för att finnad till hands men de räknas inte in i procenten i fin arbetstid. Så var de iaf i fen kommunen ja jobbade förut.
Jag är inte helt säker, men sovande jour (det heter eg. något annat nu för tiden) tror jag räknas som abetad tid sedan ändringarna som trädde i kraft tidigare i år.
Tidigare kunde man jobba heltid + sovande jour.
Numera begränsas jouren till max 50timmar per kalendermånad.
Man KAN söka dispans under en period förvisso.
Beros nog på... På min arbetsplats har vi sovande jour. Enligt arbetsgivaren/avtalet är det inte arbetstid så vi får inte full lön, men enligt arbetslagstiftningen är det "arbetstid" och man får således inte jobba dagen efter (tyvärr!)
Ok! För jag undrar ju som sagt hur många dagar i veckan man jobbar. Jag är mammaledig så jag funderar lite på hur man kan kombinera det.
1 pass blir ju 17 timmar, och 50% är väl 20 timmar i veckan Ja jag fattar ingenting iaf, får väl ringa o fråga
Men hur mkt får man betalt under sovande jour? Väldigt lite va?
Jouren är inte inräknad i dom där 50%. Jag har 72,6% på mitt schema och jour 23-05 och med dessa 6 timmar är jag på jobbet 100%.
man får ha max 48 timmar jour per månad men dessa räknas inte i din tjänstgöringsgrad. Krångligt det där men vi har nyss haft disskussion om detta med chefen. Jourersättningen varierar beroende på vilket kollektivavtal ni har. Jag har tex 30kr i timmen vardagar och 60kr i timmen helger... Så nej det är inte speciellt mkt.
Jouren räknas inte in i arbetstiden. Hur du blir ersatt under jouren (t ex att du får fullt betalt för en fjärdedel av natten eller halva natten) beror på vilket kollektivavtal du går under. De timmar du inte får lön, får du jourersättning.
Tack för alla svar! Då har jag koll på läget!
Betyder det i praktiken att personen som har sovande jour kan arbeta i princip obetalt under ca 8 timmar om det "skiter sig"?
Lunalunatic: jouren finns alltid om man jobbar på en arbetsplats som har jour... Min tjänst är på 72% men med jouren är jag på jobbet 100%. Lönen blir därmed inte en heltidslön även om jag är på jobbet heltid. Vårt avtal ger 30kr i timmen när det är jour (23-05).
Menar om det händer saker under natten så det inte blir något sova utan istället jobb. Men då får man betalt för det?
Jag jobbar också dygn med sovande jour. Ingen ersättning mellan 00-06 om ingen vaknar. Timmarna räknas inte in i tjänsten.
Lunalunic: vårt avtal ger inte någon lön om brukaren vaknar så även om vi endast får sova 2 timmar och brukaren är uppe de andra 4 timmarna så får vi ändå inget betalt utöver jouren :/
Oavsett om brukaren sover eller är vaken 23-05 så får vi ändå bara jourersättning. 30kr på vardagar och 60kr helg. Finns en anledning till att jag tagit studieuppehåll och studerar annan inriktning nu. Man lär älska sitt jobb om man ska stå ut med jour och det gör tyvärr inte jag.