• Anonym (tvätt)

Torkskåp & torktumlare. Åsikter?

Vi har nyligen flyttat till hus och har därmed inte längre tillgång till vår stora, fullt utrustade tvättstuga. Istället har vi en tvättmaskin och ett torkrum utan annan uppvärmning än ett element. Sommartid har vi en torkvinda utomhus men det hjälper ju inte under resten av året.

Nu skulle jag behöva tips och åsikter om vilka maskiner som faktiskt behövs och vilka som är onödiga!

Den här vintern kommer vi ha 2 barn (en nyfödd och en på 2,5 år). Det äldre barnet är blöjfritt och även om det generellt sett sker få olyckor får vi väl räkna med en och annan med tanke på att det är svårare att få av overallen än att dra ner byxorna Overallen vi köpt i år klarar torkskåp satt på 40 grader men inte torktumling.

Vi har tittat både på torkskåp och torktumlare. Åsikter? Den ena eller den andra? Bägge? Ingendera?

• Svar på tråden Torkskåp & torktumlare. Åsikter?
  • Kodia

Om ert torkrum är lagom stort, inte behövs till annat, osv, så hade jag nog köpt en avfuktare till det, att använda vid behov. Vi hänger all tvätt på linor i tvättstugan, trots att vi har torktumlare, eftersom vi försöker tänka på miljön och ekonomin. Om ni köper en avfuktare med värme kan ni använda den det fåtal gånger ni behöver paniktorka något. Annars torkar det över natten, och mer än en maskin om dagen lär ni ju inte behöva köra.

• Mercurialis

Vi har både torkskåp och torktumlare. Jag använder torkskåpet till att hänga upp tvätten i men jag har sällan skåpet igång. Torktumlaren använder jag till att tumla frottéhanddukar och vissa underkläder en gång i veckan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (tvätt)
    Kodia skrev 2013-10-16 20:38:14 följande:
    Om ert torkrum är lagom stort, inte behövs till annat, osv, så hade jag nog köpt en avfuktare till det, att använda vid behov. Vi hänger all tvätt på linor i tvättstugan, trots att vi har torktumlare, eftersom vi försöker tänka på miljön och ekonomin. Om ni köper en avfuktare med värme kan ni använda den det fåtal gånger ni behöver paniktorka något. Annars torkar det över natten, och mer än en maskin om dagen lär ni ju inte behöva köra.
    Jag har läst lite om avfuktare och tydligen riskerar den att störa fuktighetsbalansen i huset så att man faktiskt riskerar fuktskador. Detta har fått oss att tveka lite.

Planen lite långsiktigt är att slå upp väggen mellan torkrummet och tvättstugan och sen öppna upp en ventil (med rejäla luftfilter) från pannrummet. Det bör alltså värmas upp lite mer än vad bara elementet klarar av i dagsläget. Detta kommer dock inte ske förrän tidigast nästa sommar i samband med att vi fixar till ventilationen lite mer allmänt i huset.
  • Tow2Mater

Tumlar allt, koper inget som inte kan tumlas, forutom enstaka stickat. En hel del som at markt med "tumlas ej" klarar det bra, men vet inte om jag skulle chansa med ett dyrt plagg.

• Anonym (tvätt)
    Tow2Mater skrev 2013-10-17 01:30:06 följande:
    Tumlar allt, koper inget som inte kan tumlas, forutom enstaka stickat. En hel del som at markt med "tumlas ej" klarar det bra, men vet inte om jag skulle chansa med ett dyrt plagg.
    Overall tror jag inte jag skulle våga chansa med. Vill gärna att den håller sig vattentät Skippar vi torkskåp blir det nog så att vi får köpa en extra overall men den behöver kanske inte vara den bästa som finns om den bara ska vara reserv
  • Gladskit

Jag tycker att torkskåp är underbart!
    Dels att hänga tvätten i, även om man inte måste köra igång skåpet.
    Dels att snabbtorka sånt man vill ha torrt direkt, eller för att få blöta overaller torra snabbt.
    Torktumlare hade vi hemma när jag var liten och enda gångerna jag kan sakna den nu är när man vill få frottehanddukar och lakan lite mjukare. Men hade jag varit tvungen att välja hade jag valt torkskåp framför tumlare.

Svar på tråden Torkskåp & torktumlare. Åsikter?