• Anonym (Behöver hjälp)

jätte viktigt, bank kunnig? kontant insättning snälla

Hejsan

Det är riktig panik. Jag har under några år, tagit ut mycket pengar kontant, just för
    att jag haft spelmissbruk och för att inte lätt kunna skicka över dem till Svenska-spel,
    så har jag tagit ut dem kontant.

Nu är det 130tkr kontanter och jag har fått ordning på mitt spelande och hade tänkt att
    sätta in dem på ett konto, MEN här kommer frågorna och problemen.

1: Jag har inte något kvitto på vart jag fått pengarna ifrån (sparar inte mina uttags kvitto),

2: Kan Banken gå med på att sätta in pengar (MEN i själva verket ringa polisen och mina
    pengar blir frysta, om de misstänker något?)

3: ELLER är det så att om de inte godtar min förklaring till pengarna, så bara nekar de mig
    och jag kan gå ut som vanligt, eller kan det bli en massa jobbiga följder etc? Jag är INTE
    straffad eller något sådant, inte heller betalningsanmärkningar.

Jag är helt ärlig, pengarna är helt ärliga,  har som sagt mått dåligt under många år och
    psykisk oro ångest och detta ökar även i sådana här situationer, mycket pengar etc.

Snälla hjälpa mig, jag har en tid hos banken imorgon, MEN jag vill inte riskera att få låst
    pengarna, så därför snälla hjälp mig

• Svar på tråden jätte viktigt, bank kunnig? kontant insättning snälla
  • läkarstudent

De ringer troligtvis inte polisen, men de kommer inte ta emot pengarna. Sätt in dem i en insättningsautomat, lite i taget så slipper du bråka med dem.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Emy85

Skulle sätta in tio tusen och de hade värsta förhöret på banken vart de kom ifrån mm,jag har svårt att tro att du kan gå in på Nordea med 130tsn kr utan något bevis vart du fått dem ifrån utan en reaktion,om du inte är typ restaurangägare,men i Stockholm har Endel banker typ en uttagsautomat fast du sätter in pengar på det konto du vill utan att träffa personal,men det är en rätt stor summa så vet ej tyvärr,gör fler insättningar ist för att gå in med hela summan på ett bräde

• Anonym (Behöver hjälp)
    Stokke skrev 2013-10-16 21:17:13 följande:
    Varför sätta in allt på en gång?

Det blir så ojämnt i madrassen annars:)

Nej men jag vill inte ha en massa kontanter hemma. Hade inbrott hos mina föräldrar
    för ett tag sedan och ja, det har ju gjort en lite påminnd och försiktig, därför jag behöver
    hjälp
  • arianne03

Men boka ett möte med banken-de kommer ju kunna se alla dina uttag, och då får du förklara för dem.

• Anonym (Behöver hjälp)
    arianne03 skrev 2013-10-16 21:31:51 följande:
    Men boka ett möte med banken-de kommer ju kunna se alla dina uttag, och då får du förklara för dem.

Nästa problem är att jag har Swedbank och i staden där jag bor, så har givetvis inte Swedbank någon som helst kontanthantering, har ringt och frågat och det var stört omöjligt.

Så jag får ta på Handelsbanken, där hon verkade något bekymrad när jag ringde och bokade tid, så jag har en tid imorgon, MEN jag är ju rädd att dem typ "låser" pengarna för kvinnan där kanske anar misstanke. En människa som redan är orolig och ångest i själen, kanske inte uppvisar det mest trygga med 130tkr cash i väskan. Men har inget konto där och egentligen ska dem in på en fonddepå, alt swedbank.
  • Anonym (Behöver hjälp)
    läkarstudent skrev 2013-10-16 21:21:39 följande:

De ringer troligtvis inte polisen, men de kommer inte ta emot pengarna. Sätt in dem i en insättningsautomat, lite i taget så slipper du bråka med dem.

Insättningsautomat, men springa dit där 13 veckor, känns något suspekt bara det:(

Ps. Hur går det med läkarstudierna? Har du valt inriktning? Mina föräldrar är läkare, snart är dock deras tid över och de går i pension. Ds
  • Anonym (Behöver hjälp)
    Emy85 skrev 2013-10-16 21:22:00 följande:
    Skulle sätta in tio tusen och de hade värsta förhöret på banken vart de kom ifrån mm,jag har svårt att tro att du kan gå in på Nordea med 130tsn kr utan något bevis vart du fått dem ifrån utan en reaktion,om du inte är typ restaurangägare,men i Stockholm har Endel banker typ en uttagsautomat fast du sätter in pengar på det konto du vill utan att träffa personal,men det är en rätt stor summa så vet ej tyvärr,gör fler insättningar ist för att gå in med hela summan på ett bräde
    Grejen är ju den att jag har fått tillbaka på skatten under många år, typ 30tkr, eftersom jag förlorat massa pengar på aktier, typ 100tusen back varje år, därför så har jag tagit ut dessa skattepengar cash, men det är ju inte så det täcker allt.
  • Stokke

Banken frågar för att de ska skydda sig mot penningtvätt.
    Belopp under 10tkr tror jag inte de frågar på.

Har du flera banker?
    Skaffa kort i ica banken och använd pengarna för löpande matkonsumtion?

• Anonym (,,,)
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2013-10-16 21:48:10 följande:

Nästa problem är att jag har Swedbank och i staden där jag bor, så har givetvis inte Swedbank någon som helst kontanthantering, har ringt och frågat och det var stört omöjligt.

Så jag får ta på Handelsbanken, där hon verkade något bekymrad när jag ringde och bokade tid, så jag har en tid imorgon, MEN jag är ju rädd att dem typ "låser" pengarna för kvinnan där kanske anar misstanke. En människa som redan är orolig och ångest i själen, kanske inte uppvisar det mest trygga med 130tkr cash i väskan. Men har inget konto där och egentligen ska dem in på en fonddepå, alt swedbank.
    Du skall inte ta med dig alla pengar till mötet imorgon, utan bara gå dit för att diskutera din situation, och om det finns en möjlighet att de tar emot dem. Sedan bokar ni ett nytt möte när det hela skall ske.
  • Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (,,,) skrev 2013-10-16 21:58:30 följande:
    Du skall inte ta med dig alla pengar till mötet imorgon, utan bara gå dit för att diskutera din situation, och om det finns en möjlighet att de tar emot dem. Sedan bokar ni ett nytt möte när det hela skall ske.

Så du tror det kan finnas en risk annars att om de tycker det verkar suspekt, så kan de ringa polisen och allt det krångel?
  • Anonym (Behöver hjälp)

Ps. Nu är ju mina föräldrar förvisso storkunder i banken med runt 15 miljoner i fond och aktie sparande, men jag tror inte det spelar så stor roll:( Ds

• läkarstudent
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2013-10-16 21:49:07 följande:

Insättningsautomat, men springa dit där 13 veckor, känns något suspekt bara det:(

Ps. Hur går det med läkarstudierna? Har du valt inriktning? Mina föräldrar är läkare, snart är dock deras tid över och de går i pension. Ds

På SEB kan man sätta in 40 tusen på en gång i automaten har jag för mig, men sedan får man inte göra fler insättningar på 30 dagar. Men det är ju alltid något, i alla fall? Annars, om du bara är ute efter ett säkert ställe för pengarna, så kan du ju kanske öppna ett bankfack? I ett sånt får man ha vad man vill

Jodå, det går väl bra med studierna tror jag, det känns som om jag börjar se ljuset i tunneln nu i alla fall. Jag har inte valt inriktning ännu (det gör man efter att man är färdig och fått legitimation), men jag är nog mest intresserad av hematologi och endokrinologi (blod  och körtlar, alltså), så det blir kanske något sånt
    This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Anonym (fack)
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2013-10-16 21:24:14 följande:
    Det blir så ojämnt i madrassen annars:) Nej men jag vill inte ha en massa kontanter hemma. Hade inbrott hos mina föräldrar för ett tag sedan och ja, det har ju gjort en lite påminnd och försiktig, därför jag behöver hjälp

Kanske du kan hyra ett bankfack?
Svar på tråden jätte viktigt, bank kunnig? kontant insättning snälla