• Gillis

Typsnitt och storlek på en inlämningsuppgift

Hej!

Har börjat studera på distans på universitetet och undrar om nån har färskt i minnet vilket typsnitt det ska vara på inlämningsuppgifterna. Undrar också vilken storlek på bokstäverna, enkelt eller dubbelt radavstånd, samt om ni har andra tips till mig

Tack på förhand!

• Svar på tråden Typsnitt och storlek på en inlämningsuppgift
  • Tin o Trolls mamma

Jag gick just ut från Örebro Universitet och de vill ha Times New Roman strl. 12 enkelt radavstånd.

Ekorren.

• Gillis

Tack för det snabba svaret, då får jag försöka "ordbajsa" lite mer så jag får ihop mina sidor

• Mella72

På Sthlms universitet ville de ha Times New Roman, stl 12 och med 1½ radavstånd.

• Tin o Trolls mamma

Varsågod. Maken brukade föreslå att jag skulle öka till 14 när jag nån gång inte fick ihop rätt antal sidor, men den lätta genomskådas ju genast! Det är bara att "ordbajsa" på. Det är väl ändå det det hela går ut på när man är akademiker?

Ekorren.

• Gillis

Aha, 1 1/2 radavstånd, I like!!

• Tin o Trolls mamma

Hehe! Går du på Sthlms Universitet eller?

• 201201232

Det går att dra in marginalerna för att göra dokumentet mer lättläst också.

• Kofttanten

Det bästa måste väl vara att använda standardinställningen i word. Det brukar var times new roman 12 pt för brödtext och Arial för rubriker i olika storlekar.

• Isorfidien

Vi hade Arial i rubrik och Garamond i brödtext - 12 i båda fallen.. Standard radavstånd 1 var också det vi skulle ha när vi skrev vårt examensarbete vid Högskolan Dalarna.

Universiteten/högskolorna brukar ha bestämt vilka teckensnitt det ska vara på arbeten som lämnas in vid deras skola så kolla upp hur ni har det vid er skola.

• Meria

Karlstads Universitet vill ha 1½ i radavstånd och Times New Roman 12.

• 201201232

Tillägger att mitt universitet bryr sig om innehållet och låter oss designa själva, men så brukar vi inte få krav på x antal sidor osv.

• Gillis

Hej och tack för svaren!

Jag tror inte heller att det läggs alltför stor vikt på typsnitt och storlek, för då borde väl universitetet ha meddelat om detta, det var mest för att jag ville göra snygga inlämningsuppgifter som jag ville veta.

Kursen är på Uppsala universitet, och min första inlämningsuppgift blev Times New Roman, storlek 12, enkelt radavstånd. Nu håller jag tummarna och väntar på ett bra betyg

Svar på tråden Typsnitt och storlek på en inlämningsuppgift