• Aruba

Hur mycket/ofta äter din 8 månaders?

Vår dotter äter enligt följande och det verkar ibland som att vi erbjuder henne mat för ofta? Hur ser era "scheman" ut?

8.00 Gröt med fruktmos + ersättning
    11.00 Rotfruktspuré + ersättning
    14.00 Kött/fisk + sås+ ris/potatis samt ersättning
    17.00 Rotfruktspure + ersättning
    19.00 Välling (sängdags)

Under natten äter hon ca 600 ml ersättning, jag skulle GÄRNA styra om detta intag till dagen istället (helt ok att hon äter på natten men hon vaknar VARJE timme och vill ha mat...)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-17 08:42
    Ska tillägga att hon är mycket energisk och aktiv. Hon är en i kroppstypen lång och "smal" tjej, följer viktkurvan men inget tungt barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-17 08:47
    Anledningen till min fråga är att det känns som att hon tämligen ofta under dagen inte är så sugen på mat och jag därför funderar på om hon helt enkelt inte hinner bli hungrig? Hon är ett barn som gärna provar mat och tidvis så äter hon mycket av den "riktiga" maten, men som sagt, ofta känns hon liksom inte hungrig... Är tre timmars intervall för tätt?

• Svar på tråden Hur mycket/ofta äter din 8 månaders?
  • emmisss

Ersättning kl 7
    gröt kl 9
    lunch burkmat kl 12
    Mellis frukpure/gröt kl 15
    Kvällsgöt kl 18
    Ersättning kl 19.30
    Sova

Äter kanske 1 gång vid 14, ersättning.... 

• Natulcien

Vår son åt oftare än så, men han åt inte så mycket fast föda i den åldern.

Vi hade inga fasta mattider, men han ammades ca 5-6 gånger under dagen, och utöver det åt han lite lagad mat till lunch, någon fruktbit emellanåt och en portion gröt på kvällen.

Kanske du kan byta ut ett av rotfruktsmålen till enbart ersättning istället, om du upplever att hon inte är hungrig?
    Eller byt ut vällingen på kvällen till ersättning? Ersättningen är ju mer näringrik och inte så "stabbig" som vällingen.

• nozpa

Hum. Helatiden känns det som. :) Men på ett ungefär..

7-8 Ersättning. 
    9 Gröt eller smörgås.
    11 Lunch. (Hemlagat)
    14 Lite smörgås eller frukt. Småplock.
    17 Middag (Hemlagat)    
     8-18:30 Ersättning.   

Hon äter ersättning efter lunch och mellanmål också. Inte så stor i maten. Antar att det är därför det känns som att hon äter (dricker) helatiden.

• skogsvitter

3 timmar är absolut inte för tätt, många gånger tvärtom! 5-7 mål per dag brukar de flesta ge. Absolut inte mindre än 5.

Däremot verkar det ju rimligt att hon kanske inte är så hungrig just för att hon äter så mycket på natten. 600 ml är väldigt stora mängder så det täcker ju en stor del av hennes totala energiintag och energibehov. Hon är ju mitt i separationsfasen och det är vanligt att de vaknar massor om nätterna, men försök om möjligt att söva om på andra sätt än med flaskan om du vill fördela intaget mer dagtid istället. Om flaskan behövs, så ge bara små mängder i flaskan när hon vaknar så tätt.

• Aruba
    skogsvitter skrev 2013-10-17 09:50:14 följande:
    3 timmar är absolut inte för tätt, många gånger tvärtom! 5-7 mål per dag brukar de flesta ge. Absolut inte mindre än 5.

Däremot verkar det ju rimligt att hon kanske inte är så hungrig just för att hon äter så mycket på natten. 600 ml är väldigt stora mängder så det täcker ju en stor del av hennes totala energiintag och energibehov. Hon är ju mitt i separationsfasen och det är vanligt att de vaknar massor om nätterna, men försök om möjligt att söva om på andra sätt än med flaskan om du vill fördela intaget mer dagtid istället. Om flaskan behövs, så ge bara små mängder i flaskan när hon vaknar så tätt.
    Hon somnar i famnen, men vaknar sen typ 2 timmar senare (efter vällingen) och vill då ha mat IGEN. Hon får då ersättning då vällingen kivar med magen om hon får för mycket. Hon kan då tömma 200 ml ersättning vilket känns jättemycket för en sån liten parvel med så kort intervall. Sen vaknar hon och tar mycket mindre de andra gångerna, utom vid typ 02-03 då hon kan tömma 200 ml till...

Jag har försökt att bara ge nappen när hon vaknar, men då vaknar hon igen typ 20 min senare och då är hon helt förtvivlad, så jag kan inte komma på något bra sätt att få bort flaskan under nätterna ( jag vill gärna t vi båda ska få sova sammanhängande, men jag vill inte låta bli att ge henne något hon behöver... Men om hon bara kunde äta mer på dagen så inbillar jag mig att vi kunde vända på matdygnet....

Jag vill gärna också att maten ska uppfattas som positiv och lustfylld för henne och jag tänker att om hon inte är hungrig så kan maten uppfattas mer som ett trist "tvång" även om hon absolut inte behöver äta om hon inte vill..
  • skogsvitter

Jag skulle helt enkelt blanda i ordning mindre mängd till henne på nätterna, och inte fylla flaskan med 200 ml. En del gör "svag" blandning med mest vatten. Men jag vet att det är svårt... som ammande så snuttar de ju oftast bara på brösten, och de får liksom inte i sig de där mängderna som blir fallet med flaskan. Jag tror att ni helt enkelt måste börja på nätterna om hon verkar ha så svag aptit under dagarna. Annars brukar det kunna gå att få i dem mer dagtid, och börja i den änden istället, men som du säger så vill man ju ha en positiv upplevelse och inte att det ska bli ett trugande!

Vad händer om ni helt skippar vällingen och ger ersättning eller något helt annat till kvällen? Jag vet rätt många som haft liknande problem och då har just kvällsvällingen varit orsaken! Jag vet inte riktigt varför, om det är den där enda flaskan som ger orolig mage som de vill bota med mer mat eller om de blir kissnödiga och allmänt oroliga eller vad det nu är. Men märkligt nog har problemet försvunnit när de tagit bort kvällsvällingen!

• tomsfru

vet inte vad som är normalt men min 8,5 mån. ung äter enligt följande o ligger precis på normalkurvan med vikt o längd;

kl 7.30- 8. välling
    kl 9.30-10. gröt (sover mellan 10-12 ung)
    kl13 lunch
    kl 15.30 mellanmål (turkisk yougurt o fruktmos samt smörgåsrån  eller macka om hon vill
    kl 17-17.30 middag
    kl 19-19.30 välling

sover sen ca. 11- 11.5 timmar o kryper, sitter, står själv korta stunder o går mellan möbler dagtid :D

• strojes

Länge sedan mina tjejer var i den åldern men våra dagar såg ut ungefär så här:

ca 06.00 grötfrukost vatten till som dryck

ca 9.00 mellis - frukt, halv avokado, bebismacka (vitt bröd två skivor med smör mellan och skuret i tärningar) vatten att dricka

ca 11.30 lunch - hemlagat eller burkmat med vatten att dricka till ev frukt efteråt

ca 15 mellis - liknande som förmiddagen

ca 17.30 middag - hemlagat eller burkmat + vatten till

ca 19.30 kvällsmål - välling

Första barnet ammade jag och vid denna ålder ammade hon så gott som bara på morgonen precis när hon vaknade (den togs bort helt när hon var 9 månader ca). Hon har alltid varit väldigt aktiv och rörlig, och därmed en smal tjej. Vi började ganska tidigt med två mål lagad mat på inrådan av bvc för att hon skulle få i sig det hon behövde.
    Hennes småsystrar fick ersättning så gott som direkt från födseln. När vi införde två mål lagad mat så slutade vi att ge ersättning och gick helt över till vatten som måltidsdryck och välling på kvällen.

När det gäller nätterna har jag tyvärr inga tips att ge ur egen erfarenhet då våra barn själva har sovit över nattmålen.
    Andra jag känner har provat med olika saker: blanda mindre mängd välling/ersättning för varje gång, ge vatten istället, dra ut på tiden för att förlänga tiden mellan målen lite för varje gång, blanda svagare och svagare ersättning/välling.
    Att se över måltiderna dagtid är bra att göra. Tre stora måltider (frukost, lunch och middag) och två-tre små mål (mellis på fm och em och kvällsvälling). Melliset på fm kan ju tas bort beroende på när frukost intas.

• lyckaokarlek

Vår 8,5mån dotters dag ser ut så här:
    7.30 230ml ersättning
    9.00 Macka o vatten
    Ca11 1burk mat+ fruktpure o vatten
    15 gröt o lite frukt, alt 200ml ersättning
    17.30 som lunch, alt gröt o frukt
    19 230ml ersättning

Prova att byta ut ngt av nattmålen till vatten, hon kanske bara är törstig? Eller äter av vana som vår tjej gjorde? S var nog lite hungrig precis när hon vaknade men klämde sedan lätt en flaska i sömnen... så tog bort flaskan efter några tiotal ml och gav nappen varpå hon gott sov vidare. Efter ett par dagar var det bara nappen hon ville ha.

Svar på tråden Hur mycket/ofta äter din 8 månaders?