• Anonym (mamman)

Vet ej hur vi ska tänka kring tuberkulosvaccin!

Vi har blivit erbjudna att vaccinera vår 6-månaders mot tuberkulos, men vi är osäkra hur vi ska göra. Vi är inga vaccinmotståndare, men vill ju heller inte vaccinera i onödan. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vet ej hur vi ska tänka kring tuberkulosvaccin!
  • Queenie70

Med tanke på att det är ett gammalt mycket välbeprövat vaccin så ser jag inga som helst tveksamheter. Världen krymper, vi reser mer, vi träffar folk som kommer från ställen där TBC är mycket vanligt. Det är en ganska smittsam sjukdom som är rätt allvarlig. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan TBC vaccinet kommer att ingå i det normala vaccinationsprogrammet med tanke på ovanstående. Vi erbjöds vaccinet eftersom vi hade mycket folk från afrika i umgänget, och tog sprutan. Tycker det känns jättebra att ha gjort det.

• Anonym (ja)

Svårt att tala om för någon annan hur man skall tänka, men jag kan berätta att vi var i samma situation. Vår dotter erbjöds vaccinet eftersom hennes pappa kommer från ett annat land och det finns möjlighet att vi reser dit och utsätter henne för smitta. Egentligen är risken inte stor att bli sjuk, ens i det landet, så jag var tveksam. Jag har utan att tveka gett henne alla andra vaccin, men hade svårare att bestämma mig för TBC.

Hur som helst så gav vi henne sprutan och jag ångrar det inte. Snarast känns det skönt att kunna ge ett extra skydd, med tanke på att det finns fall av TBC även i Sverige. Hon fick ett sår på armen (som man normalt får) efter sprutan, men det blev aldrig stort eller infekterat. Hon brydde sig inte alls om det och det har läkt fint nu. Jag skulle göra samma sak igen. Ett svårt val, men egentligen fanns det bara ett rätt svar för oss.

• Louga

TCB brer ut sig igen eftersom vi reser mer och mer. Man har sett att i storstäder sa ökar denna sjukdom.
    Jag har vaccinerat mina barn eftersom vi bor i en storstad och att vi reser en hel del. Dock har jag ej denna vaccination. Funderar om jag skall ta den eller inte. 

• stina 86

Båda mina barn har fått vaccin mot tbc..deras pappa är från ett annat land där det funnits mkt tbc..min yngsta son fick dock värsta varbölden på armen men det är normalt att det blir så..tog ca 1 mån innan den gick bort..

• asta66
    Queenie70 skrev 2013-10-17 11:13:21 följande:
    Med tanke på att det är ett gammalt mycket välbeprövat vaccin så ser jag inga som helst tveksamheter. Världen krymper, vi reser mer, vi träffar folk som kommer från ställen där TBC är mycket vanligt. Det är en ganska smittsam sjukdom som är rätt allvarlig. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan TBC vaccinet kommer att ingå i det normala vaccinationsprogrammet med tanke på ovanstående. Vi erbjöds vaccinet eftersom vi hade mycket folk från afrika i umgänget, och tog sprutan. Tycker det känns jättebra att ha gjort det.

Det är en sjukdom som ökar. Dels med invandring, resor. Men även med äldre som kan ha den och vara smittsamma utan att vara sjuka. Och sen har vi den multiresistenta varianten som det inte finns behandling för.
  • Anonym (mamman)

Ja, vi blev också erbjudna eftersom pappan kommer från ett annat land, men det förekommer knappt TB bland den befolkningen vi i så fall skulle röra oss bland (och vi kommer åka dit kanske 1 eller 2 gånger när barnen är små). I så fall hade vi tänkt vänta med vaccinen tills barnen blir större. Men det ni säger stämmer ju. Man reser mer, sjukdomar kan komma med invandringen, sjukdomen kan breda ut sig. Det lutar nog åt att vi vaccinerar henne ändå.

• blomman07

Vi vaccinerade vår dotter i förrgår, och jag var väldigt nervös inför det men nu känner jag mig otroligt lättad. Jag har inte vaccinet själv och funderar på om jag kanske borde ta det.

Personligen tycker jag inte att man kan vaccinera i onödan.

• lunise
    Anonym (mamman) skrev 2013-10-17 11:08:55 följande:
    Vi har blivit erbjudna att vaccinera vår 6-månaders mot tuberkulos, men vi är osäkra hur vi ska göra. Vi är inga vaccinmotståndare, men vill ju heller inte vaccinera i onödan. Hur tänker ni?
    Jag blev vacinerad  mot tbc när jag var liten, men blev endå smittad, så den är inte 100% skydd, bara så att du vet.
  • Anonym (ja)
    lunise skrev 2013-10-17 14:03:43 följande:
    Jag blev vacinerad  mot tbc när jag var liten, men blev endå smittad, så den är inte 100% skydd, bara så att du vet.
    De flesta vet nog att vaccin inte ger 100% skydd, men för det mesta ger det ändå ett visst skydd så att man inte blir lika sjuk som man skulle blivit om man varit helt utan vaccinet.
  • Anonym (velade)

Vi fick erbjudandet att vaccinera våra barn, velade fram och tillbaka ett tag..tänkte att risken inte är så jätte stor, och ville inte utsätta barnen för biverkningarna man kunde få, så tillslut tackade vi nej, den mest avgörande faktorn var att vår bvc sköterska sa att skyddet enbart håller några år? Då försvann poängen med det hela tyckte vi.

Svar på tråden Vet ej hur vi ska tänka kring tuberkulosvaccin!