• Anonym (orolig)

lägsta föräldrapenning

Hej! Jag har två extrajobb och inte inskriven på arbetsförmedlingen för att jag jobbar så pass mycket ändå så jag klarar mig gott och väl. Nu är jag dock sjukskriven för mitt extrema illamående, inte omöjligt att jag kommer fortsätta vara det under resten av graviditeten. Kommer jag att hamna på lägsta föräldrapeng för att jag inte vart inskriven på ams och även är sjukskriven? För nu kan jag ändå inte söka jobb aktivt. Mvh orolig

• Svar på tråden lägsta föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!
    När du skickar in moderskapsintyg på beräknad förlossning kommer vi att skicka dig en inkomstblankett (du får ringa oss och be om ytterligare en blankett om du har två arbetsgivare eller om du kopierar blanketten själv) som du ska lämna till dina resp. arbetsgivare. Om du har olika lön varje månad ska de ange vad du tjänat de olika månaderna tolv månader bakåt i tiden och vi beräknar då ett genomsnitt per månad x 12 månader vilket blir din årsinkomst. För att få sin föräldrapenning beräknad på sin sjukpenninggrundande inkomst de första 180 dagarna ska man haft en inkomst över grundnivån (82 100 kronor/år) 240 dagar före den beräknade förlossningen. Jag skickar dig en länk där du kan läsa mer vad som gäller med föräldrapenningen 
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0
    Jag kan i nuläget inte säga vad din föräldrapenning kommer att bli då vi behöver uppgifter om dina inkomster.

Hälsningar
    Ebba, handläggare 

Svar på tråden lägsta föräldrapenning