Du måste logga in för att svara i en tråd.

• 47Derevko

Toalett rinner över, tips?

Tänkte bara kolla om någon här har en aning om vad man ska göra om ens toalett gör så här (det blåa ska då föreställa vatten, mycket bra ritat av mig...) :

Det rinner inte konstant, utan det är när man spolat som cisternen fylls upp och av någon anledning rinner det då också över lite grann och bildar en pöl på golvet. Så snart den fyllts upp slutar det dock, så den står inte och rinner hela dagen.

Naturligtvis måste jag öppna upp locket och glo på insidan men jag har inte kommit så långt då jag inte vet hur man får upp det än. Det är en Ido med en vippknapp för stor och liten spolning.

Tänkte bara höra om någon spontant hade en aning om vad det kunde vara för fel, vad man ska göra och/eller vad för reservdelar man kan behöva. Tack på förhand. 
  • Svar på tråden Toalett rinner över, tips?
  • BuoBä

Jag har varit med om en toalett som rann över sådär, och då var det en packning som hade gått sönder. Den såg ut som en 5-krona i gummi ungefär, men det är troligen olika på olika toa-märken. Min var en gammal Gustafsberg om jag inte minns fel.

På min toa rann det egentligen inte över, utan medan toan fyllde så sprutade det en tunn stråle rakt upp som sen rann längs med locket på cisternen och ut i skarven.

Man brukar kunna få bort locket genom att lyfta rakt upp. Ibland får man pilla loss knappen först. Du kan säkert hitta en bruksanvisning på nätet, annars ring en VVS-butik och fråga.  

• 47Derevko

Tack för svaret!

BuoBä skrev 2013-10-17 13:32:04 följande:
    Jag har varit med om en toalett som rann över sådär, och då var det en packning som hade gått sönder. Den såg ut som en 5-krona i gummi ungefär, men det är troligen olika på olika toa-märken. Min var en gammal Gustafsberg om jag inte minns fel.
    Så det verkar sannolikt att man kan fixa den med någon liten reservpryl då, med andra ord? Håller ju tummarna för att vi inte ska behöva köpa en ny stol för +3000 kr...
    BuoBä skrev 2013-10-17 13:32:04 följande:
    På min toa rann det egentligen inte över, utan medan toan fyllde så sprutade det en tunn stråle rakt upp som sen rann längs med locket på cisternen och ut i skarven.
    Okej, det kan ju mycket väl vara något sådant som händer här med, vi får väl se när vi fått upp locket. :S

Jag har inte tummen mitt i handen riktigt så mycket som det låter som, men min erfarenhet av hobbyrörmokeri på hemmaplan är begränsad till äldre toalettmodeller för många år sedan, så jag vet inte riktigt vad man ska göra med en sådan här lite modernare grej.
  • BuoBä
    47Derevko skrev 2013-10-17 14:05:15 följande:
    Tack för svaret!

Så det verkar sannolikt att man kan fixa den med någon liten reservpryl då, med andra ord? Håller ju tummarna för att vi inte ska behöva köpa en ny stol för +3000 kr...
    Det tror jag säkert. Den där packningen kostade 25 kr eller nåt sånt.
Svar på tråden Toalett rinner över, tips?